Tubus til femtommer linse

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Tubus til femtommer linse

• Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 8 måneder siden af johnny. This post has been viewed 234 timesb. This post has been viewed 234 timesa. This post has been viewed 234 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Så fik jeg startet på at lave en tubus til linsen.

Sidste weekend købte jeg et standard støberør til betonsøjler med en indre diameter på 150 mm. Det er faktisk 151,5 mm, hvilket er perfekt til linsen, hvis celle, befriet for det orange bånd er 6 tommer ydre diameter. Det er 152 mm.

Ved hjælp at testen som ses ovenfor, kunne jeg måle rørets optimale længde til 440 mm. Som sagt så gjort, så har jeg til formiddag, med en geringssav, savet et stykke rør på 44 cm af.

Selve lamineringen med polyester og glasfilt er egentligt ikke så svært, det er forberedelsen der er svær.
      Sidste sommer lavede jeg en dugkappe til min 6″ Jaeger, og der var det et problem at røret kunne rulle. Det havde en tendens til at ville rulle sig af. Og da jeg gerne ville kunne dreje det rør der skal lamineres med en hånd (har pensel eller rulle i den anden) måtte jeg opfinde en form for glidekobling. Det lavede jeg med noget MDF og et 25 mm forstner bor. Jeg købte en 120 cm 25 mm rundstok, som jeg har brugt som aksel ( den dyreste del, den kostede 50 kr), og borede nogle huller i nogle stumper MDF.

Det hele ser sådan ud:

Selve glidekoblingen ser sådan ud:

Der er en slidse ud til kanten af MDF’en og med en skruetvinge kan man spænde så friktionen er tilpas. Det virker fint.

Jeg har viklet noget tape omkring rundstokken, så man kan få de indvendige MDF skiver inde i røret af rundstokken igen. Man vikler simpelthen tapen af, og den størkede polyester der måtte sidde på stangen, sidder istedet på tapen og følger med af.

Selve røret (som koster 22,50 i 120 cm længde) suger fint polyesteren til sig, og til denne længde brugte jeg 2 dl polyester.

Kanten af røret er godt duppet med polyester, således rørets ender er forseglet. Polyesteren trækker meget fint ind i pappet.

Nu skal røret lige have lejlighed til at hærde op, og derefter slibes og males. I morgen laver jeg dugkappen, en rest på 16 cm længde.

Jeg vil tro at rør plus polyester plus glasfiber (forbrugt) har kostet under en 100 kroneseddel.

Et rør til en 6″ ( som jeg skal lave senere på sommeren, skal lige have spejlet lidt længere, så jeg kender brændvidden bedre) kan nok lave for 100-150 kr på denne måde. Et 1kg “reparationssæt” med 1 m2 glasvæv rækker fint til en 8 eller 10 tommer tubus. På den måde kan man snildt lave en meget stærk og vejrbestandig tubus i professionel kvalitet.

Husk åndedrætsværn og handsker!

mvh
      Jens

johnny.b.a
      Deltager
        • Super Giant

Hej Jens

Spændende med denne metode, det er helt sikkert noget jeg kan forestille mig at bruge på 8 tommer projektet. Tubus til 8 tommeren er nemli et kraftigt paprør som jeg havde tænkt mig at male på selve røret, men det du viser her virker til at være en mere solid løsning inden der males.

Mvh

JohnnyJohnny B A2014-05-31 16:32:16

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Jens

Tak for tippet med papstøberør. Det er oplagt at bruge sådan et til støbeform.
          Jeg har været inde og se på udvalget af diametre, og 6, 8 og 10″ er fint dækket ind, men så går det galt, for der er et stort spring fra 350 til 600 mm, så en tubus til en 12,5″ er der ikke lige til, selvom et 350 mm rør nok er omkring 360 mm udvendigt. Vores tubus er 420 mm.

Det er en fin metode som du har fundet frem til Thumbs%20Up
          Vil du nøjes med at male røret indvendigt, eller vil du behandle det med Polyester?

Jeg ser frem til en opdatering.

mvh
          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hejsa.

Nu nåede jeg lige at slibe tubusrøret, og jeg lavede også lamineringen af dugkappen. Linsecellen har samme diameter både mod himlen og okularet, så samme diameter rør kan bruges.

Da jeg havde noget polyester i overskud, fik tubus lige et lag mere.

De samme skiver til at holde med, kunne jo genbruges uden problem.

I morgen skal de slibes igen, og have første indvendige gang matsort.

Husk iøvrigt på at det er mindst smertefuldt at have handsker på når man griber om et lamineret rør. Alle de små fine glastråde stikker voldsomt, før man får slebet røret.

mvh
            Jens

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Det ser godt ud, er det meningen at paprørene skal trækkes ud igen? Undskyld hvis jeg spørger dumt, men jeg har ikke en forstand på glasfiber støbning.

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Rudi.

Polyesteren trækker godt ind i pappet, og styrker pappet. Man kunne sikkert godt lægge en barriere imellem pappet og kun bruge røret som skabelon, men med den viste metode laver man egentligt et glasfiberarmeret paprør. Pappet bliver derinde.

jeg skal nok vise nogle flere billeder senere, er netop ved at slibe røret.

mvh
                Jens

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Til et så lille teleskop, er der vel i grunden ikke nogen grund til at armere paprøret med glasfiber?

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hejsa.

Rest styrkemæssigt vil bøjning etc være så lille på en 5″ f/5 at et rent paprør snildt kan holde sammen på stumperne. Men vejrmæssigt vil en armeret tubus være at foretrække, da den langt bedre kan klare solen. Styrken man får oveni, er også et plus, men måske ikke så påkrævet.

Jeg har lige lavet første prøvesamling:

Her hele røret med linse isat og dugkappe på. Der er ikke rør i udtrækket endnu.

Forfra:

Uden dugkappe, man kan se kanten af linsecellen stadig har noget lim fra den orange PVC kant der var limet på. Jeg overvejer hvad jeg skal gøre med limresterne, men lader dem nok være.

Okularenden:

Udtrækket fandt jeg på Baader’s stand på ATT. Ny, aldrig monteret, Rack and pinion med langt udtræk, alt i metal, med Celestron logo på. 25 Euro. Smile En standard Synta søger passer i foden.

Lige nu står rørene og tørrer, de har fået første gang matsort indvendigt.

mvh
                    Jens

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hejsa.

En opdatering.

Så fik jeg slebet tubus, og malet godt sort indvendig.
                      Det var så ikke helt nok, syntes jeg efter en vurdering mod himlen. Så jeg lavede lige to simple blænderinge af noget 4 mm (tror jeg) krydsfiner. Det tog ikke mange minutter at stikke dem ud med min lille drejebænk.

Blænderingene blev monteret på to stykker 6 mm gevindstang, og justeret i afstand indtil man i focus, kun kan se linsen + en lille smule af linsecellen.

En prøvesamling for justering ser således ud, her er før røret blev malet sort indvendigt.

Prøvemontering af udtræk:

Med sortmalet rør:

Og samlet:

Mere følger.

mvh
                      jens

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hejsa.

Så fik jeg slebet rør og dugkappe, og fik malet alle dele i de passende, traditionelle farve.

Tubus hvid, invendige dele sorte og træ lakeret.

Delene ser nu således ud:

En prøvesamling uden linsen:

Jeg fik iøvrigt fat i et sæt tubusringe, som lige nøjagtigt passer. Man kunne måske godt have ønsket sig en omgang mere på skruerne, men det går fint.

Et kig ind i tubus:

Og dugkappe med låget:

Paprøret, som er blevet forstærket med glasfilt og polyester, giver et meget solidt indtryk. Når det nu begynder at blive lidt mørkt igen, bliver det spændende med nogle low-power sweeps igennem mælkevejen.

mvh
                        Jens

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Hej Jens

Nu begynder det at ligne noget Thumbs%20Up – den ser nydelig ud.

mvh
                          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Lars Malmgren
                          Deltager
                            • Super Nova

Meget meget flot, Jens!

johnny.b.a
                            Deltager
                              • Super Giant

Flot arbejde Rart at pudsle med ATM projekter i sommervarmen

mvh

Johnny

Johnny B A2014-06-23 11:09:35

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Tubus til femtommer linse' er lukket for nye svar.