› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Tvungen identifikation af forhandlere
- Dette emne har 31 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 4 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 621 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. oktober 2011 kl. 13:39 #72378
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg synes, at det er lidt bøvlet, at en forhandler skal have to konti – een burde være nok.
Forhandlere skal selvfølgelig kunne debattere på lige fod med alle andre – og det fører os næsten automatisk over i diskussionen om medlemmers anonymitet.En forhandler kan uden problemer have to konti og via den anonyme påvirke potentielle købere. Hvordan forhindrer vi det?mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
29. oktober 2011 kl. 13:51 #72379
mortenDeltager- Super Nova
Torben Taustrup wrote:
En forhandler kan uden problemer have to konti og via den anonyme påvirke potentielle købere. Hvordan forhindrer vi det?mvhTorbenDet kan vi ikke, men vi kan have en regel der forbyder det, og slette forhandlerens bruger hvis de bliver opdaget.Ja jeg er “morgen”sur, og lovede at holde op…30. oktober 2011 kl. 15:48 #72497
mhansenDeltager- Nova
morten wrote:
De fleste identificerer sig fint nok. Det er mest Henrik Rosenørn/Lyra min kritik går på.I denne post
viser Henrik Rosenørn nogle fine billeder han har taget og giver råd og vejledning til en nybetynder (Mia) uden at fortælle at han sælger teleskoper (så vidt jeg husker har der også tidligere ikke stået noget om lyra i hans poster). Det er IMHO uetisk.Så vidt jeg husker har der også været poster fra AstroA/S hvor de ikke har identificeret sigJeg er som udgangspunkt enig med dig. Og det bør klart fremgå hvem der på sitet skriver som forhandlere og hvem der skriver som private.Når det så er sagt bør man også stille sig selv to spørgsmål.1: Er det ikke i orden at sælgere har en privatprofil herinde på AF, såfremt de undgår at skrive indlæg der har direkte salgsmæssig karakter (her snakker vi nysalg, ikke brugt)?2: Har Henriks indlæg salgsmæssig karakter?Jeg mener bestemt at sælgere herinde bør have retten til at have en erhvervsmæssig profil, hvor de skriver som sælgere og giver råd derefter, men også til at have en privatprofil, hvor de skriver indlæg og rådgiver ligesom os andre ville gøre det?For lad os kigge reelt på det indlæg som Henrik har skrevet. Adskiller det sig væsentligt fra et indlæg du eller jeg kunne have skrevet? Det mener jeg ikke. Jeg mener faktisk det er et reelt godt rådgivende indlæg, som ikke bærer præg af at ønske at sælge.Og helt ærlig, synes i giver Henrik for lidt credit. Henrik ved udemærket godt at vi ved hvem han er. Og han ved da også godt at begynder han at forklæde salgsmæssige indlæg som upartiske private indlæg, så vil han blive mødt af kritik og blive afsløret. Selvfølgelig har henrik en salgsmæssigt motiv. Men det behøver ikke betyde at ALLE hans indlæg har et salgsmæssigt motiv. My 50 cent. 🙂30. oktober 2011 kl. 19:49 #72524
2masDeltager- Nova
Jeg synes at Henriks indlæg, er 100% OK. Jeg kan slet ikke se nogen grund til denne tråd.
Henrik hverken sælger fra eller linker til sin egen webbutik i den omtalte tråd.
Jeg synes at denne tendens til mudderkastning herinde, er ved at blive personlig. Og denne gang (endnu engang), bliver Henrik skydeskive. Det har han ikke fortjent. Han har rådgivet en nybegynder, uden nogen synlig bagtanke på et salg.
Come on, er det sådan dette forum skal behandle folk på.
Hvis der er nogen der har et problem, med en forhandler rådgiver en nybegynder, eller andre, så skriv dette i en mail til ledelse af dette forum. Ikke poste det i en tråd.
Hvis jeg var Henrik, ville jeg sidde og føle mig personligt ramt. Skal Henrik( og andre forhandlere), sidde og tøve med at poste et indlæg, fordi brugerne ikke har læst “forhandler-korrektur” på deres indlæg?
Må en forhandler så i det hele taget, rådgive andre herinde? For uhhhhadada.. hvad nu hvis man sælger noget til dem han/hun rådgiver!
Misforstå mig ikke. Jeg synes det er fint hvis man kan se, om en person er forhandler eller ej.
Men det her, er for langt ude.
Det er vel bare at bede forhandlerne om at skrive: “FORHANDLER” i deres signatur, og så er den sag klaret. Hvor svært kan det være?
Wake up, and smell the coffee
30. oktober 2011 kl. 21:31 #72530
astrojensenDeltager- Neutron star
Selvom man med rette kan diskutere CNs adfærd (jeg tænker bl.a. på historien om den totalt hærgede C11 som en stakkel købte men ikke fik lov til at rapportere om), så fjerner moderatorerne der, så vidt jeg ved, poster fra forhandlere, som ikke identificerer sig.
Det mener jeg ikke de gør, men man skal som forhandler være identificeret som sådan (vendor). Desuden må man som forhandler ikke “pushe” sine varer i en almindelig diskussionstråd eller rakke ned på konkurrenterne. Der findes et særligt forhandlerforum, hvor de frit kan komme med indlæg om nye produkter og den slags.
Forhandlere må derimod godt fortælle om deres fremstillingsmetoder, diverse testmetoder de bruger, teori, etc., samt rådgive og vejlede på lige fod med andre, blot de er markeret som forhandlere, så man ved, hvem og hvad man har med at gøre.
Thomas, Bornholm
30. oktober 2011 kl. 22:09 #72531
morten wrote:
Forhandlere ved tit meget om udstyret, og man kan lære meget af dem. Der er således intet suspekt ved at være forhandler.Dette forandrer dog ikke mit grundlæggende synspunkt: Når en totalt nybegynder spørger om råd, så bør hun efter min mening vide når hun taler med en forhandler, helt uanset om der diskuteres konkrete produkter eller ej.Mit synspunkt er blot ovenstående, og ikke et forsøg på Lyra- eller Henrik bashing. Forhandlere bør idenrificere sig som sådanne, uanset hvad de skriver om. Jeg har stor respekt for forhandlere og har tit haft glæde af deres viden, jeg vil bare gerne vide, om en post er skrevet af en forhandler. Frem for alt synes jeg at nybegyndere skal have den information. Jeg synes ikke det giver mening at man som forhandler kan vælge at optræde som “privatperson”.Er der ikke opbakning for det synspunkt så er det også fint. Og ja, jeg skulle nok have ladet moderatorerne tage sig af det.30. oktober 2011 kl. 22:57 #72532
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hvorfor kan vi ikke debattere dette emnet principielt, uden at trække ind eksempler på personer og firmaer? Jeg synes denne debatten – og lignende debatter tidligere – bærer preg af afsporing når det bliver en diskution om enkeltpersoner og -firmaer. Det vigtige her er princippet, efter min mening: bør forhandlere identificere sig i forumet? Ja/Nej
Dette skal ikke opfattes som forsøg på at få debatten ind på topic igen. Det er mere et hjertesuk herfra over at vi aldrig ser ud til at kunne se principielt og/eller objektivt på sager, uden at krydre det med våre personlige sympatier eller antipatier.
Mvh,
Bjørn30. oktober 2011 kl. 22:58 #72533
Jeg erindrer egentlig ikke, at jeg har set et indlæg, hvor en forhandler har forsøgt at afsætte et bestemt produkt til en interesseret.
Er der nogen, som har eksempler på det?mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
30. oktober 2011 kl. 23:56 #72539
morten wrote:
De fleste identificerer sig fint nok. Det er mest Henrik Rosenørn/Lyra min kritik går på.I denne post
viser Henrik Rosenørn nogle fine billeder han har taget og giver råd og vejledning til en nybetynder (Mia) uden at fortælle at han sælger teleskoper (så vidt jeg husker har der også tidligere ikke stået noget om lyra i hans poster). Det er IMHO uetisk.Så vidt jeg husker har der også været poster fra AstroA/S hvor de ikke har identificeret sigHej MortenJeg finder Henriks vejledning til nybegynderen meget sober. Det er her tale om generel vejledning uden at der trækkes bestemte varenavne ind som eksempler.Bjørn efterlyser et ja eller nej til, at forhandlere skal idenficere sig. Jeg har svaret, at det skal de, så det er vi enige om.Om Henrik i det pågældende tilfælde kan have glæde af at lade Mia forstå, at han er forhandler må henstå i det uvisse, men han kunne godt have gjort det, selvom han i sit udmærkede indlæg ikke foreslog køb af et bestemt instrument.Læg i øvrigt mærke til, at “udemærket” i virkeligheden staves “udmærket”mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
31. oktober 2011 kl. 00:58 #72543
henrikDeltager- Nova
Hej Morten
Jeg tager gerne kritikken på mig.
Jeg var faktisk i tvivl og lod netop være at henvise til Lyra fordi jeg mente DET ville være reklame, eftersom jeg kun snakkede om dobson vs. newton og om et realistisk forventningsniveau for begynder-resultater.
Der var heller ingen model-henvisninger, links eller lign.
Ellers plejer jeg også at skrive lyra under, når det har noget med kikkerter at gøre. Så det var i virkeligheden for IKKE at lave unødvendig reklame. Men det var måske et fejlskøn?
Mvh Henrik
Henrik 2011-10-31 00:05:23 31. oktober 2011 kl. 17:36 #72577
joergen.kDeltager- Nova
Der er heller ikke nogen grund til at blive hysterisk,helt ærligt henrik har vel lov til at udtale sig som menigt medlem.
Er der en direkte henvisning til et bestemt mærke fra lyra, er henrik den første til at underskrive sig med lyra.som Torben skriver kom med et konkret eksempel!!!!!!31. oktober 2011 kl. 17:48 #72579
Kære Henrik
Jeg vil foreslå, at du skriver ligesom mogens i et fast felt under dine posterHenrik Rosenørn, Lyra, tlf …Det er IMHO ikke reklame, men forbrugeroplysning. Hvis det alligevel er reklame, så er den dig vel undt.Til Jørgen og TorbenKonkret var det svaret på Mias post der irriterede mig. Det var dog ikke ment personligt på Henrik, men som et generelt forslag om at forhandlere skal identificere sig. Dette mener jeg gælder uanset sammenhængen, og specielt når der rådgives nybegyndere.I alle andre sammenhænge, jeg kender til, er det et helt simpelt krav, at kommercielle interesser skal deklareres, men hvis man ikke synes det er noget problem her, så lad det være.Hvis nogen føler dette som et personligt angreb, så beklages det. Jeg gav et eksempel for at illustrere pointen, det var ikke ment som et personligt angreb mod henrik.Mortenmorten 2011-10-31 17:01:22 31. oktober 2011 kl. 19:06 #72586
Til Mortens seneste svar og Henriks udmelding kan vil konkludere, at der er spundet en ende på denne tråd?
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
31. oktober 2011 kl. 20:36 #72592
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Henriks udmelding?
Mvh,
Bjørn31. oktober 2011 kl. 23:22 #72611
Hvad mener du Bjørn?
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tvungen identifikation af forhandlere' er lukket for nye svar.