› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Tvungen identifikation af forhandlere
- Dette emne har 31 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 4 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 620 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. oktober 2011 kl. 09:00 #72347
mortenDeltager- Super Nova
Her i Dk har vi jo heldigvis en række gode forhandlere af astro udstyr. Bortset fra Astro i ålborg er det så vidt jeg ved net-shops, der drives af amatørastronomer ved siden af deres normale erhverv – d.v.s. som en slags hobby forretning (dette skal på ingen måde opfattes nedladende, det er det ikke, jeg er glad for, og respekterer vores gode forhandlere).
Selvom forhandlerne selv er entusiastiske amatørastronomer, så spiller deres interesser som forhandlere en rolle når nybegyndere skal rådgives. Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, så er det uetisk at rådgive en nybegynder om astroudstyr uden at give sig til kende som forhandler af samme udstyr.
Jeg vil derfor foreslå, at forhandlere tvunget skal identificere sig som sådanne i deres poster.29. oktober 2011 kl. 09:19 #72349
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Det mener jeg faktisk allerede er et krav…
29. oktober 2011 kl. 09:48 #72351
Der er ingen synlig “terms of use”, så jeg er ikke sikker på, at det er et krav. Det efterleves i hvert fald ikke.
29. oktober 2011 kl. 09:58 #72352
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Morten
Jeg er helt enig med dig – selvfølgelig skal en forhandler identificere sig, og det ser jeg heller ikke noget problem i.Jeg husker, at vi på et tidspunkt havde nogen debat om et regelsæt for AstroForum, men jeg kan ikke lige finde indlægget. Jeg kan finde et om at AstroForum ikke må bruges som løftestang i forbindelse med uoverensstemmelser mellem køber og forhandler.Regelsættet burde findes som link på første side.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
29. oktober 2011 kl. 11:29 #72355
jesperDeltager- Neutron star
AF’s Terms of use kom så vidt jeg husker frem når man oprettede sig som ny bruger. Da den procedure nu er ændret bliver nye brugere ikke længere bedt om at acceptere dem.
Det fremgår jo tydeligt at f.eks Astro A/S og Astro Optics er forhandlere, men man kunne måske også kalde dem forhandlere under avataren i stedet for Milky way, Newbie osv.
Jesper 2011-10-29 11:37:09 29. oktober 2011 kl. 11:37 #72356
De fleste identificerer sig fint nok. Det er mest Henrik Rosenørn/Lyra min kritik går på.I denne post
viser Henrik Rosenørn nogle fine billeder han har taget og giver råd og vejledning til en nybetynder (Mia) uden at fortælle at han sælger teleskoper (så vidt jeg husker har der også tidligere ikke stået noget om lyra i hans poster). Det er IMHO uetisk.Så vidt jeg husker har der også været poster fra AstroA/S hvor de ikke har identificeret sigmorten 2011-10-29 11:38:53 29. oktober 2011 kl. 11:45 #72357
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
morten wrote:
Jeg vil derfor foreslå, at forhandlere tvunget skal identificere sig som sådanne i deres poster.Enig, men jeg mener også at der var en regel om det tidligere. Om det er det samme efter AS overtog forummet ved jeg ikke.Men for at undgå bøvl har jeg to profiler:
Min private (Mogens Zachariasen), og min firmaprofil (Astro Optics) som bruges til produktrelaterede indlæg.Men generelt deltager jeg helst ikke i rådgivningtråde vedr. køb af udstyr her på forum, hverken som privat eller Astro Optics da jeg har det indtryk, at når folk spørger her, er det for at høre andre brugeres mening, og IKKE en forhandlers mening.
Mvh
Mogens / Astro OpticsMvh
Mogens29. oktober 2011 kl. 11:47 #72358
jesperDeltager- Neutron star
Dennis fra Astro underskriver sig som
Astro A/S
ArlenHar Astro A/S som brugernavn og poster mig bekendt kun i forhandler nyt, så der er vist ikke noget at komme efter. Henriks er nok lidt mere tvivlsom. Men jeg er basalt set enig i at det altid bør fremgå at forhandlerne er forhandlere.29. oktober 2011 kl. 11:48 #72359
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Jeg støtter forslaget. Uden at tage stilling til nogen konkret situation eller post, så har der været flere tilfeller her i forumet der folk har været forvirret i slike anledninger – inkluderet mig selv et par gange. Så jeg mener det er naturligt at forhandlere opdaterer sine signaturer hvor de siger klart fra hvem de er, og at signaturen også alltid skal følge med under deres poster.
Mvh,
Bjørn29. oktober 2011 kl. 11:58 #72362
Anonym- Nova
morten wrote:
De fleste identificerer sig fint nok. Det er mest Henrik Rosenørn/Lyra min kritik går på.I denne post
viser Henrik Rosenørn nogle fine billeder han har taget og giver råd og vejledning til en nybetynder (Mia) uden at fortælle at han sælger teleskoper (så vidt jeg husker har der også tidligere ikke stået noget om lyra i hans poster). Det er IMHO uetisk.I ovenstående tråd nævner Henrik jo ikke nogle mærker eller forhandlere (bortset fra EQ6, som vist kan købes ved samtlige danske forhandlere), så jeg kan faktisk ikke se problemet i den tråd. Jeg syntes hans indlæg er godt og objektivtMen det ville da være fint hvis alle forhandlere skrev det i deres signatur, så man aldrig kom i tvivl.29. oktober 2011 kl. 12:19 #72365
morten wrote:
viser Henrik Rosenørn nogle fine billeder han har taget og giver råd og vejledning til en nybetynder (Mia) uden at fortælle at han sælger teleskoper (så vidt jeg husker har der også tidligere ikke stået noget om lyra i hans poster). Det er IMHO uetisk.Så vidt jeg husker har der også været poster fra AstroA/S hvor de ikke har identificeret sigJeg er ikke 100% sikker, men jeg mener, at Henrik Rosenørn har trukket sig helt ud af Lyra…
Men ellers er jeg i øvrigt enig med jeres generelle holdning om emnet.
29. oktober 2011 kl. 12:19 #72366
Mogens Zachariasen wrote:
Men for at undgå bøvl har jeg to profiler:
Min private (Mogens Zachariasen), og min firmaprofil (Astro Optics) som bruges til produktrelaterede indlæg.Kære MogensJeg har aldrig oplevet andet en god service og 100% perfekt etik fra dig og Astro Optics. Jeg mener dog at man principielt altid er forhandler, når man har en web-shop. Man bør derfor altid identificere sig som sådan.Forhandlere ved tit meget om udstyret, og man kan lære meget af dem. Der er således intet suspekt ved at være forhandler.Dette forandrer dog ikke mit grundlæggende synspunkt: Når en totalt nybegynder spørger om råd, så bør hun efter min mening vide når hun taler med en forhandler, helt uanset om der diskuteres konkrete produkter eller ej.Selvom man med rette kan diskutere CNs adfærd (jeg tænker bl.a. på historien om den totalt hærgede C11 som en stakkel købte men ikke fik lov til at rapportere om), så fjerner moderatorerne der, så vidt jeg ved, poster fra forhandlere, som ikke identificerer sig.Mortenmorten 2011-10-29 12:21:57 29. oktober 2011 kl. 12:21 #72367
tommyfDeltager- Neutron star
Forhandlere skal bare have 2 signaturer,, så kan de svare enten som entusiast eller forhandler, det må da være fint nok.
29. oktober 2011 kl. 12:23 #72368
TommyF wrote: Forhandlere skal bare have 2 signaturer,, så kan de svare enten som entusiast eller forhandler, det må da være fint nok.
Det er jeg ikke enig i, Tommy. Er man forhandler, så er man det efter min opfattelse altid.Skriver man som “privat” hvem kan så gennemskue det, udover dem som ved det i forvejen.Men OK, hvis det bare er mig der er mavesur, så lad det fare. Ikke mere fra mig om dette.PS Jeg beklager iøvrigt over for Astro A/S, jeg mente jeg kunne huske en usigneret post, men kan ikke finde den.morten 2011-10-29 12:26:43 29. oktober 2011 kl. 12:23 #72369
TommyF wrote: Forhandlere skal bare have 2 signaturer,, så kan de svare enten som entusiast eller forhandler, det må da være fint nok.
Ja, det er en god idé og en nem løsning!
Point til Mogens Z for selv at have gjort netop dette
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tvungen identifikation af forhandlere' er lukket for nye svar.