Tysk udsalg

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Tysk udsalg

• Dette emne har 103 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af jesper. This post has been viewed 3626 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 104 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Der er desværre kartelagtige vilkår i denne branche. Se bare på “herre-tilbudet” CPC 800 XLT til 16.500,- mod før ca. 23.000,-. De næste i serien koster henved 28.000,- og 31.000,-. Hvad retfærdiggør så stor en prisforskel fra en 8″ til en 9,25″ når alt det andet er fælles. Og så er det ligemeget at det er et særtilbud fra Celestron. Den hopper jeg sgú ikke på! De 16.500 må være den “rigtige” pris for en 8″. Og de andre i serien bør i forhold til koste 20.000,- og 23.000,-. Og så havde flere jo nok købt en 11″ i stedet! “Shame on you…”.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Kunne tænkes at fler ting spiller ind…

Måske flere på lager et eller andet sted (hovedlager) Man har lavet flere 8″ og der ikke solgt nok (krisetider, eller andet konkurrent mærke har sat deres pris ned blabla). Først led, sætter et tilbud igang og tilbyder div. grossister i verden eller tilbyder direkte forhandlerrabat. En evt. større hjemtagning af kun 8″ lokalt sted (lige det Bobo ønsker er sket her på en 8″ model)

Kartelagtige er alt handel med mærkevare, ikke noget nyt i det. Folk der ejer et mærke vil sku da selv bestemme så meget de kan, hvem hvad hvor deres produkter kommer hen.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Det er desværre kun gisninger og gætterier alt det dér, Rigo. I USA køber de fleste en 11″ så jeg tror ikke der er lavet færre af den størrelse. Og mht. hvad de må bestemme eller ej, så er det vel bare et spørgsmål for destributører og forhandlere om at sige nej. I er for dyre, vi gider jer ikke på de vilkår. Nu har Synta og dermed kineserne overtaget Celestron så hvad skulle holde dem tilbage og bare sælge løs. Jeg mener, alt lavet i Kina bliver jo i realiteten også billigere. Sådan har det jo altid været.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

rigo
          Deltager
            • Super Nova

ja det er gisninger… som du selv skriver, der bliver solgt flest 11″ i USA (støører modeler), så måske de har alt for mange 8″ på lager et sted.

holm
            Deltager
              • Super Giant

Rigo, jeg mener heller ikke man kan sammenligne med alt hvad der sker i USA, for selvfølgelig er der bla. fragten og så skal man huske på at mange US-priser er opgivet uden deres moms som – alt afhænig efter stat – vel typisk er 6-9 %..

Men jeg hælder stadig til den overbevisning- som Outlook – det der er kartel lignede tilstande på det europæiske marked – især fra Celestron og Meade som jo vil diktére at en tysk forhandler ikke må sælge Celestron/Meade ind i DK for der har man ABM-Nortek som derfor ( formentlig) kan ta´den pris de stort set vil…Dét er sgu ufedt på et marked som skulle være frit..Disapprove

Holm2009-01-31 14:35:19

rigo
              Deltager
                • Super Nova

hej

ja det er rigtig det med saletax Holm…

Jeg tænker ikke det er ABM-Nortek der er MAINdistributør, det kan være en i UK eller andet sted. Og jeg kunne ikke forstille mig de får telescoper fra USA sendt, men får det direkte fra kina, altså MAINdistributøren gør (USA er som regel opdelt i 2, 1 eller 2 i EU og måske et par stykker i østen, men varen har aldrig sat deres ben på USA grund). Sådan forgår det i hvertfald i cykelbranchen (og flere brancher) inde for USA ejet mærker (har solgt USA cykler mærker i snart 12år, gør det dog ikke mere). Der sidder så nogen og bestemmer priser, alt efter hvor mange stk de større distributør bestiller hver især. Det er også nogen i kan forhandle om til deres messer og kontakt. Og det er her måske også at tingene bliver dyre når antallet ikke er stort nok, + de afgifter EU/DK har. Det kan være skruet sammen på mange forske-ligemåder.

Jeg ved at et bestem cykelmærker, bliver importeret fra KINA (USA MÆRKE) fra MAINdistributør i Tyskland, han ligger så lidt oven i hatten, når den så skal vider til den Danske, hollandske, m.m. distributør, så derfor er den nogen procenter dyre igen. Men de er ca 35% billiger i USA i udsalg. Faktisk kunne jeg huske at jeg kunne gå ind i LA cykelbutik købe den samme cykel til den samme pris som jeg skulle give hos den Danske distributør, på når ca 15%. I USA kalkuler de med helt andet fortjeneste, langt laver end EU/DK. Det gælder næsten alt det gear jeg har stødet på. TV/PC/FJERNESTYER LEGETØJ, CANON, CANON LINSER, ja alt mellem himmel og jord (PÅ NÆR EU TING OG SAGER), så hvorfor ikke i teleskopet market, især da meget er USA mærker…

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

sådan en lille historie

Jeg husker engang for ca 20år siden da jeg var i USA for første gang (sådan en rundrejse på 1½år, har været i 43 starter, 14-15gange besøgt) Danmark for 20år siden var jo et helt Uland inde for fede billige ting man kunne købe. Jeg besøgte så http://www.walmart.com/ og http://www.target.com/ og flere andre mega shops, hvor eks. bilka kunne ligge i afdeling mad. Men fuck, sikke nogen priser, hvor i som råber op på kartel, ville falde ned af stolen (men har ikke en skid med kartel at gøre, bare mængden af køber er tilstede) Den gang købte jeg et Canon med en zoom linse 200mm huske ikke model, men den gang var det jo til 35mmfilm. prisen var nok ca 50% laver derover, ihvertfald kunne aldrig finde på at købe et i DK husker jeg. Jeg gik en del op i biler m.m. den gang Og her kunne man eks.vis købe mærke tændrør platinum som boss til 1,5dollar stykket, hvor i DK kostede ca 70-100kr stk. Næsten 1 liter olie af det bedste til 1,70 dollar. Kæmpe TV’s til nogen priser man var godt misundelige over, hvis det overhovedet kunne købes i DK. Sådan var det hele vejen igemmen. Mad var minumim 50% billiger også. Idag er det udlignet en del, men der stadig mange ting som ligger 35-40% dyre i DK. Jeg ser det ikke som noget nyt, at det er billiger i USA…

Det var faktisk derfor jeg holdet op med at være murermester, da jeg så mit snit til at impoter en masse crap og tjene penge på det LOL Og den muligehed ligger faktisk åben endnu, det er ikke gået den anden vej. USA har været som at komme på en anden planet, men dog ikke så meget mere end den gang. Det var nu fede tider den gang hvor hele verden ikke var så ens.

http://www.rigorigo.dk2009-01-31 17:51:27

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg forstår altså ikke hvad problemet er. Meade, Celestron, Synta, Tak osv, bestemmer vel selv suverænt hvad de vil tage for deres produkter i Europa. Hvis de syntes at deres produkt skal koste mere i Europa end i USA er det vel deres sag. Vi som forbrugere kan bare lade være med at købe det.

Det er det der hedder fri markedsøkonomi, udbud og efterspørgsel. kort og godt. Det er denne mekanisme der gør at vi kan tjene en lille skilling ved at gå på arbejde.

Det er enhver producents og forhandlers ret at forlange den pris for et produkt som de mener de kan få for det. Undtaget er hvis man har monopol, og de nævnte er som jeg ser det, ikke i nærheden af at have monopol

Jeg tror bare ikke det er med producenternes gode vilje at de skal koste mere i EU, jeg tror det hænger sammen med, fragt, told og og moms. Det er f.eks. noget billigere at fragte gods fra Kina til USA end fra Kina til Europa, markedet er meget større osv.

At en Meade/Celestron forhandler i Tyskland f.eks. ikke vil sende til Danmark bestemmer de vel selv. De kan ikke nægte dig at købe produktet, men de bestemmer altså selv om de vil sende det til Danmark. Tænk bare på besværet med at få det fragtet frem og tilbage, hvis produktet skal laves under garanti.

Desuden hvorfor skulle Meade Europe eller Celestron Europe ikke henvise til deres forhandlere i de enkelte lande. Det er jo derfor de har opbygget et forhandler net.

HVAD DE IKKE MÅ ER AT DIKTERE PRISEN – SÅ TALER VI OM KARTEL DANNELSE

Jeg kan sagtens se at det er irriterende at det skal koste mere i Europa, men sådan er livet – move on eller hent det selv.

Nightsky2009-01-31 19:36:19

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

right on LarsThumbs%20Up

Rigtig Kartel er vel entelige også når forskelige firmaer aftaler en pris. Og ikke fordi et firma selv bestemmer sin egen priser i sit egen distribution/forhandler led

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Korrekt Rigo

Du vil heller ikke bryde dig om, at jeg skulle bestemme hvad du skulle tjene på dine produkter eller arbejde.

Den fri konkurrence skal virke, det er der masser af lovgivning om. Hvis de love brydes kan man gå til EU, domstole, mydigheder eller andet.

holm
                        Deltager
                          • Super Giant

Mr. night sky

Prøv lige at tjekke leveringsbetingelserne hos andre Celestron forhandlere.Der står ofte at de ikke må sende udenfor f.eks. UK eller hvor det nu er ..

Hvis en UK forhandler /butik har en sveden pris eller kører med et unikt tilbud, så vil det typisk ikke kunne lade sig gøre – fordi det skal over grænsen.

Fri konkurrence er vel netop at jeg kan købe varen hvor jeg vil, eller hva’…??Wink

Holm2009-02-01 00:21:14

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Sorry, jeg havde ikke tænkt over at jeg ikke har mit navn. Det er Lars… Skal nok få det rettet.

Smile

Forhandleren må selv bestemme hvilke lande der skal sælges til. Det kan vi ikke tvinge ham til.

Hvis det er noget der bliver dikteret fra grossisten eller producenten er jeg ikke sikker på det er lovligt. Jeg tror faktisk ikke det er lovligt, men er langt fra sikker. Hvis forhandleren indgår en aftale med producenten om kun at sælge i det pågældende land, ja jeg ved det ikke…. Mener at sagen om nye biler fra Danmark til Tyskland endte med at producenten ikke måtte forhindre en dansk forhandler i at sælge til tyske kunder, hvis forhandleren ønsker det.

Som udgangspunkt tror jeg den frie handel i EU lavet med henblik at sikre en vares fri bevægelighed over grænser, set fra sælgers synspunkt, ikke købers.

Måske skriver forhandleren det bare, fordi det er en fin måde at afvise kunder på, som de ikke vil handle med.

Men igen. Hvis det er problem, køb noget andet. Der er vel ingen grund til at købe noget hvor man syntes at producenten tager rø… på en. Det er store magt vi har som forbruger.

Når vi snakker over Atlanten gælder der slet ikke så mange regler.

Jeg er stadig overbevist om at Celestron, Meade, Synta, osv. vil gøre alt hvad de overhovedet kan for at sælge deres produkter. Den med kunstige høje priser tror jeg ikke rigtig på i dette tilfælde. Hvis det er tilfældet må de betegnes som godt dumme, hvis de tror deres produkter er så unikke at den nok går alligevel…

Nightsky2009-02-01 01:58:28

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

Jeg/vi nægter også at sælge til mange “underlige” lande, men det er mest fordi vi ved der så mange kreditkortfukser m.m. og vi vil ikke til at bytte vare, fragt er for dyr når det lnagt væk. Og loven siger man skal bytte inden 14dage når det kredikort… Så vi holder os til Norden og Grønland, resten kan hoppe og danse som de vil, og det må jeg da heldigvis selv bestemme

bobo
                                • Giant

Rigo for pokker.

OPT VIL jo godt sende Brugte Meade og Celestron her over. tjek deres side her. http://www.optcorp.com/product.aspx?pid=1850 Der skriver de netop at der er restriktioner der gør at de kun må sælge brugt eller kasser der har været åbne.

Så den med at det er noget bølv at sende her over, køber jeg sq ikke. Så det er ren tåge snak du har gang i. Har du overhoved været inde og nærlæse de forskellige forhandlers sider?? Jeg prøvede at bestille via Rymdbutikken i Sverige, men ak, fik en mail om at de desværre ikke kunne sende Celestron udenfor Sverige. Det med store lagre er noget fis, Der er ikke mange der har noget til at ligge, min C-8’er er jeg sikker på kom direkte fra USA

Måske skulle man gøre som Henrik skrev, at klage til EU.

Hej Bo,

Nej, vi får inte sälja Celestron utanför Sverige.

Tyvärr.

Mvh,

Claes

http://www.rymdbutiken.com

Astromedia AB
                                Klangfärgsgatan 16
                                426 52 Västra Frölunda
                                Sweden

Bobo2009-02-01 11:49:06

jeppe
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hej alle,

Sådan her er distributørnettet i Europa skruet sammen for en række mærker:

Celestron

David Hinds i England har distributørrettighederne til UK og Skandinavien. ABM Nortek har distributørrettighederne til Danmark, og køber af David Hinds. De danske forhandlere køber af ABM Nortek.

Der findes også en tysk distributør, der tager sig af det meste af Europa.

Meade

Meade i Tyskland har distributørrettighederne til hele Europa. 2Astro i Ålborg har distributørrettighederne til Skandinavien og køber af Meade i Tyskland. De danske forhandlere køber af 2astro.

Takahashi

Optique Unterlinden (OU) i Frankrig har distributørrettighederne til hele Europa. De lokale distributører køber af OU. Lyra har f.eks. indgået en aftale med OU om, at vi har rettighederne til Danmark, Sverige og Norge (Norge er dog delt med en anden lokal norsk distributør)

Synta/SkyWatcher

Det samme som Celestron, dog med den forskel at den tyske distributør ikke tager “reglerne” om landeopdeling helt for pålydende og gerne sælger til lande, de ikke officielt har rettighederne til. 2astro køber f.eks. deres SkyWatchere hos den tyske distributør i stedet for hos ABM Nortek.

Hvis en dansk forhandler prøver at bryde kredsløbet ved f.eks. at spørge Meade i Tyskland, om de kan købe direkte hos dem og uden om 2astro, sendes forhandlerens forespørgsel direkte videre til 2astro. Eftersom 2astro næppe er interesserede i at få deres forretningsgrundlag undermineret, siger de nej til forespørgslen, og så sker der ikke mere.

Et andet eksempel: Amerikanske forhandlere må ikke sælge til Europa. Nogle gør det dog alligevel. En kunde, der f.eks. på den måde importerer en Meade på egen hånd fra USA, har dog et regulært problem, hvis udstyret går i stykker. Produkterne er nummererede, så 2astro, der har rettighederne til Danmark, kan med det samme se, at produktet ikke er solgt via dem. Dermed kan de afvise at betale for reparationen. Dermed må kunden enten selv betale for reparationen eller sende udstyret retur til USA.

Det er helt sikkert næppe lovligt for OU at forbyde f.eks. Lyra at sælge Takahashi til andre lande end Skandinavien. Men skulle Lyra gøre det, ville der gå ret kort tid, førend Lyra ikke længere ville distribuere Takahashi. Risikoen for pludselig at blive præsenteret for alverdens leveranceproblemer, forsinkelser, pludselige prisstigninger osv. skal nok holde os fra at gøre forsøget.

Vi kan alle meget nemt blive enige om, at ovennævnte set med forbrugerøjne ikke er det optimale setup. Men det er p… svært for forhandlere at bryde systemet. De bliver afvist af distributørerne og oplever leveranceproblemer. F.eks. forsøgte Lyra på et tidspunkt at åbne en Meade-konto uden om 2astro. Vi var irriterede over prisforhøjelsen, der blev lagt på, og ville spare den væk ved at gå uden om et led. Det blev afvist, og kort tid efter fik vi besked fra 2astro om, at 2astro fremover ikke ville sælge til os. Det sidste fik vi dog afværget efter en skriftlig henvendelse til Meade i Tyskland, hvorefter 2astro meldte tilbage, at de var blevet misforstået, og selvfølgelig gerne ville sælge til Lyra.

Dette er ikke for at hænge 2astro ud, langt fra. Men det er blot eksempel på, hvor svært det er for en forhandler at bryde systemet.
                                Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 104 i alt)
                                • Emnet 'Tysk udsalg' er lukket for nye svar.