Tyndekraften…

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Tyndekraften…

• Dette emne har 121 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af Ib. This post has been viewed 4711 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 122 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Er der nogen regler for hvorlangt tyndekraften rækker ?

http://www.rigorigo.dk2008-09-17 19:17:04

thomas
        • Giant

nææ, kun at den bliver svagere jo længere væk man kommer

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Hvis man eks. tager hvor egen sol, jord m.m. det forstætter vel ikke. Troede der var en eller andet formel for det

thomas
            • Giant

tager dem hvorhen, formel for hva?..

jeg er ikke helt med

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Der er også en formel, måske ikke lige til hoved regning. Men generalt gælder det at det aftager med kvartroden af afstanden.

rigo
              Deltager
                • Super Nova

Der må være på et tidspunkt hvor man kommer så langt væk fra solen, eller jorden m.m. hvor tyndekraften ikke er der mere, fra en given objekt. Man skulle tro det var et bestem antal km. vs. massen

Også, hvad er det som får solen til at blive der hvor den er

http://www.rigorigo.dk2008-09-15 21:24:53

thomas
                  • Giant

næ hov, ikke kvadrat-roden, men

1 / r^2

Nej, man vil altid kunne mærke tyngdekraften.
                  Solen bliver ikke hvor den er, netop pga. tyngdekraften fiser den jo rundt om galaxens centrum.

mælkevejen bliver for den sags skyld heller ikke hvor den er. Om 7 år (+/- det løse) ramler vi jo sammen med andromeda

Thomas2008-09-15 21:27:02

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Hmm jo, ved den fiser rundt, men er den ikke rimlige samme punkt forhold til de andre stjerne,,,, hmmm nu hvor jeg tænker mig om, så flytter de sig jo også http://www.rigorigo.dk2008-09-15 21:26:43

thomas
                      • Giant

det gør de nemlig, men det går temmeligt langsomt.

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

Thomas wrote: næ hov, ikke kvadrat-roden, men

1 / r^2

Nej, man vil altid kunne mærke tyngdekraften.
                        Solen bliver ikke hvor den er, netop pga. tyngdekraften fiser den jo rundt om galaxens centrum.

mælkevejen bliver for den sags skyld heller ikke hvor den er. Om 7 år (+/- det løse) ramler vi jo sammen med andromeda

Ja, jeg så i TV, at det HELE ender med et stort sorthul, hvor alle galaxer og sorte huller bliver til ET. TID/hvornår = der var rigtig mange nuller bag det tal.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

UPS, vidste jeg huskede forkert Embarrassed

stefan.oellegaard
                            • Planet

Hmm… Jeg synes, at jeg kan huske, at have hørt noget om, at tyngdekraften eller gravitation virker uendelig.

Einstein’s relativitetsteori forudsiger at gravitationens udbredelseshastighed skal være konsistent med lysets hastighed. Gravitationens udbredelseshastighed kan derfor ikke være større end lysets hastighed (f.eks. øjeblikkelig). Et objekts tyngdefelt eller rettere gravitations virke, er med tiden hele universet.

Når vi flyver ud i rummet og bliver vægtløse, så er det ikke fordi vi har sluppet fra af jordens gravitation. Det er fordi vi er i et frit fald.

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

aaaa tror ikke at eks. solens tyndekraft kan række uendelig ud i rummet.

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

joda Rigo, du vil altid kunne dele en dims med noget.. Det samme med tyndekraft, selv om det blivere svagere og svagere, vil det stadig påvirke. Ganske vist ikke lidt så meget som alt andet omkring dig, men det vil opvirke.

mr.mox
                                  • Nova

Tyngdekraften mellem to masser er givet ved afstanden mellem dem (eller mere korrekt deres massemidtpunkter) og så deres masse:

F=G*m1*m2/r^2.

G er den universelle gravitionskonstant, og er ca 6,67390·10^-11 N·m^2/kg^2

Virker Solens tyngdekraft så på Jorden? Hvor meget hiver Solen i mig?

Jeg vejer ca 100kg, og udfra ovenstående, plus lidt viden om Jordens størrele og vægt når man frem til at Jorden hiver i mig med ca 981N

Solen hiver også i mig:

Fsol = 6,67390·10^-11 N·m^2/kg^2 * 100kg * 1,988*10^30kg / (149,6*10^9m)^2 = 0,59N

Jorden hiver altså ca 1600 gange stærkere i mig, så det er derfor jeg ikke bemærker solens tyngdekraft. Hvis jeg stod på Pluto ville Solen hive endnu mindre i mig (og Pluto temlig meget i forhold til), men hvis jeg svæver rundt langt fra nogen planet vil Solens tyngdekraft være den dominerende alligevel, og vil ganske sikkert bremse min rejse udad.

Man kan også regne på fx Alfa Centauris tyngdekraft på os, men den er på grund af afstanden fosvindende i forhold til Solens og Jordens – men den er der!

Mr. Mox2008-09-17 13:18:32

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 122 i alt)
                                • Emnet 'Tyndekraften…' er lukket for nye svar.