Tube2 – nyt projekt

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Tube2 – nyt projekt

• Dette emne har 526 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 1 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af flemov. This post has been viewed 30664 times
Viser 15 indlĂŠg - 121 til 135 (af 527 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Jeg accepterede blot et drop pĂ„ 0,4, men kurven nĂ„r slet ikke derud. Jeg kan godt se, hvad vĂŠrdien er, hvor kurven ender 😉
      Et lysdrop pÄ 8% er vel acceptabelt ?

Mvh
      Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

flemov
      Deltager
        • Giant

Nej 8% – er helt acceptabelt synes jeg.
        – og i kombination med tynde spidere bliver det nok rigtig godt.

Lavede i Ăžvrigt en regnefejl 0,4mag svarer til ca 31% – ikke 44% – men stadig alt for meget.

Mvh.
        Flemming

Flemming R. Ovesen.
        TOC observatory
        https://tocobs.org

flemov
        Deltager
          • Giant

Nu er vi blevet enige om en 9cm sekundĂŠr til teleskopet., da lystabet til vignettering er til at overse. (Der diskuteres stadig m.h.t. spider – tykkelse/princip).

Jeg er varm pÄ en sekundÊr fra Teleskop-expres :

https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p1700_Orion-Optics-UK-elliptical-secondary—90-mm-minor-axis—97–HILUX-Coating.html

Den er med enhanced coating og det giver jo lidt mere lys.
          Teleskopet skal jo stĂ„ nogle hundrede meter fra havet, sĂ„ spĂžrgsmĂ„let er sĂ„, om denne HILUX-coating beskytter bedre end en “Standard” ?

NÄr vi til sin tid skal have coated hovedspejlet, kunne man jo ogsÄ overveje en enhanced coating.

Mvh.
          Flemming

Flemming R. Ovesen.
          TOC observatory

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Flemming.

De store sekundĂŠrer fra Orion er sjĂŠldent ordentligt flade. Jeg prĂžvede tre forskellige til mit 40 cm spejl fĂžr jeg opgav og kĂžbte et fra Antares Optical.

http://www.antaresoptics.com/

Brug hellere tiden og pengene der fra starten.

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Jeg kan se, at Antares har 3,5″ spejle. Det svarer til 88,9 mm, og sĂ„ mĂ„ man formode, at kanten er affaset, sĂ„ den effektive diameter er mindre.

Deres dokumentation pÄ flats er mildt sagt noget mangelfuld, nÄr det kommer til de mekaniske dimensioner. Man skriver fx ikke, hvad tykkelsen er. Det er en nyttig oplysning, nÄr man selv designer sekundÊrcellen.

Man kan i Ăžvrigt kĂžbe sekundĂŠrspejle med tilhĂžrende holder.

https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p10677_TS-Optics-Newtonian-Secondary-Mirror-88-mm-small-axis-with-holder.html

Gad vide, hvordan man fastgĂžr spejlet?
              NĂ„r det nu er et sekundĂŠrspejl til en Newton, sĂ„ kan man jo godt have et monteringshul i midten ligesom man har pĂ„ de koniske spejle. Det er j bare et spĂžrgsmĂ„l om at dimensionere sekundĂŠrspejlet pĂ„ en mĂ„de der sikrer, at det holder faconen – sĂ„ det skal nok vĂŠre konisk. Er det set fĂžr?

Jeg har tÊnkt pÄ, om det kan lade sig gÞre at lime spejlet pÄ en kulfiberplade med silikonelim. Da glas og kulfiber har stort set identiske termiske egenskaber, sÄ bÞr det kunne lade sig gÞre.

Vi har tidligere limet sekundĂŠrspejlet fast med Araldite pĂ„ et rektangulĂŠrt stykke 10 mm bredt aluminium. Klatten var ca. 10 mm i diameter. Det var pĂ„ vores fĂžrste 8″ Newton. Det var ikke nogen god ide, for dette genererede dobbeltbillede, da aluminium jo trĂŠkker sig mere sammen i kulden end glas.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

flemov
              Deltager
                • Giant

Det er godt nok lĂŠkre sager – Jens – tak for info 🙂

Mvh.
                Flemming

Flemming R. Ovesen.
                TOC observatory

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Antares spejle er meget tykkere end Orion Optics. Materialet er ogsĂ„ anderledes. Orion’s spejle er sĂŠdvanligvis grĂžnt glas, som sagtens kan vĂŠre godt nok.
                  NÄr det sÄ er sagt, sÄ har Antares et ganske godt ry for sekundÊrespejle, jeg skal selv have bestilt et ved lejlighed.

Husk pÄ at kvaliteten af sekundÊren jo gerne skulle matche resten af systemet.

Og ja, jeg tror helt bestemt man kan lime dem med silicone. Men husk at kravene til f.eks en 100 mm diagonal, som jo er 141 mm pĂ„ den lange led, jo begynder at nĂŠrme sig spejlcellen til en 6″, som endda skal hĂŠnge pĂ„ hovedet! Ikke let. Limning med araldit er ikke at anbefale. Ved brug af Silicone, husk at bruge en silicone der ikke krymper, og de tre klatter man skal bruge, skal erfaringsmĂŠssigt vĂŠre ca 10 mm i diameter og af tykkelse som en tĂŠndstik. Brug gerne nogle tĂŠndstikker som mellemlĂŠg nĂ„r siliconen sĂŠtter sig.

Jeg har brugt denne silicone mange gange:

https://www.diatom.dk/kemi/lim/silikonelim/dow-corning-732-silikonelim-og-taetning-klar/

Lad vĂŠre med at bruge en byggesilicone fra Silvan eller lignende. Der kan vĂŠre svampemidler i eller andre ubehageligheder. Akvariesilicone kan det ikke betale sig at eksperimentere med…

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Jens

Tak for tippet med silikonen 🙂

Ja, det er et stort sekundÊrspejl, sÄ vi skal vÊre sikre pÄ, at limen holder. Jeg tÊnker, at der skal en ekstra sikring i form af en tynd stÄlwire, som limes pÄ bagsiden af spejlet og fastgÞres pÄ sekundÊrspejlholderen.

Det er rigtigt, at teleskopet kommer forholdsvis tĂŠt pĂ„ havet – 300 meter helt prĂŠcist. heldigvis ligger havet i en sydlig retning, sĂ„ med en fremherskende vindretning i vest og sydvest, sĂ„ vil salttĂ„ger ikke vĂŠre sĂ„ hyppig en gĂŠst, men i Ăžvrigt har vi for lang tid siden talt om, at tubus skal lukkes meget tĂŠt, nĂ„r den ikke anvendes.

mvh
                    Torben

flemov
                    Deltager
                      • Giant

M.h.t. vindretningen – sĂ„ har det vist ĂŠndret sig med den tiltagende klimaforbedring
                      – jeg synes, at det er meget tit, at vinden kommer fra Ăžstlige retninger.

Men ligegyldigt hvor meget man lukker tubus af – skal der nok alligevel snige sig noget havsalt ind,
                      om ikke andet sÄ nÄr teleskopet er i brug.
                      SÄ det interessante spÞrgsmÄl er jo, hvilken belÊgning der er mest modstandsdygtig.

Mvh.
                      Flemming

Flemming R. Ovesen.
                      TOC observatory

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Vi var i gÄr til mÞde i vores lille amatÞrastronomiske gruppe. Her diskuterede vi bl.a. udformning af vanes.
                        Det er en interessant diskussion, som jeg har fundet flere steder pÄ nettet.

http://www.rfroyce.com/spider_cv_8/spider.htm

https://www.cloudynights.com/topic/545953-are-curved-spider-vanes-better-and-if-so-why-are-they-not-standard-equipment/

Hvis man vil undgÄ spikes, sÄ skal man bruge buede vanes. Buede vanes spreder lyset over et stÞrre omrÄde, og man slipper helt for spikes , men hvad er fordele og ulemper?

Cons:
                        1. Den reducerede styrke ved curved spider vanes.
                        2. Buede vanes vil have et stĂžrre frontareal, da de er lĂŠngere. Forudsat at man anvender samme tykkelse af vanes. Man kan dog reducere antallet til tre.
                        3. Hvis man vil have samme styrke som pÄ lige vanes, sÄ skal dimensionen pÄ de buede vanes Þges = stÞrre frontareal. Man mÄ sÄ acceptere en smule mere spredningslys over hele feltet.

Pros:
                        1. Diffraktionslyset spredes ud over hele feltet, og der kommer ingen spikes pÄ stjernerne.

Af yderligere ulemper kan vÊre at vanes, som buer den samme vej ved svingende temperatur mÄske kan fÄ sekundÊrspejlet til at rotere omkring lÊngdeaksen, hvis tubus er i et andet materiale

EDIT:
                        Jeg har lavet en sammenligning mellem en optagelse, som Rudi har lavet og en af vores egne. Felterne er skaleret, sÄ billederne har samme skala.

Rudis instrument
                        8″ – f : 3,9 Newton med 0,5 mm tykke spiderben.
                        Samlet frontareal: 14 mm2. UdgĂžr 0,043 % af hovedspejlets areal – 326 cm2.
                        Areal af sekundĂŠrspejl ikke fratrukket. Referencestjerne mag.: 9,7

TOC-instrumentet
                        12,5″ – f : 5 Newton med 2,0 mm tykke spiderben. V-spider.
                        Samlet frontareal: 30 mm2. UdgĂžr 0,037 % af hovedspejlets areal 791 cm2.
                        Areal af sekundĂŠrspejl ikke fratrukket. Referencestjerne mag.: 9,5

Spike_compare

mvh
                        Torben

VedhĂŠftninger:

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Torben.

Nu er jeg ikke helt sikker pĂ„ hvad man skal kigge efter pĂ„ de to billeder, men en ret subjektiv vurdering vil vĂŠre at TOC teleskopet har en del mere spredt lys omkring de to nĂŠsten lige klare mag 9,5/9,7 stjerner. Selv hvis jeg sammenligner mag 8.9 stjernen pĂ„ Rudi’s billede med 9,5 stjernen pĂ„ TOC billedet, er den umiddelbare omgivelse pĂ„ stjernen “renere” pĂ„ Rudi’s.

Rent ĂŠstetisk er “korset” pĂ„ Rudi’s ogsĂ„ mere behageligt end de to “V” er pĂ„ TOC billedet.

Men husk det er rent subjektivt og meget efter min smag.

mvh
                          Jens

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Hej Jens

Du har ret i, at spikes pÄ Rudis billede ikke er sÄ kraftige. Man skal dog lige tÊnke pÄ, at der er en markant forskel pÄ eksponeringstiden. Vores er flere gange lÊngere en Rudis, og jeg vil vurdere, at dette er med til at fremhÊve spikes.

Mvh
                            Torben

flemov
                            Deltager
                              • Giant

Hej Jens !

Det er jo lidt som at sammenligne ĂŠbler og pĂŠrer.

PÄ M82-billedet har jeg vÊret helt i bund for at fÄ sÄ meget frem som muligt, sÄ fÄr man selvfÞlgelig ogsÄ spikes o.s.v. mere tydeligt frem.
                              SĂ„ man kan ikke sammenligne ud fra de to billeder.
                              Hvis sammenligningen skal vĂŠre nogenlunde retvisende,
                              skal vi naturligvis finde en optagelse af samme object som Rudi.
                              Jeg tror faktisk at vi har sĂ„dan en optagelse – jeg skal lige have den fundet.

Mvh.
                              Flemming

Flemming R. Ovesen.
                              TOC observatory

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Jeg er helt enig med dig Flemming. Samme objekt, samme omstÊndigheder, dvs tidspunkt (mÞrke/MÄne) og vejr (seeing). Og sÄ skal der bruges een enkelt optagelse og ikke en der har vÊret gennem billed (mis|be)handling. Og nok ogsÄ samme eller sammenlignelig kamera.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Det er en spĂŠndende diskussion – denne om diffraktion.
                                  Jeg har vÊret ved at sÞge mere information om fÊnomenet, og har i den forbindelse nogle ubesvarede spÞrgsmÄl.

Jeg tillader mig at konkludere, at det lys, som rammer spiderne og afstedkommer diffraktion – eller afbĂžjning pĂ„ dansk, stammer fra stjernerne, da man nok ikke vil se et sĂŠrlig kraftig diffraktionseffekt, hvis man fotograferer en himmel uden stjerner.

Man siger jo, at sekundĂŠrspejl og spider i en Newton forringer kontrasten. Det kan de jo kun gĂžre, hvis disse udvirker en spredning af det lys, som falder ind i Ă„bningen.

Der vil ogsĂ„ vĂŠre diffraktion omkring sekundĂŠrspejlet. Den cirkulĂŠre facon betyder imidlertid, at sekundĂŠrspejlet vil have et diffraktionsmĂžnster, som opfĂžrer sig pĂ„ samme mĂ„de som bueformede spidere – lyset vil blive spredt over et stĂžrre omrĂ„de, og derfor bĂžr man tilstrĂŠbe, at sekundĂŠrspejlet bliver sĂ„ lille som praktisk muligt.
                                  Jeg er i Þvrigt glad for, at Jens bragte dette op, for Flemming og jeg var ikke helt enige om, hvor stort sekundÊrspejlet skulle vÊre. Jeg synes, at vi er landet pÄ en fornuftig stÞrrelse sekundÊrspejl.

NÄ, men jeg er sÄ kommet til at tÊnke pÄ, om der er noget at vinde ved en anden profil pÄ spider vanes. Jeg taler her om endeprofilet.

LĂŠngst ude til hĂžjre er der et 1 mm tykt profil der er 40 mm bredt. MĂ„let under viser, hvor bredt det er, hvis lyset falder ind i en vinkel af 1,2 grader.

spider_design

Alle typer af spider vanes har en sideflade, men er den bedste facon flad og parallel med den optiske akse?
                                  Vi ved alle, at nÄr lyset falder ind i en forholdsvis spids vinkel, sÄ vil selv den mest matte flade reflektere lyset.
                                  Lyset fra alle stjerner der rammer ind i tubus i den vinkel, som man opererer med, vil reflekteres pĂ„ spiderbenene – indfaldsvinkel = udfaldsvinkel. Dette mĂ„ ogsĂ„ bidrage til det som vi kan kalde uĂžnsket spredningslys. Hvor stor en andel dette lys udgĂžr ved jeg ikke.

Det man ikke kan undgÄ er stadig diffraktionen, som stammer fra selve forhindringen, som spideren udgÞr.
                                  Som det er fastslÄet, jo tyndere spiderbenet er, jo lÊngere vÊk fra stjernerne vil diffraktionslyset falde.

Hvad med at bruge profilet lĂŠngst til venstre og vende den spidse ende ud af tubus?
                                  Uanset hvilken vinkel lyset falder ind i tubus, sÄ vil spideren ikke kunne reflektere det, sÄ refleksen rammer hovedspejlet.
                                  Vil man sÄ ikke udelukke det lys, som fÞr blev reflekteret af siderne af spiderbenene, der er parallelle med den optiske akse?

Kan man ved at Êndre spiderprofilet pÄvirke den mÄde hvorpÄ diffraktionsmÞnstret spredes? Vil det fx vÊre en fordel at runde hjÞrnerne, som vender ind mod hovedspejlet, eller er det bare ligefedt?

mvh
                                  Torben

VedhĂŠftninger:
                                Viser 15 indlĂŠg - 121 til 135 (af 527 i alt)
                                • Du skal vĂŠre logget ind for at svare pĂ„ dette indlĂŠg.