› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Tube2 – nyt projekt
- Dette emne har 526 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 1 Är, 1 mÄned siden af flemov. This post has been viewed 30651 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
9. december 2017 kl. 13:04 #314676
kilaDeltager- Super Giant
Hej Torben.
Jeg har valgt en Feather Touch Focuser model 3215B-A.
Der er kobling pÄ forbindelsen til stepper motor sÄ et lille drej pÄ koblingen gÞr manuel brug mulig. Har mÄlt step stÞrrelsen til 1 mikrometer. Der er indbygget temperatur sensor og ASCOM driver med til softwaren.
De tre store messingskruer pÄ udtrÊkket nÊrmest tubus gÞr det muligt at rotere hele udtrÊkket. Har brugt dem til at rotere udtrÊkket sÄ jeg fik adgang til de fire par stilleskruer der gÞr det muligt at justere udtrÊkket sÄ strÄlegangen er vinkelret pÄ tubus akse og gÄr gennem aksen. En laser kollimator viste at det havde TS ikke gjort tilfredsstillende og sÄ er det jo godt man kan selv.
UdtrĂŠkket er mekanisk meget flot udfĂžrt og virker super stift. Ikke at det er garanti for noget som helst men det er det mest lovende udtrĂŠk jeg har haft til dato og det er min forventning at dette udtrĂŠk ikke bliver kilde til nogen former for nedbĂžjning.
Udfordringen med at mĂ„le nedbĂžjning i tubus – uanset oprindelsessted – er at der er sĂ„ mange faktorer der pĂ„virker teleskopets pointing: refraktion, fleks i sĂžjle, montering, sekundĂŠr spejl ophĂŠng, akser der ikke er vinkelrette pĂ„ hinanden, pol alignment – find selv pĂ„ flere!
SĂ„ det er kun hvis ALT er indstillet perfekt at man vil se center pixel i billedet vĂŠre indenfor stjerneskiven uanset hvor pĂ„ himlen ens slew fĂžrer hen! Min nye opstilling er en Mesu-200 som har styresystem fra Siderial Technology. I dens software er der indbygget en pointing model som skal bruge mindst 16 stjerner fordelt pĂ„ hele himlen. Modellen beregner axis misalignment i DE og RA, ubalance i DE og RA, samt nedbĂžjning i DE og RA (“transvers” og “droop” – savner en figur der prĂŠcis viser hvad det er ?!).
Lucas Mesu hĂŠvder at opstillingen kan levere 2,5 bueminutter pointing accuracy over hele himlen hvis indstillet korrekt – det vil glĂŠde mig utrolig meget hvis det lĂžfte bliver indfriet đ Nu kan man bruge Plate Solving til at centrere helt perfekt, men den slags tager jo ogsĂ„ tid, sĂ„ jeg vil da foretrĂŠkke at Plate Solving er overflĂždig.
Mvh. Kim
11. december 2017 kl. 06:59 #314720
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Kim
Ingen tvivl om, at det er en solid og prĂŠcis fokusering du har valgt.
For at vende tilbage til udfordringen med at mÄle nedbÞjning, sÄ er det jo rigtigt, at der er mange faktorer som spiller ind. Jeg kan forstÄ pÄ dit indlÊg, at du vÊgter prÊcis pointing hÞjt.
Hvis man nu indskrĂŠnker det til selve tubus, hvad vil du sĂ„ forvente, at den maksimale afvigelse vil vĂŠre – altsĂ„ den flytning den optiske akse vil have i forhold til den mekaniske? Det er klart, at jo lĂŠngere brĂŠndvidden er jo stĂžrre bliver fejlen.
At der vil vĂŠre en flytning er der ingen tvivl om. Det der er vigtigt for os er, at der ikke sker en registrerbar flytning under eksponeringer, og at den generelle flytning ikke kompromitterer billedkvaliteten.
Vi har tidligere forsÞgt at mÄle flytningen vha. en laserkollimator. Vi har ikke kunnet registrere nogen flytning med kikkerttubus pegende i forskellige retninger.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
12. december 2017 kl. 07:24 #314772
Har lige modtaget et tilbud pĂ„ en tubus fra USA. Prisen er 2.400 $ – hvilket er en del over prisen her i Europa. I prisen er der ikke medtaget forsendelse og told!
Franks anbefalede godstykkelse til en tubus med en indvendig diameter pĂ„ 463 mm og en lĂŠngde pĂ„Â 1500 mm er 3,55 mm (0,14″).
Tubus er med andre ord en F: 3,2 – det skal man ogsĂ„ have med i sine overvejelser, nĂ„r man ser pĂ„ nedbĂžjning.Jeg har endnu ikke nogen beregning pĂ„, hvor meget styrke blĂŠnderinge vil tilfĂžre tubus. NĂ„r et rĂžr udsĂŠttes for bĂžjningskrĂŠfter, fx nĂ„r man lĂŠgger det pĂ„ et stĂžttepunkt under midten og tilfĂžrer et lodret tryk i begge ender, sĂ„ vil det deformeres og antage en elliptisk facon. For at gĂžre belastningen realistisk skal enderne have midler, som forhindrer disse i at blive trykket sammen – altsĂ„ som erstatning for hhv. spejlcelle og spider.
Hvis man afstiver rÞret med blÊnderinge, sÄ vil det have svÊrere ved at Êndre facon. Jeg ved blot ikke, hvor stor en effekt sÄdanne blÊnderinge vil have. Derfor er jeg i kontakt med en ingeniÞr i vores afdeling, som fremstiller aerostructures for at fÄ rÄdgivning omkring dimensionering .EDIT:
PS! er der nogen som kender vÊgtykkelsen af det ydre og det indre rÞr i en skumisoleret kulfibertubus?
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. december 2017 kl. 22:10 #314860
kilaDeltager- Super Giant
Hej Torben.
Tja, hvad jeg mÄtte forvente kommer der desvÊrre ingen fakta ud af! Jeg har ikke haft en kulfiber tubus fÞr sÄ min forventning i udgangspunktet er at der ikke er nogen mÄlbar nedbÞjning. Men jeg vil sÄ absolut undersÞge om den forventning kan indfris.
Umiddelbart vil jeg forsÞge med fÞlgende mÄleprogram:
Starte med et stjernefelt i zenit. Her hÊnger tubus lodret. Verificere at kollimering er optimal. MÄle FWHM pÄ mange stjerner fordelt i hele billedfeltet. MÄske skulle jeg vÊlge H-alfa filter for at minimere effekter af seeing og differentiel refraktion da de nÊste billeder skal tages i lav hÞjde over horisonten.
SÄ tage en serie billeder i forskellige azimut retninger og notere positionsvinkel for lodlinjen igennem billedmidten sÄ jeg kan afgÞre om billederne er mest skarpe langs en linje parallel med horisonten ved igen at mÄle FWHM pÄ mange stjerner fordelt i hele billedfeltet.
ForhĂ„bentlig vil billederne vĂŠre lige skarpe uanset hvilken retning og hĂžjde over horisonten teleskopet peger. Skulle det mod forventning ikke vĂŠre tilfĂŠldet sĂ„ mĂ„ billedserien kunne give et fingerpeg om hvor nedbĂžjningen sker. Da udtrĂŠk med kamera og filterhjul sidder vinkelret pĂ„ tubus sĂ„Â tĂŠnker jeg at man mĂ„ske kan finde frem til om nedbĂžjning sker i udtrĂŠkket, tubus eller sekundĂŠrspejl ophĂŠng. Peger teleskopet mod nordpolen har jeg den mindste vinkel mellem tyngdekraften/lodlinjen og optiske akse i udtrĂŠk som muligt. I zenit er vinklen mellem lodlinje og optisk akse 90 grader – maksimal … hmm… sĂ„ burde jeg vel egentlig lige genoverveje hvor jeg vil have optimal kollimering?
Men uden data, ingen fakta!
Jeg kan jo vende tilbage nĂ„r jeg engang har data đ
Mvh. Kim
14. december 2017 kl. 14:16 #314887
Hej Kim
Ja, det er ikke nemt đ
MÄske kan man placere tubus vandret pÄ et solidt underlag, hvor den del af tubus, som sidder bag tyngdepunktet er fastgjort, sÄ den ikke kan flytte sig.
Med monteret kamera fokuserer man pĂ„ et mĂ„l i landskabet – mĂ„ske et par hundrede meter vĂŠk. SĂ„ lĂŠgger man en vĂŠgt ovenpĂ„ tubus ude ved Ă„bningen, og sĂ„ ser man, hvor meget tubus peger under mĂ„let.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. december 2017 kl. 07:38 #315034
SĂ„ er der bestilt kulfibertubus đ
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. december 2017 kl. 08:16 #315035
RudiDeltager- Neutron star
Har du ikke et mikrometer ur Torben? Det mÄ vÊre rimelig let at udmÄle nedbÞjning som en funktion af bÞjningsmomentet.
/Rudi B. Rasmussen
20. december 2017 kl. 09:47 #315036
Hej Rudi
Jo, jeg har et mÄleur. Nu er der jo tale om forholdsvis smÄ variationer der skal mÄles, sÄ der skal laves en enormt stabil opstilling. Derudover er det ogsÄ en udfordring at pÄtrykke en belastning som tangerer de reelle krÊfter som tubus udsÊttes for under normal drift.
NedbÞjningen skal mÄles mellem centret pÄ hovedspejlet og centret af sekundÊrspejlet. PÄ vores system, vil denne afstand vÊre tÊt pÄ 1200 mm.Umiddelbart vil jeg sige, at det nok ikke er umagen vÊrd at lave en sÄdan opstilling, da mÄleresultatet vil vÊre behÊftet med en ret stor usikkerhed.
mvh
22. december 2017 kl. 12:09 #315149
Mens vi gÄr og venter pÄ den nye tubus, fortsÊtter planlÊgningen inde i hovedet, og pÄ et tidspunkt bliver der sat flere streger pÄ tegningen.
Den blank vi har bestilt, kommer fĂžrst til januar.Spejlcelle
Der er nogle designmÊssige beslutninger der skal trÊffes. Jeg har tidligere fremsat tanker om at lave en spejlcelle med et anderledes design. Da der er tale om et uprÞvet design, tÞver jeg lidt med at sÊtte det i vÊrk. Det vil vÊre ret trÊls at stÄ med et design, som ikke fungerer perfekt, nÄr vi er fremme ved sÊsonstart i 2018.
Da det ikke er et fuldtykkelsesspejl med en diameter/tykkelses-ratio pÄ 6 men pÄ ca. 12, kan man ikke nÞjes med seks stÞttepunkter, men mÄske i stedet bygge en traditionel spejlcelle med fx ni, eller mÄske endda atten understÞtningspunkter.Spider og sekundÊrholder
Skal man kĂžbe en fĂŠrdig, eller skal vi selv bygge den? Da vi nu fĂ„r en kulfibertubus, ville det vĂŠre rigtig smart at lave spiderben i kulfiber – jeg har ikke set, at man kan kĂžbe spidere med kulfiberben.
Den centrale sekundÊrspejlholder bÞr man nok bygge i stÄl frem for aluminium for at holde CTE pÄ et acceptabelt niveau.
SekundÊrspejlcellen er heller ikke designet, men pga. stÞrrelsen er det nok ikke tilrÄdeligt blot at lime spejlet fast.
Vi har ogsĂ„ talt om den vinkel, som spideren skal sidde i. Skal den orienteres lodret/vandret, eller skal den fx. roteres 45 grader – eller i en helt tredje vinkel.BlĂŠnderinge
Vi skal have fremskaffet noget kulfiberplade, som vi kan bruge til blĂŠnderinge og tubusbund. Det er ikke besluttet, om vi selv skal lave dem, eller om vi vil kĂžbe dem fĂŠrdige.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
29. december 2017 kl. 12:05 #315260
Vi er nok ved at vĂŠre enige om, at det skal vĂŠre en 18-punkts spejlcelle, der skal bĂŠre spejlet. Denne konstruktion var pĂ„ tale pĂ„ et tidspunkt, hvor vi havde mistanke om, at vores nuvĂŠrende 12,5″ fuldtykkelsesspejl ikke havde en tilstrĂŠkkelig understĂžttelse.
Set i bakspejlet, sĂ„ var den trepunktsunderstĂžttelse som vi startede ud med tilstrĂŠkkelig, og at de deforme stjerner skyldtes dĂ„rlig kollimering. Dog oplevede vi i perioder en deformation af stjernerne nĂ„r vi kikkede lavt pĂ„ himlen, og dette fik os til at lave spejlceller med bĂ„de ni og seks understĂžttelsespunkter.Her er et udkast til en 18-punkts spejlcelle – lad os kalde den en principtegning, da dimensionerne pĂ„ spejlcellen endnu ikke er pĂ„ plads. De tre hovedstĂžttepunkter befinder sig ca. 60% af spejlradius mĂ„lt fra centret. Anvender man PLOP  http://www.davidlewistoronto.com/plop/ med en trepunktsunderstĂžttelse, skal punkterne befinde sig 40% fra centret.
http://tocobs.org/tube2/145cell18.JPG
Vi vil lave den i kulfiber, sĂ„ vi skal i gang med at fĂ„ fat i materialer – enten fĂŠrdige plader, eller ogsĂ„ skal vi selv til at lave nogen. Det vil vĂŠre en del nemmere end at skulle til at fremstille et rĂžr.
Det er selvfĂžlgelig meningen, at bunden skal gĂ„ helt ud til indersiden af tubus. Vi skal nu have fundet ud af, hvilken tykkelse pladerne skal have for at de har en acceptabel lille nedbĂžjning. Kulfiber en del stĂŠrkere end fx. aluminium i den samme tykkelse. PĂ„ tegningen er bunden 10 mm tyk, og det er overkill. I stedet bĂžr man nok tilstrĂŠbe en konstruktion, hvori der fx indgĂ„r en honeycombstruktur.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. januar 2018 kl. 06:59 #315793
I gÄr dukkede vores blank sÄ op sammen med slibe/polersÊttet og andre smÄting. Diameteren er 37 cm, sÄ det er et 14,56 tommer spejl. Tykkelsen er 31,5 mm. Vi har betalt ekstra for at fÄ en langsom nedkÞling og for at fÄ planslebet bagsiden.
NÊste step er at fÄ fremstillet en understÞtningsplade til det. Den skal vÊre 45 cm i diameter, og nÄr den er fremstillet, skal det transporteres ned til Jens.
 http://tocobs.org/tube2/primary_37.jpg
17. januar 2018 kl. 19:03 #315801
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Flot!
Men jeg syntes det er en sodavand der stÄr pÄ glasset?? Det mÄ vÊre en fejl!
17. januar 2018 kl. 20:41 #315808
đ – vi drak mest Ăžl i gĂ„r….
18. januar 2018 kl. 10:14 #315820
Jeg kan i Ăžvrigt oplyse, at glas er kĂžbt her:
http://www.stathis-firstlight.de/spiegelschleifen/materialeng.htm
Som det fremgÄr er standardtykkelsen 25 mm, men vi har sÄ valgt at fÄ det et nummer tykkere. Begrundelsen er, at spejlet sÄ er mere formstabilt, og ikke stiller sÄ store krav til spejlcellen.
22. januar 2018 kl. 08:00 #315937
Jeg kan lige supplere med noget, som jeg sÄ for flere Är siden, da man pÄ Ole RÞmer Observatoriet havde demonteret 50 cm spejlet pÄ det instrument, som de astronomistuderende bruger. Jeg husker ikke i detaljer, hvordan spejlcellen sÄ ud, men jeg husker, at den havde nogle forholdsvis store pads som ogsÄ sad pÄ nogle vippearme.
Jeg vil forsĂžge at finde information om denne spejlcelle – som i Ăžvrigt er beregnet til et fuldtykkelsesspejl fremstillet af Zeiss. Det kan vĂŠre, at der kan findes nogen inspiration fra dette design.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Du skal vÊre logget ind for at svare pÄ dette indlÊg.