Tubusringe til C14.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Tubusringe til C14.

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af jens. This post has been viewed 306 timesjacobsen. This post has been viewed 306 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Så fik jeg endelig tid til lidt ATM arbejde igen.

Jeg er startet på at samle et sæt tubusringe til C14’eren som skal muliggøre en mere optimal placering af guide og søgeteleskop.

Jeg søgte på nettet men ingen af de tubusringe man kunne få til C14’eren havde de muligheder jeg ønskede, desuden kostede et godt sæt ca det samme som en C8’er.

Jeg vendte derfor sagen med Alan Olsen, og lavede nogle skitser af hvordan tubusringene kunne se ud. Alan foreslog at man da kunne lave dem i laserskåret MDF og så laminere dem sammen med epoxy.

Jeg gav mig i kast med at måle op, og lavede en byantsskitse med lineal, passer og viskelæder, meget viskelæder.

Den så sådan ud:

Her kan man se at der er tre falder i top og bund, som kan bruges til at lægge søgere mm på. Der er også lavet udsparinger til de to Losmandy skinner jeg har på Tubus, hvor den ene bruges til fastgøring på opstilling. Lige nu har jeg guideteleskopet på den yderste skinne, men det giver problemer med skygge fra kuppel når kikkerten kommer langt mod vest. Desuden vil jeg helst have guideteleskopet ind mod opstillingen. Det bliver så muligt nu.

Jeg kan så også få monteret et ordentligt søgeteleskop, jeg har en polarex 60/500 som skal på. Den er langt bedre end de andre 8×50 søgere.. Langt!

Nå, men fotoet af min tegning forvandlede Alan i en ruf til noget fornuftigt, og han havde også en genial løsning på hvordan de to halvdele skulle sættes sammen. Han foeslog at laserskære en slidse til et stykke 6 mm alu, hvor man kan sætte en 5 mm skrue igennem til at trække halvdelene sammen med.

Den samlede tubusring skulle så se nogenlunde sådan ud:

Der var så lige en krølle med at den bagerste skulle holde rundt om spejlcellen, mens den forreste skal holde omkring tubus, ikke cellen til korrektoren. Der sidder varmebånd, og der skal være plads til dugkappen. Derfor har de lidt forskelligt indermål.

Til starparty fik jeg så overdraget en farlig masse laserskårne stykker MDF, og jeg lurede lidt på hvordan jeg skulle samle dem.

En prøveoplægning ser sådan ud:

MDF’en er 6 mm (plus en smule) tykt, så tre i lag giver 19 mm plus en limfuge. Jeg tror det passer. Og er det ikke nok med tre, kan jeg lime en fjerde på.

Her er en prøvemontage bagerst på C14’eren.

Samlingen kommer til at være i top og bund, det er mest praktisk.

Og nu er de to første ringe limet, Aralditten skal lige have lov til at sætte sig.

Når ringene så er færdige, bliver der skruet et stykke 10x10mm firkantet alu på siderne af ringene som vender imod hinanden. Der bliver så skruet et stykke 5 mm tykt (5x100x500 mm) alu på, som platform for søgere, guidere. Jeg har påtænkt fire platforme, men monterer nok kun to til at begynde med.

Mere følger.

mvh
      Jens

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Spændende Jens.

Pas nu på, MDF er ikke egnet til fugtige miljøer. Du skal have 100% forsegling mod fugt, ellers går det galt med styrken.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Tanken er at spraymale det tæt med en matsort.

Lige nu er den anden halvbue ved at sætte sig. Aralditten var vist ikke den hurtige type!

mvh
          Jens

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Skulle de ikke 3-D printes?

mvh
            Lars

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

3D print blev vurderet til at være for svagt i denne sammenhæng.

Så MDF blev det til. Betragt det som en avanceret prototype, men jeg tror resultatet vil kunne holde i mange år.

mvh
              Jens

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

…og det duftede dejligt af røg i bilen på vej op gennem Jylland

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Ja, der er mindelser om morfars MacBaren når man dufter til det!

mvh
                  Jens

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

En tanke der poppede op i løbet af dagen (tak Lars)var jo at undersøge om man evt kunne laserskære tilsvarende stykker ud af f.eks 4-6 mm birkefiner. Når de er lamineret op i f.eks 20 mm tykkelse som de nuværende i MDF, vil de være enormt stærke og vejrbestandige..

Men der skal eksperten (Alan) lige ind over!.

mvh
                    Jens

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Så er jeg kommet en del videre med tubusringene til C14’eren.

Jeg har fået malet MDF’en adskillige gange med skoletavlelak. De er nu grundigt forseglet mod fugt, og har fået en uges tid i tørreskab (der hvor fjernvarmerørrene kommer ind i huset).

Jeg har også arbejdet med at finde et sæt guideringe til min 60 mm polarex-guideteleskop. Den kommer også til at fungere som søger, når jeg kan finde et passende trådkorsokular. Der sidder et 40 mm monocentrisk med en meget fin ætset glasskive, som har et fint trådkors. Men man kan stort set ikke se trådkorset, med mindre man har måne tæt ved på himlen… Og så har man jo ikke rigtigt noget at bruge den til. Så jeg kigger efter et brugbart okular….

Guideringene kunne jeg ikke finde, i en kvalitet og styrke som jeg syntes om. Så jeg fandt et stykke afskær fra en 150 kV strømskinne, som måler 100 mm udvendigt, og har 6 mm godstykkelse. Perfekt.

Så jeg savede to ringe af, som er drejet ned til 20 mm bredde. De kom så i drejebænken og blev drejet ned og rettet af.

På drejebænken har jeg mærket op, ved hjælp af trekloen, til tre sætskruer. Der er så boret 4,2 mm huller og skåret 5 mm gevind.

På polarex’en ser det sådan ud:

Tubusringene ser iøvrigt sådan ud nu:

Nu skal jeg have påsat montageskruer til at spænde ringene på C14’eren.

mvh
                      Jens

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hejsa.

Så fik jeg monteret tubusringe og lavet en første test. Jeg brugte aftenen i går på en “teknikaften” da det var lovet at der ville komme skyer ind over. Det holdt så også stik.

De monterede tubusringe ser således ud:

Nu er guideteleskopet monteret mere inde mod tyngdecentrum, og tættere på den optiske akse af teleskopet. Det er også en fordel for mig at have guideteleskopet øst for, da den bedste del af himlen er mod øst fra Egeskov.

Den eneste ikke forudseete ting var at jeg måtte tage det ene fokushjul af min guidekikkert, da det gerne ville ramme dec motoren på opstillingen.

Jeg fik også monteret og justeret min nye søger. Den gamle 8×50 viste sig ikke at være så smart, da det store felt ikke rigtigt er brugbart på en C14. Man skal tættere på. Jeg har derfor monteret denne gamle Polarex guide-kikkert som er en 60 mm /f 500 mm refraktor i meget høj kvalitet. Den giver et flot billede.

Dennis fra Astro hjalp mig med at finde frem til et trådkorsokular med stort felt og rødt belyst kryds. Okularet har 20 mm brændvidde og 70 graders synsfelt. Det giver så 25x med 2.8 grader på himlen. Jeg tror det er passende. Kikkerten kan jo også blot få et almindeligt okular i, til et flot kig på himlen. Den tegner rigtig godt.

Så nu ser det hele sådan ud:

Jeg skal have omorganiseret lidt på ledningerne, jeg havde først nogle problemer med at ledningen til guidekameraet trak i guidekikkerten. Det gav nogle vældigt flotte stjerner. Jeg har stadigt noget feltglidning, men det skyldes sikkert at ledningen nu er fastgjort på opstillingen, og ikke tubus af C14. Det skal lige rettes.

Jeg tog nogle lange eksponeringer for at tjekke feltglid, den ses f.eks her på 2 timer på NGC1555, tågen ved T-tauri.

Her er også 20 minutter på NGC2158.

Og 16 minutter på M78

Jens.Jacobsen2016-11-26 13:16:28

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Tubusringe til C14.' er lukket for nye svar.