› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Tube2 – nyt projekt
- Dette emne har 526 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 1 Är, 1 mÄned siden af flemov. This post has been viewed 30672 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
22. august 2020 kl. 19:39 #326222
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Der er Êndret pÄ fokuseringen der skal bruges i forbindelse med first light. Det viste sig, at okularet ikke kunne placeres hÞjt nok.
Derudover er der truffet beslutning om, hvordan FMP skal monteres. Den skal fastgĂžres med fire skruer, og der vil vĂŠre mulighed for at forskyde pladen op til 7,5 mm i hver retning. Dette muliggĂžres ved at lave langhuller i FBP.
Skruerne som gÄr gennem de to plader, skal ende i nogle presmÞtrikker, som monteres i et par langsgÄende kulfiberplader, som monteres under FBP.
Indtil videre skal fokuseringspladen kun kunne forskydes +/- 5 mm.
Efter first light afgÞres det, om der er behov for at forskyde pladen yderligere.Der er ogsÄ sket lidt mht. placeringen af guidekikkerten. Hvis vi forskyder den 30 grader fra toppen af tubus, sÄ vil hovedteleskop og guidekikkert fylde lige sÄ meget i bredden, nÄr teleskopet peger i Þst, som den nuvÊrende konfiguration. Guidekikkerten skal flyttes sÄ tÊt pÄ hovedtubus som muligt. Hvordan vi opnÄr det, er ikke planlagt i detaljer.
Ăndringen betyder, at der vil vĂŠre plads til en instrumentplatform pĂ„ toppen af tubus, og ligesom i dag, vil Putin kunne placeres pĂ„ toppen af tubus.
Endvidere betyder Êndringen, at kontraloddet kommer til at sidde nÊsten lodret under Tubus, nÄr den peger i syd.Tyngden fra deklinationshjulet kan udbalanceres med vÊgt i den modsatte gaffelarm, hvis dette viser sig at vÊre nÞdvendigt.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
VedhĂŠftninger:
Du skal vÊre logget ind for at fÄ adgang til vedhÊftede filer.
23. august 2020 kl. 15:39 #326226
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Det ser godt ud!
Sig til nÄr i nÊrmer jer first light.
Vil kikkerten kunne fokussere med et DSLR?, dvs med 55 mm udenfor en T-ring?23. august 2020 kl. 16:34 #326227
Tak for det đ
Det bĂžr vĂŠre muligt at fokusere med et DSLR, men som udformningen er nu, kan der ikke sĂŠttes et 2â rĂžrstykke i fokuseringen. Det forudsĂŠtter, at fokuspunktet er beregnet korrekt, og i sĂ„ fald, vil der vĂŠre 2-3 mm til at fokusere pĂ„.
Jeg vil lige tjekke, om det kan ombygges.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. august 2020 kl. 13:49 #326230
Hej Jens
Vi har nĂŠrmet os first light siden vi startede pĂ„ projektet đ
Nu er vi ved at vĂŠre tĂŠt pĂ„ – mĂ„ske om tre uger, og du bliver selvfĂžlgelig indbudt, som vi har aftalt.Jeg har tjekket, om det er muligt at modificere fokuseringen, sĂ„ der monteres et 2″ rĂžr i den.
DesvÊrre tillader den ydre diameter ikke, at hullet bliver drejet op. Der bliver simpelthen for lidt gods, og en yderligere modifikation bliver for tidskrÊvende.Det bliver nok ogsÄ vanskeligt, at tage billeder, da tubus i forbindelse med first light vi vÊre hÄndholdt. Vi har nogle enkelte okularer, men det er nok smart, at du medbringer et par okularer som du kan referere til.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. august 2020 kl. 18:13 #326231
Ok.
Nu skriver du hÄndholdt, det bekymrer jo lidt. ForhÄbentlig er det jo den korrekte tubus, med mulighed for at kollimere optikken.
Vi skal gerne kunne holde en relativt klar stjerne fast i centrum af feltet, her er polaris jo oplagt, hvis der ikke er drev pÄ..
Om muligt vil jeg gerne kunne tjekke med Ronchi-okularet for at se om den sfÊriske korrektion er som den skal vÊre.Ellers er nogle relativt simple okularer, orthoskopiske eller Plössl det bedste. Jeg ser lige hvad jeg har.
24. august 2020 kl. 19:28 #326232
Jow-jow, det er skam den rigtige tubus med den korrekt spejlcelle.
Tubus bliver monteret i trÊgaflen, og gaflen sat i standeren som vist pÄ vedhÊftede link.
Der er intet mekanisk drev pÄ de to akser, men vi mÄ finde pÄ en mÄde at fiksere tubus.https://i1.wp.com/forum.astronomisk.dk/wp-content/uploads/2020/06/Tube_2_testmount.jpg?ssl=1
Fin ide med Polaris, den skal vi nok finde, hvis vi sĂŠtter 32 mm okularet i.
24. august 2020 kl. 19:40 #326233
Til testbrug, skal det vĂŠre uden coma-korrektor. De okularer der skal anvendes er 1,25″, hvis jeg skal tage noget med..
Bliver spĂŠndende.
MÄnen er ogsÄ godt at teste pÄ.
25. august 2020 kl. 11:22 #326234
Ja, det bliver spĂŠndende.
Vi vil montere det gamle, skadede sekundĂŠrspejl for at teste monteringsmetoden.
Spejlet skal hĂŠves over anlĂŠgsfladen. Man kan lave afstand ved at lĂŠgge tĂŠndstikker mellem. (Tip fra Jens)
Der er boret tre huller, hvor der kan monteres M3 skruer i. De skal hÊve spejlet 2 mm. Hvis man vender skruehovederne som vist, sÄ har den fleksible lim noget at holde fast i, men spÞrgsmÄlet er, om man blot skal lade spejlet hvile pÄ skrueenderne, og sÄ fiksere skruerne med en kontramÞtrik pÄ bagsiden?
Der er efterfĂžlgende boret et hul lidt foran midterskruen. Der er meningen, at der skal limes en sikkerhedssnor fast pĂ„ spejlundersiden, og den skal sĂ„ fĂžres op pĂ„ oversiden. Man kan sikre snoren ved at binde en knude – lavteknologisk, men effektivt.
VedhĂŠftninger:
26. august 2020 kl. 17:42 #326240
Det blev vurderet, at skruerne ikke var nÞdvendige, sÄ her er monteringsproceduren. Vi har brugt det gamle sekundÊrspejl, som har vÊret nede og hilse pÄ hovedspejlet. Lilleaksen er 79 mm
FĂžrst blev der limet en “snor” fast pĂ„ spejlbagsiden med hurtigttĂžrrende to-komponentlim. Der er brugt et antal ledningskordeller.
Ja, jeg kalder dem sgu for kordeller, ligesom i en stÄlwire. I fagsproget kalder man dem for korer, og det ord findes ikke pÄ dansk, selvom alle bruger det flittigt ;).
Det er oprindeligt afledt af ordet “core”, altsĂ„ kerne.SĂ„ er der sat krympeflex pĂ„ kordellerne.
Herefter tre klatter silikonelim, DOWSIL. Her mÄ man sjusse sig frem for at opnÄ en diameter pÄ 10 mm nÄr emnerne er trykket sammen.
Forinden er begge flader pudset med sandpapir.Der er brugt tre afstandsstykker, sÄ afstanden mellem emnerne bliver 2,5 mm. jeg husker, at Jens skrev, at man kunne lÊgge tÊndstikker mellem emnerne.
Nu er dette et forsÞg, sÄ det skal afklares, om limefladen er en passende stÞrrelse. Da emnerne fÞrst er trykket tÊttere sammen, har klatten bredt sig, og efterfÞlgende har den sÄ tilpasset sig, da afstandsstykkerne blev monteret
Herefter er emnet sat til tÞrring.Her kan man se en af klatterne. MÞtrikken der stÄr pÄ emnet er 19 mm. mellem fladerne.
VedhĂŠftninger:
26. august 2020 kl. 18:21 #326247
Det ser fint ud. Er det det gamle sekundĂŠrspejl?
Husk at silikonen skal have en vis tykkelse, da det ellers ikke er fleksibelt nok. Silicone tÞrrer iÞvrigt ikke, det hÊrder. Hvis det er en eddikesyrebaseret silicone, kan det vÊre en ide at ventilere, da eddikesyren ikke er sÄ godt for coatninger.AngÄende ledning, sÄ hedder det kordel, eller kordeler i flertal. Det gÞr det i hvert fald pÄ hÞjspÊnding. Det kommer fra rebslagning, hvor de enkelte elementer i et tov netop er kordeller eller kordeler.
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kordelI ledning, som er fint og bÞjeligt, altsÄ ikke en enkeltleder, kaldes det ofte for Litze-ledning.
26. august 2020 kl. 18:32 #326248
Jeps, som skrevet er det det gamle sekundĂŠrspejl.
Silikonen er eddikesyrebaseret, sÄ den stinker i starten, men hÊrder forbavsende hurtigt.
Jeg husker godt LitzetrÄd. Her er enkeltlederne isoleret.
Da jeg gik pĂ„ radioskole, byggede vi selv en AM-radio helt fra bunden. Vi viklede ogsĂ„ alle spolerne – og her blev der brugt Litze.SĂ„ er der kommet faldsikring pĂ„ đ
VedhĂŠftninger:
26. august 2020 kl. 22:12 #326251
Hej Torben.
Ja, sĂ„dan var det i gamle dage. Dengang var LitzetrĂ„d netop med tynde lakerede enkeltledere, som var vundet til et tykkere trĂ„ddiameter. Dette fordi man ved HF gerne vil undgĂ„ “skin-effekten” at strĂžmmen kun lĂžber i overfladen. ved at bruge mange enkeltledere der er isoleret fra hverandre, opnĂ„s bedre impedans i HF.
Men idag kaldes almindelig “blĂžd” ledning almindelig for litzetrĂ„d, selv om enkeltlederne ikke er isoleret..Her er et meget almindeligt eksempel.
https://elektronik-lavpris.dk/p133080/h05vk075gn-ledning-bloed-h05v-k-075mm-groen/
27. august 2020 kl. 13:47 #326252
Monteringen af sekundÊrspejlet er i dag kontrolleret. Man er ikke i tvivl om, at spejlet sidder pÄ et gummiophÊng, for det er muligt, at vippe det, isÊr i tvÊrretningen, hvor der ikke er sÄ langt mellem understÞtningspunkterne. Om spejlet vil kunne flytte sig sÄ meget, at det ligefrem bliver et problem i forbindelse med astrofotografering er spÞrgsmÄlet. Jeg tror det nu ikke, men hvis billedgengivelsen er god, sÄ kan man overveje, at placere spejlet pÄ nogen stÞrre silikoneklatter. Nu mÄ vi se.
Jeg har lige vÊret ved at beregne, hvor stort det fuldt belyste felt er med 79 mm sekundÊrspejlet. Det viser sig at vÊre 7,1 mm. Ikke stort, men det gÄr vel.
Forleden da solen skinnede, blev tubus lagt ud pÄ arbejdsbordet. Jeg havde fremstillet et slibevÊrktÞj, sÄ man kunne komme i gang med at planslibe fladerne i Äbningen til fokuseringens basisplade.
Der er spÊndt groft sandpapir pÄ en krydsfinerplade, og i lÞbet af 10 minutter, var jeg kommet ca. 3 mm ned.
Tubus er sÄ opmÄlt for at fastslÄ, hvor det modstÄende punkt for fokuseringen indvendigt i tubus skal vÊre. I forbindelse med denne proces, har laserkollimeringsokularet vÊret en god hjÊlp, da det sÄ er muligt at mÄle afstanden til laserprikken fra begge sider af tubus og vinkelret pÄ denne.
Stregen pĂ„ malertapen viser, hvor linjen er, og sĂ„ er det “bare” at slibe ned til det sted, hvor pladen skal sidde.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
VedhĂŠftninger:
27. august 2020 kl. 18:52 #326257
Det var ellers planen, at vi skulle rode i dag, men datteren ringede og fortalte, at deres Êldste dreng pÄ seks var begyndt at hoste og virkede forkÞlet. Han skal have en Coronatest i morgen.
De havde vÊret pÄ besÞg for to dage siden, sÄ Flemming og jeg blev enige om, at vi lige skulle afvente resultatet af testen, sÄ han blev hjemme.I stedet mÄtte jeg selv i gang. Nu da sekundÊrspejlet var monteret i holderen, var det oplagt, at montere spideren i tubus.
Der blev mÄlt omhyggeligt op, men nÄr jeg skulle kontrollere, om midterhullet i spideren sad i tubusmidten, kunne jeg ikke fÄ mÄlene til at stemme. Til sidst viste det sig, at tubus ikke var helt perfekt rund indvendigt, men havde et par buler. Man kan godt se, at tubus buler lidt ud kl. 4.Der blev mÊrket op, og de tre huller blev boret.
SpiderfÞdderne har en mindre frigang, sÄ det er muligt, at centrere spideren. I fÞrste omgang blev der lagt et lag malertape under, og sÄ blev spideren monteret og skruerne strammet.Er den stabil? Ja, den er meget stabil. SekundÊrspejlet blev monteret, og vha. laseren, blev det justeret, sÄ lyset endte nede i midten af bunden, nÊrmere betegnet ryglÊnet af en kontorstol.
Et kik ned i fokuseringen.
VedhĂŠftninger:
28. august 2020 kl. 16:19 #326263
BlÊnderingen er nu monteret. Det var den fÞrste der blev lavet. Den adskiller sig fra de andre ved at den spidser ind mod midten. Denne facon har voldt os en del kvaler, da det har vÊret vanskeligt, at fÄ kulfibermÄtten til at ligge pÊnt an mod ringen. Derudover har det vÊret svÊrt, efterfÞlgende at skÊre den til.
Det kan man sÄ se nu, hvor ringen er skruet fast. Bredden varierer et par mm, og udskÊringen er blevet omkring 4 mm for stor. Derfor kan man se noget af de plader, som den er skruet fast pÄ.
Nu skal vi lige finde ud af, hvad vi gÞr. Enten skal der mere kulfiber pÄ den bestÄende, eller ogsÄ skal vi lave en ny uden skrÄ flader.Man kan nu begynde at danne sig et indtryk af, hvordan tubus kommer til at se ud. De to sidste blÊnderinge er bare lÊsset ind, og sidder, som de bedst kan.
UdskÊringen i en af blÊnderingene var for lille. Den blev reguleret for nogle uger siden, og den er efterfÞlgende forseglet med kulfiberlim, og senest er ringene slebet pÄ fladerne, sÄ de nu er klar til at fÄ et lag matsort maling.Skal spider sidde i spÊnd?
Tidligere i denne trÄd havde vi en diskussion om, hvordan spideren skulle monteres. Jens er jo fortaler for, at spiderbenene sÊttes under et vist trÊk, og jeg kan godt fÞlge hans ide. Jo strammere man spÊnder benene op, jo stÞrre krÊfter skal der til at flytte dem sidevÊrts, og i sidste ende vil dette tilfÞre konstruktionen en stÞrre styrke.
Jeg prÞvede at montere ringen pÄ spideren, udenfor tubus. Allerede her bliver styrken og stabiliteten markant forbedret.For at vÊre tro mod min egen teori, blev spiderbenene monteret, sÄ de ikke skulle modtage et trÊk fra tubus. Der er en frigang pÄ ca. 0,5 mm, sÄ der er sat 0,5 mm afstandsplader i duraluminium imellem spiderfÞdder og tubus.
Spider sidder meget stabilt, sĂ„ nu mĂ„ vi se, om sekundĂŠrspejlet sidder stabilt.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
VedhĂŠftninger:
-
ForfatterIndlĂŠg
- Du skal vÊre logget ind for at svare pÄ dette indlÊg.