› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Tube2 – nyt projekt
- Dette emne har 526 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 1 Är, 1 mÄned siden af flemov. This post has been viewed 30653 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
6. januar 2022 kl. 18:05 #328077
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
OgsĂ„ tak til dig Jens đ
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
6. januar 2022 kl. 21:35 #328079
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Jeg er imponeret over jeres pĂ„gĂ„-mod med MPCC’en. Jeg har aldrig fĂ„et den til at vise tilfredsstillende billeder, og jeg kan forstĂ„ at Rudi har samme problem. Derudover er den kendt/berygtet for at tilfĂžje underkorrektion til billedet, sĂ„ledes en stjerne i centrum vil vise sfĂŠrisk abberation, og dermed vĂŠre noget for stor i forhold til det ideelle. Men jeg kan ogsĂ„ godt se at jeres system er mere eller mindre designet til den korte lĂŠngde pĂ„ MPCC.
SÄ hvis i er tilfredse, sÄ er alt godt!6. januar 2022 kl. 22:28 #328080
Jeg har lige vÊret i gang med at mÄle FWHM i billedfeltet. Uanset hvor man mÄler, sÄ ligger middelvÊrdien pÄ 3,1. Stjernerne ser ens ud over hele feltet, sÄ noget tyder pÄ, at vi har ramt den rigtige afstand.
Det giver dog lidt blod pĂ„ tanden, sĂ„ det skal nok prĂžves at Ăžge afstanden lidt đ
Det kan vÊre, at jeg laver tre tre gevindhuller i pladen og sÊtter pinolskruer i, sÄ afstanden kan justeres trinlÞst.Jeg har i Þvrigt informeret Teleskop-Service, sÄ nu bliver det interessant at se, hvad de svarer.
Jeg har opfordret TS til at bringe information om afstand med relation til instrumentbrĂŠndvidde og F-forhold i produktbeskrivelsen, ligesom man har gjort det i forbindelse med en anden komakorrektor.Vi er tydeligvis ikke de eneste, der har kĂŠmpet med koma og MPCC-korrektoren.
Det kan vĂŠre, at Rudi kan fjerne koma ved at flytte sin MPCC III mellem 3 og 4 mm lĂŠngere ud pĂ„ sin 10″ – F:4,9 Newton.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
10. januar 2022 kl. 22:22 #328099
Jeg fik dette svar fra Teleskop-Service.
Der er endnu ikke kommet et svar pÄ min mail, hvori jeg informerede om, at problemet med komakorrektoren var lÞst efter at afstanden var Êndret til 59,6 mmSom tidligere annonceret, skulle der laves forsÞg med korrektorrafstanden.
Da fokuseringen var tÊt pÄ bundstoppet, blev der udtÊnkt en alternativ lÞsning.
Der blev drejet en ring af et 2″ adapterrĂžr med et stikstĂ„l. Ringen er 0,8 mm hĂžj, og den blev sĂ„ monteret pĂ„ komakorrektoren.
Afstanden er nu 60,4 mm.Da vi har et problem med feltglidning, besluttede vi at prÞve at montere vores 50 mm F:11 Zeiss refraktor pÄ instrumentplatformen for at se, om den kunne reducere feltglidningen.
Refraktoren skulle lige modificeres. Den gamle stjernediagonal med 0,9″ monteringsrĂžr og 1,25″ okluar indstik skulle erstattes med vores anden med 1,25″ i begge ender.
Derefter skulle monteringsringene tilvirkes, sÄ de kunne monteres pÄ instrumentplatformen.I aften var der mod forventning en slags klart, sÄ sidst pÄ eftermiddagen var det hele klar.
Interesant nok var fokus nÊsten i orden. Der blev lavet nogle forsÞg, og til sidst sÄ fokus helt hÊderlig ud.
Der er lavet et par serier. Den fĂžrste af NGC 7241, der stod i SV. Den anden serie var af M1, der stod i SĂ. Der er lavet 18 x 120 sec. pĂ„ begge objekter. Flatning var hĂ„blĂžs, da MĂ„nen, og ogsĂ„ tynde, drivende skyer forringede forholdene.
Der er ikke lĂŠngere koma, og det lader til, at stjernerne er blevet en smule mindre.
Feltglidningen pĂ„ NGC 7241 ligger pĂ„ 0,092/min. M1 ligger pĂ„ 0,18″/min.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
VedhĂŠftninger:
Du skal vÊre logget ind for at fÄ adgang til vedhÊftede filer.
11. januar 2022 kl. 22:04 #328106
SĂ„ fik jeg endelig svar fra Teleskop-Service.
I Ăžvrigt fik jeg lavet en stack af alle vores optagelser af NGC 7241 og dens slanke kusine, UGC 11964. Den bestĂ„r af 64 x 120 sec. Billedet er konverteret til 2×2.
Det er et udsnit, da den gamle serie har en del koma.Her er hele feltet af de seneste optagelser.
VedhĂŠftninger:
14. januar 2022 kl. 10:55 #328127
LĂŠngden af 2″ rĂžret pĂ„ filterhjulet skal Ăžges i henhold til det mĂ„l, som vi er kommet frem til. Der er bestilt et nyt rĂžr.
Afstandsringe
I gĂ„r fandt jeg sĂ„ ud af, at det er muligt at kĂžbe 2″ ringe, som kan flytte korrektoren lĂŠngere ud. Jeg har fundet to hĂžjder, 3 og 5 mm, og gevindene er 48 x 0,75 mm.Ny flange
DesvĂŠrre kunne jeg ikke stoppe ordren. Derfor bliver filterhjulet igen modificeret, og for at Ăžge styrken yderligere, er der drejet en ny flange. Den 6 mm hĂžj, den nuvĂŠrende er 5 mm. Den nye har en yderdiameter pĂ„ 78 mm.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
VedhĂŠftninger:
21. januar 2022 kl. 10:53 #328161
Nyt 2″ rĂžr
For to dage siden kom det nye 2″ rĂžr med posten. I mellemtiden har jeg kommunikeret lidt med Teleskop-Service, og jeg er blevet informeret om, at der faktisk findes et 2″ adapterrĂžr, der er justerbart i lĂŠngden mellem 20 og 30 mm. Eneste ulempe er dog, at der sidder en kontraring pĂ„ det, og den har en stĂžrre diameter end de to tommer. Den kan nok drejes ned og stadig fungere, men i stedet blev det sĂ„ en fast montering.
Den nye flange skulle selvfÞlgelig indgÄ.RÞr og flange blev drejet prÊcist af, sÄ rÞret var ca. 2/100 mm stÞrre i diameter.
Der blev sÄ pÄfÞrt lim pÄ rÞret, og de to dele blev presset sammen i skruestikken.
EfterfÞlgende blev prÊcisionen kontrolleret, og der blev rettet lidt pÄ samlingen.Den gamle flange var fastgjort med fire skruer, og de gamle skruehuller blev brugt. Derudover et enkelt, der var limet til, og endelig blev der lavet endnu et, sÄ flangen nu sidder fast med seks skruer.
Her er bagsiden inden de ubrugte huller blev limet og omrÄdet igen malet matsort.
Den forstĂŠrkende plade, der tidligere var monteret blev udeladt, da styrken med den nye flange er rigtig god.Der blev lavet en kontrol af kollimeringen, og den ser fin ud.
Filterhjul og kamera blev monteret, og fokuseringen kĂžrt omkring 4 mm op.Kontrol af komakorrektormontering
I gÄr blev der Äbnet for kuplen kl. 17:30. First light viste, at stjernerne nÊsten var i fokus, der skulle bare kÞres en smule lÊngere op.Ser man godt efter, sÄ er kollimeringen ikke helt pÄ plads, men billedkvaliteten er acceptabel.
Der skal fifles lidt mere med finjustering, men fĂžrst skal der skaffes et overblik over, hvilken vej der skal justeres.
VedhĂŠftninger:
27. januar 2022 kl. 17:05 #328188
Er i gang med at forfĂžlge problemet med feltglidning
Da vi altid har haft en smule feltglidning pĂ„ vores tidligere tubuskonstruktioner, kan man muligvis konkludere, at vi med en maksimal afvigelse pĂ„ 0,3″/min. mĂ„ske vil have problemer med at bringe denne afvigelse yderligere ned.Som jeg tidligere har skrevet, virker opspĂŠndingen af kulfibersekundĂŠrspejlholderen ikke sĂŠrlig kontant.
Interessant nok er den gamle sekundĂŠrspejlholder, der er lavet i aluminium anderledes kontant, sĂ„ derfor dukkede ideen op om at prĂžve at montere den.Den skulle lige modificeres med en stĂžrre plade til spejlet, og ellers er spejlet monteres pĂ„ samme mĂ„de som det nye – tre klatter silikonelim. Ok, det andet fik fem klatter đ
Den runde plade modsat spejlet skulle have tre indhak, fÞr den kunne glide i.Monteringen virker meget mere kontant. Den fjedrer ikke, nÄr man strammer skruerne, og derfor var det ogsÄ nemmere at kollimere spejlet.
Nu venter vi pÄ klart vejr.
VedhĂŠftninger:
28. januar 2022 kl. 16:35 #328191
SÄ var der lige mulighed for at teste sekundÊrspejlophÊnget i gÄr aftes.
Det blĂŠste en del, sĂ„ guidingen var noget urolig, men kuplen gav fint lĂŠ for vinden.Der blev lavet to serier, en pĂ„ M1 der havde passeret syd, og en pĂ„ M105, der stod ovre i SĂ.
Vi kunne konstatere, at stĂžrrelsen af feltglidningen ikke havde ĂŠndret sig. Derfor er den oprindelige sekundĂŠrspejholder monteret igen.
Dog skulle den lige undergÄ en mindre modifikation, da der blev monteret en 2,5 mm tyk aluminiumsplade pÄ trykpladen for justeringsskruerne. Den blev limet pÄ.
Den har en positiv effekt, for det er blevet nemmere at kollimere, da den er mere kontant at spĂŠnde pĂ„.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
VedhĂŠftninger:
29. januar 2022 kl. 08:56 #328196
RudiDeltager- Neutron star
Har I overvejet OAG? SÄ er feks alle inage-shift problemer ellineret med eet slag, idet AG og image camera ser det samme. Uanset hvad, sÄ kan man jo ikke undgÄ at hovedspejlet rykker sig lidt, og det skal utroligt lidt til, fÞr end det er mÄlbart. Jeg kom til den erkendelse, at i mit setup var den totale image-shift i arc-sec pr minut i samme stÞrrelses orden som den oplÞsning jeg gerne vil have i billeder, altsÄ ca 1-2 arc-sec pr minut. SÄ derfor valgte jeg OAG, og det ser ud til at ALLE image-shift issues er vÊk.
/Rudi B. Rasmussen
29. januar 2022 kl. 10:50 #328197
Ja, vi har da overvejet OAG og der er lavet et udkast.
Det er dog en udfordring at fÄ plads til den og samtidigt bevare stÞrrelsen af det fuldt belyste felt.Hvis der skal installeres OAG fordrer det, at hovedspejlet skal rykkes lÊngere frem, og skal stÞrrelsen af det fuldt belyste felt bevares, sÄ skal der monteres et stÞrre sekundÊrspejl. Det nuvÊrende er 89 mm, og en aflÞser skal vÊre ca. 100 mm.
VÊlger vi den lÞsning, gÄr vi pÄ kompromis med den oprindelige filosofi om at holde stÞrrelsen af forhindringer i lysgangen pÄ et minimum.Vi er endnu ikke fÊrdige med vores forsÞg, sÄ vi mÄ se, hvad fremtiden bringer.
4. februar 2022 kl. 17:42 #328204
OAG
I stedet for at forsÞge at forbedre feltglidningen pÄ vores tubus, har vi besluttet, at der skal monteres en off axis guider pÄ filterhjulet.
Som tidligere nÊvnt er vores hovedbekymring omkring overgang til OAG, at hovdkameraet sÄ skal lÊngere vÊk fra sekundÊrspejlet.
I fÞrste omgang blev der udarbejdet tegninger, som baserede sig pÄ at anvende vores nuvÊrende guidekamera, et Astrolumina. Med dette kamera skulle hovedkameraet flyttes ca. 27 mm lÊngere vÊk, og det betÞd, at det fuldt belyste felt blev blev Êndret fra 20 til ca. 15 mm. Problemet med dette kamera er, at der ikke er plads til huset for fokuseringen.
Dette var ikke acceptabelt. Derfor begyndte vi at se pÄ alternativer, og valget faldt pÄ et ASI174 mini, som har et hus med en yderdiameter pÄ kun 36 mm.
Pick-off-mekanikken bygger vi selvfĂžlgelig selv, da der ikke er ret meget der er standard pĂ„ vores fokusering og filterhjul.MĂ„let var at bringe kameraet tĂŠttere pĂ„ sekundĂŠrspejlet, og derfor var der behov for en ĂŠndring af mekanikken, som holder 2″ rĂžret, som komakorrektoren er monteret pĂ„.
Der er sÄ brugt en del tid pÄ at optimere mÄlene, og efter flere Êndringer, er det lykkedes, at bringe flytningen af kameraet ned pÄ 13 mm.
Det bliver derfor ikke nĂždvendigt at flytte skruebeslagene, som kollimeringsskruerne skrues i, der skal blot bores nogle nye huller til holdeskruerne der sidder i siden af tubus.Den nuvĂŠrende flange skal erstattes af en som er 19 mm hĂžj, og igennem den skal rĂžret, som sender lyset ud til guidekameraet, placeres.
I mine gemmer fandt jeg et prisme, som oprindeligt har siddet i en fotosĂŠttemaskine.
Prismet er 13 x 13 mm, sÄ det er ret stort. PÄ nettet kan man kÞbe pick off-prismer der er 8 x 8 mm, og de er fine til guidekameraer med en lille chip.RÞret som prismet skal sende lys igennem har en lysning pÄ 10 mm.
Noget af mekanikken er fĂŠrdig. Jeg fandt en forskruning med et ydergevind samt en tilhĂžrende part med et indre gevind. (nederst til hĂžjre)
Ringen ude til venstre var beregnet til det nuvÊrende guidekamera.Den nÊsten fÊrdige mekanik ser sÄdan ud. Der er et par mÊrker i den yderste ring, men de har ingen betydning.
Da forflangen er drejet vinkeret af, kommer prismet til at sidde helt lige. Det er i Þvrigt kontrolleret ved at anbringe emnet pÄ et spejl og kikke ind i enden af rÞret.
HÞjden af de to gevind er bragt ned pÄ en bredde af 2,2 mm, sÄ der er mulighed for at flytte pick-off-spejlet lidt frem og tilbage. Derudover kan guidekameraet ogsÄ skubbes en smule frem og tilbage.
Prismet skygger en smule, og hvis dette viser sig at vÊre et problem, sÄ kan man slibe lidt af dets hÞjre spids. Nu mÄ vi se.Chippen er 11,3 X 7,1 mm, sÄ der mÄ pÄregnes lidt vignettering, men det gÄr nok.
Da der er tale om et CMOS-kamera med 5.86 um pixels, vil vi opleve en anderledes stor fÞlsomhed og begrÊnset stÞj, sÄ det ser vi frem til.
StĂžrrelsen af guidefeltet bliver 25 x 15,8′, sĂ„ der bliver nok ikke problemer med at finde egnede guidestjerner, mĂ„ man formode.Kameraet er bestilt, og nu mangler vi sĂ„ at fĂ„ materiale hjem til den nye flange.
VedhĂŠftninger:
5. februar 2022 kl. 17:42 #328219
OAG 2
Montering af prisme
I dag skulle prismet sÄ monteres. FÞrst skulle de to vinkelbeslag fremstilles. Ved nÊrmere eftersyn blev det besluttet at Êndre lidt pÄ mÄlene. De er nu 9,3 x 6 x 4. Der er brugt en vinkelprofil med en godstykkelse pÄ 2 mm.
Det svÊreste ved den opgave var at hÄndtere sÄ smÄ emner. Jeg var nÞdt til at anvende en mindre skruestik og et par bakker med en spidsere topvinkel. Til den slags arbejde er jeg glad for, at jeg har et sortiment af nÄlefile, for limefladerne skulle rettes til pga. profilets runding pÄ ydersiden af vinklen.
De er blevet rimelig prĂŠcise, og ved at stille limefladerne mod hinanden kunne vinklen kontrolleres.Prismet demonteres
Prismet var limet fast med en klat lim i hver side, sÄ den blev omhyggeligt fjernet, men prismet ville ikke rokke sig.
Der skulle tages mere drastiske midler til, sÄ emnet blev spÊndt op i skruestikken, og sÄ blev nedstrygeren brugt til at komme tÊttere ind pÄ prismet.
Jeg mĂ„ med skam meddele, at savklingen kom for tĂŠt pĂ„ et af hjĂžrnerne, og en lille splint faldt af – pis! Til sidst kom prismet lĂžs uden stĂžrre dramatik.NĂ„, heldigvis har det ikke indflydelse pĂ„ prismets funktion, sĂ„ jeg fandt vandslibepapiret frem og fik rundet det beskadigede hjĂžrne, og for at bringe symmetri, sĂ„ fik det modsatte hjĂžrne ogsĂ„ en tur.
Tilpasning af vinkelbeslag
RÞret blev spÊndt op i skruestikken, og vinklerne blev prÞveanbragt. Forud var gÄet noget tid med at rette omlÞberen op, sÄ den var helt plan med den faste flange pÄ rÞret.For at sikre, at enmerne blev monteret helt plant fandt jeg en helt plan aluplade.
Den blev beklĂŠdt med to baner tape.
De to vinkler fik pÄ den nederste limeflade pÄfÞrt to lag tape. Tykkelsen blev mÄlt til 7-8/100. FormÄlet var at hÊve vinklerne, sÄ det er prismet der kommer til at ligge an mod den faste flange pÄ rÞret.Der blev sat tape pÄ oversiden af flangen, sÄ prismet ikke kunne komme ned og rÞre metallet.
Det var svĂŠrt at anbringe prismet prĂŠcist. Der blev lavet kontrol ved at kikke ind i prismet og ned i rĂžret, og inden limen var hĂŠrdet for meget, kom det til at sidde ret prĂŠcist.
EfterfĂžlgende viste det sig, at det var sideforskudt en smule.
Heller ikke dette har nogen indflydelse pÄ billeddannelsen, da det indkommende lys dÊkker en del mere end lysningen pÄ de 10 mm.Her er den nÊsten fÊrdige enhed. RÞret skal kortes af til ca. 28 mm. Derudover kan det godt vÊre, at der skal finpudses lidt fÞr der males med matsort maling, hvor der er behov for det.
EfterfĂžlgende har jeg sĂ„ fundet ud af, at det faktisk er muligt, at lime prismet direkte pĂ„ rĂžret, men det var der ikke plads til pĂ„ den oprindelige konstellation med det nuvĂŠrende kamera, da rĂžret skulle monteres indefra i 2″ rĂžret. đ
Nu skal vi have fat i emnet til monteringsringen. Yderdiameteren pÄ den nuvÊrende er ca. 76 mm, og den vil vÊre fornuftig at bibeholde. Den nederste mm skal blot drejes ned til 70 mm, sÄ den passer pÄ inderrÞrets flange pÄ fokuseringen.
VedhĂŠftninger:
8. februar 2022 kl. 22:06 #328238
OAG 3
VedhĂŠftninger:
10. februar 2022 kl. 11:30 #328247
OAG 4
Man kan godt vende emnet og sĂŠtte det i drejebĂŠnken som vist, hvis der skal drejes et hul vinkelret pĂ„ kanten. Der skulle en hĂžjdejustering til, og da emnet var klodset op, faldt en af klĂžerne af patronen. Den kan ikke gabe nok đ
I stedet blev emnet linet op, og boremaskinen anvendt. Der blev lavet et sigtepunkt pÄ indersiden af ringen modsat hullet. RÞrdiameteren er 11,84, sÄ der var ikke et bor, der passede. Jeg fandt et par alternativer. FÞrst en frÊser, og efterfÞlgende undersÊnkeren, som bragte hullet op pÄ 11,50 mm.
Det sidste stykke blev slebet op vha. en 10 mm rundstang omviklet med sandpapir.I Þvrigt kom jeg til at stramme prismeholderen sÄ meget, at liminingen slap, sÄ prismet er limet pÄ endnu en gang. Denne gang sidder det mere lige, og det sidder ogsÄ mere fast, da der ogsÄ er limet pÄ siden af monteringsringen og under vinklerne.
VedhĂŠftninger:
-
ForfatterIndlĂŠg
- Du skal vÊre logget ind for at svare pÄ dette indlÊg.