Tysk udsalg

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Tysk udsalg

• Dette emne har 103 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af jesper. This post has been viewed 3628 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 104 i alt)
  • Forfatter

karsten
      • Main Sequence

“Hvis en dansk forhandler prøver at bryde kredsløbet ved f.eks. at spørge Meade i Tyskland, om de kan købe direkte hos dem og uden om 2astro, sendes forhandlerens forespørgsel direkte videre til 2astro. Eftersom 2astro næppe er interesserede i at få deres forretningsgrundlag undermineret, siger de nej til forespørgslen, og så sker der ikke mere.”

Er denne fremgangsmåde lovlig?? Det lyder meget urimeligt i mine ører!!!

jeppe
      Deltager
        • Super Giant

Karsten wrote: Er denne fremgangsmåde lovlig?? Det lyder meget urimeligt i mine ører!!!

Jeg er på ingen måde juridisk ekspert, men fremgangsmåden er så vidt jeg er orienteret fuldt ud lovlig. Det er først konkurrenceforvridende, hvis to eller flere konkurrerende producenter indbyrdes aftaler at dele markederne mellem sig og/eller koordinerer deres priser.

Det er der ikke tale om her. Det er kun Meade, der har defineret, hvorledes de vil have deres distribution, og det er i de i deres gode ret til. Det ville kun være ulovligt, hvis de pålægger de enkelte slutforhandlere, at de ikke må sælge til slutbrugere uden for et givent markedsområde, for at forhandlerne ikke skal konkurrere indbyrdes. Det er der ikke tale om her, det er kun en intern distributionsaftale, der ikke vedrører slutbrugerne.

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Karsten wrote: “Hvis en dansk forhandler prøver at bryde kredsløbet ved f.eks. at spørge Meade i Tyskland, om de kan købe direkte hos dem og uden om 2astro, sendes forhandlerens forespørgsel direkte videre til 2astro. Eftersom 2astro næppe er interesserede i at få deres forretningsgrundlag undermineret, siger de nej til forespørgslen, og så sker der ikke mere.”

Er denne fremgangsmåde lovlig?? Det lyder meget urimeligt i mine ører!!!

110% lovelig! selvfølige må man selv bestemme hvad ens forhandler net har af områder/lande. Men man må ikke dikter prisen, altså man må have en vejl. pris, hvor så forhandler kan rette sig efter eller ej

http://www.rigorigo.dk2009-02-01 12:57:11

rigo
          Deltager
            • Super Nova

Jeppe wrote: Hej alle,

Sådan her er distributørnettet i Europa skruet sammen for en række mærker:

Celestron

David Hinds i England har distributørrettighederne til UK og Skandinavien. ABM Nortek har distributørrettighederne til Danmark, og køber af David Hinds. De danske forhandlere køber af ABM Nortek.

Der findes også en tysk distributør, der tager sig af det meste af Europa.

Meade

Meade i Tyskland har distributørrettighederne til hele Europa. 2Astro i Ålborg har distributørrettighederne til Skandinavien og køber af Meade i Tyskland. De danske forhandlere køber af 2astro.

Takahashi

Optique Unterlinden (OU) i Frankrig har distributørrettighederne til hele Europa. De lokale distributører køber af OU. Lyra har f.eks. indgået en aftale med OU om, at vi har rettighederne til Danmark, Sverige og Norge (Norge er dog delt med en anden lokal norsk distributør)

Synta/SkyWatcher

Det samme som Celestron, dog med den forskel at den tyske distributør ikke tager “reglerne” om landeopdeling helt for pålydende og gerne sælger til lande, de ikke officielt har rettighederne til. 2astro køber f.eks. deres SkyWatchere hos den tyske distributør i stedet for hos ABM Nortek.

Hvis en dansk forhandler prøver at bryde kredsløbet ved f.eks. at spørge Meade i Tyskland, om de kan købe direkte hos dem og uden om 2astro, sendes forhandlerens forespørgsel direkte videre til 2astro. Eftersom 2astro næppe er interesserede i at få deres forretningsgrundlag undermineret, siger de nej til forespørgslen, og så sker der ikke mere.

Et andet eksempel: Amerikanske forhandlere må ikke sælge til Europa. Nogle gør det dog alligevel. En kunde, der f.eks. på den måde importerer en Meade på egen hånd fra USA, har dog et regulært problem, hvis udstyret går i stykker. Produkterne er nummererede, så 2astro, der har rettighederne til Danmark, kan med det samme se, at produktet ikke er solgt via dem. Dermed kan de afvise at betale for reparationen. Dermed må kunden enten selv betale for reparationen eller sende udstyret retur til USA.

Det er helt sikkert næppe lovligt for OU at forbyde f.eks. Lyra at sælge Takahashi til andre lande end Skandinavien. Men skulle Lyra gøre det, ville der gå ret kort tid, førend Lyra ikke længere ville distribuere Takahashi. Risikoen for pludselig at blive præsenteret for alverdens leveranceproblemer, forsinkelser, pludselige prisstigninger osv. skal nok holde os fra at gøre forsøget.

Vi kan alle meget nemt blive enige om, at ovennævnte set med forbrugerøjne ikke er det optimale setup. Men det er p… svært for forhandlere at bryde systemet. De bliver afvist af distributørerne og oplever leveranceproblemer. F.eks. forsøgte Lyra på et tidspunkt at åbne en Meade-konto uden om 2astro. Vi var irriterede over prisforhøjelsen, der blev lagt på, og ville spare den væk ved at gå uden om et led. Det blev afvist, og kort tid efter fik vi besked fra 2astro om, at 2astro fremover ikke ville sælge til os. Det sidste fik vi dog afværget efter en skriftlig henvendelse til Meade i Tyskland, hvorefter 2astro meldte tilbage, at de var blevet misforstået, og selvfølgelig gerne ville sælge til Lyra.

Dette er ikke for at hænge 2astro ud, langt fra. Men det er blot eksempel på, hvor svært det er for en forhandler at bryde systemet.

Tak for opstilling Jeppe. Dette her er helt normal i langt de fleste brancher, også i hvor tøj branche. Lige som jeg hade forstillet mig det hang sammen

karsten
              • Main Sequence

Tak for de kloge ord.. Så lærte jeg også noget i dag. Tongue En skam man i dk ikke kan slippe for at smide kroner efter 2astro, hvis man ønsker feks. Meade. Konkurrence er sundt!!! I hvertfald for forbrugerens pengepung!!!

rigo
              Deltager
                • Super Nova

Bobo wrote: Rigo for pokker.

OPT VIL jo godt sende Brugte Meade og Celestron her over. tjek deres side her. http://www.optcorp.com/product.aspx?pid=1850 Der skriver de netop at der er restriktioner der gør at de kun må sælge brugt eller kasser der har været åbne.

Så den med at det er noget bølv at sende her over, køber jeg sq ikke. Så det er ren tåge snak du har gang i. Har du overhoved været inde og nærlæse de forskellige forhandlers sider?? Jeg prøvede at bestille via Rymdbutikken i Sverige, men ak, fik en mail om at de desværre ikke kunne sende Celestron udenfor Sverige. Det med store lagre er noget fis, Der er ikke mange der har noget til at ligge, min C-8’er er jeg sikker på kom direkte fra USA

Måske skulle man gøre som Henrik skrev, at klage til EU.

Hvorfor skulle jeg læse hvad de skriver de forhandler, jeg ved udenmærket, godt klar over deres indbyrdes regler (det er mange brancher som er sådan, ikke noget nyt i det), det strider ikke med loven hvad de skriver. Og at ved uden mærket at det er told/skat der er dem som får priserne til at blive højer end USA. USA gear er altid billiger, har altid været det når det er noget som ikke stammer fra EU. ikke noget nyt i det. Og der er ikke noget at brokke sig over 🙂 sådan er det bare…

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Om det er lovligt eller ej aner jeg ikke noget om, men kønt er det sgu ikke.

Jeg har altid ment at det er bedst at handle med de fabrikanter i Europa og USA som gerne vil sælge direkte til kunderne. Det giver i sagens natur også den mest kompetente service. Jeppes post har kun bestyrket den overbevisning. De andre kan rende og hoppe med alle de led der skal have en del af kagen. Det bliver i hvert fald aldrig mere for min regning.

I sidste ende er det jo forbrugerne der bestemmer hvordan det skal være. Den slags er ikke en naturlov. De gør det fordi de kan.

Jesper2009-02-01 13:17:30

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Karsten wrote: Tak for de kloge ord.. Så lærte jeg også noget i dag. Tongue En skam man i dk ikke kan slippe for at smide kroner efter 2astro, hvis man ønsker feks. Meade. Konkurrence er sundt!!! I hvertfald for forbrugerens pengepung!!!

Du kan jo let tag til tyskland og købe det, også bestille det gemmen en tysk ven hvis man har det, man er jo ikke helt udelukket.

Detter er jo lige som grænsehandel. man spare hvis momsen er billiger, og hvad de enkel lande normal tager i avancher, og her er DK altså lidt højer i resten af verden, prg. af skatten/momsen. Det skulle vel ikke være noget nyt i som Dansker LOL

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

Der findes jo mange mærker som ikke har de her bestemte områder opdeling, men der findes også dem som har, tit de lidt mere kendte og større Det gælder altså inde for alt, tøj mærker, hårde hvidevare, radioer/tv osv osv osv.

Og hvorfor har man så det: Jo i skal tænke på hvem vil starte selvstændig en butik op, hvis man ikke får et område, altså man kan være lidt sikker på at der ikke kommer 17 konkurrenter i samme område. Eks. Toyota, har sku ikke 5 butikker i KBH vel, der bliver lavet en plan, og sådan er det i alle brancher, og selvfølige er det helt lovelige. Men det er jo også helt lovelige at tag der hen man har lyst som privatkunde og købe. Men handle over net (bestillings vare) kan de indbyrdes lave lidt regler for så man stadig bibeholder disse områder, og det er også lovelige.

karsten
                        • Main Sequence

Netop Jesper!! Kønt er det ikke… Jeg bryder mig på ingen måde om at 2astro på denne måde kontrollerer markedet. I tilfælde af at jeg skulle vælge at investere i et af de produkter der går gennem 2astro, bliver der handlet i Tyskland. Den måde 2astro “styrer” tingene på vil jeg ikke støtte på nogen måde…

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

Karsten wrote:

Netop Jesper!! Kønt er det ikke… Jeg bryder mig på ingen måde om at 2astro på denne måde kontrollerer markedet. I tilfælde af at jeg skulle vælge at investere i et af de produkter der går gennem 2astro, bliver der handlet i Tyskland. Den måde 2astro “styrer” tingene på vil jeg ikke støtte på nogen måde…

Og hvad er så lige forskelen på at det er en tysker eller en dansker (2astro) der styrer market LOL

come on! tydlige at i ikke er selvstændige forretnings folk, ellers ville i ikke tænke sådan noget pjat…

Noget sjovt noget som punkt1, Elgiganten, Skovesen m.m. gør med deres hårdehvidevare. (nok noget i ikke ved) De bestiller helt samme produkt hos grossisten (eks. en vaskemaskine af kendt mærke) men får hver sit egen type/model nummer på, så ingen kan 100% sammenline prisen. og så giver man 12% prisgratie hehe. tag lige den! den er ufin hvis jeg skal være ærlige, men ikke ulovlige

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Nu skal det jo forhåbentlig ikke være en Astro bashing tråd Ermm Erik og compagni er jo hverken værre eller bedre end de andre, som Jeppe også skriver. Det eneste jeg siger er at som forbrugere har vi jo en vis magt, og der er masser af fine ting på markedet udover Meade, Celstron, Skywatcher, Takahashi …

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Jeppe

Tak for din information.

De viser i hvert fald lidt om hvorfor priserne kan være højere. Der er jo mange led i de kæder du skriver om, som skal tjene lidt hver gang.

Hvis jeg nu blev forhandler/distributør af et bestemt mærke af haveredskaber og fik en god aftale med producenten.
                              Derefter bruger jeg penge og tid på at starte bygge markedet op, lave reklame osv.
                              Når markedet så er opbygget, skal jeg tjene penge på min investering, altså sælge produkter.
                              Aha siger en anden forhandler, nu er markedet opbygget, han begynder også at sælge det produkt.
                              Så vil jeg da også syntes det er surt og vil prøve at stoppe det, inden for lovens grænser.

Det her findes ikke kun ved astro udstyr. Det findes inden for stort set alle produktyper, elektronik, møbler, bygge materialer, tøj osv.

Bo, det kan sagtens være at OPT ikke må sælge til os fordi Celestron siger det. Hvis det ikke er ulovligt USA, så er der jo ikke noget at gøre. Celestron er jo i deres gode ret til at gøre dette. Og hvorfor ikke. De mener vel at det er bedre for deres forretningsmodel, at det er David Hinds der er distributør og vil derfor ikke underminiere hans investeringer.

Og lige som man ikke kan tvinge en distributør til at holde en høj pris, kan man heller ikke tvinge ham til at sætte prisen ned.

Tror da heller ikke at Lyra vil begynde at sælge TS produkter i Tyskland under TS Tysklands priser. Måske er det lovligt, men der gik nok ikke længe før TS Tyskland lukkede for den kanal.

Hvis man som producent ikke kan beskytte sine forhandlere/distributører til en vis grænse, vil det være meget svært at opbygge et marked, service organistation mv. Der er jo ingen forhandler/distributør som ville skyde penge i det så. Der er altså ikke noget odiøst i dette.

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

Lars, du forstår det sku da 🙂

Nå! kan vel ikke koge mere suppe på den her høne efterhånden

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Lars, det er sikkert rigtigt nok alt det du skriver, men det er jo ikke vores opgave som forbrugere at bskytte distributører, grosister og forhandlere. Det må de selv klare. Se hvor meget de tænker på os, med de uetiske metoder der er tale om her. Du har jo også lige selv købt en stor Dobson, direkte fra manden der har lavet den. Sådan en handel er meget mere tilfrdsstillende.

Rigo: Folk har altså lov til at have deres egne meninger om tingene, også selvom vi ikke er selstændigt forretningsdrivende.
                                Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 104 i alt)
                                • Emnet 'Tysk udsalg' er lukket for nye svar.