Tyngdebølger er da endnu ikke 100% påvist?

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Tyngdebølger er da endnu ikke 100% påvist?

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af peter_sg. This post has been viewed 694 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

ksondergard
    Deltager
      • Giant

Man prøver da stadig at påvise tyngdebølger eksistens, ik?

henrik
      Deltager
        • Nova

Jeg synes ellers jeg kan konstatere dem hver morgen under min seng for ET ELLER ANDET traekker

Men det er formaalet med Einstein gravity experiment. Du kan l;se mere om den paa Einstein ravity Probe Bs hjememside paa Stanford UniversityHenrik2009-02-25 12:16:15

chrjensen
          • Super Giant

Nej. Tyngdebølger er vist kun indirekte ‘bevist’ ved at tætte binære sorte huller/neutronstjerner taber energi. Energitabet kan forklares ved udstråling af tyngdebølger. Og derudover er de teoretisk ‘bevist’ ud fra Einsteins generelle relativitetsteori. Der er endnu ingen der har målt tyngdebølger direkte.

henrik
          Deltager
            • Nova

Det er rigtigt: De er ikke observationelt endeligt bevist.

Det er jo formålet med gravity Proben.

Det fik jeg vist sagt lidt for implicit

peter_sg
              • Moon

Er man bare lidt videnbegærlig og nysgerrig så bliver man jo nød til at klikke på det link..og tak for det Henrik. Og klikker man ind på Spacetime & Spin linket ligger der et par video klip der meget illustrativt forklar eksperimentet.

Hvis man rigtig vil dykker ned i matematikken bag Einestins generelle relativitetsteori så har Stanford University lagt forlæsninger af proffessor Leonard Susskind ud på youtube. Bl.a. Einestins generelle relativitetsteori : http://www.youtube.com/watch?v=hbmf0bB38h0

peter_SG2009-02-25 22:44:08

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Tyngdebølger er da endnu ikke 100% påvist?' er lukket for nye svar.