› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Tube2 – nyt projekt
- Dette emne har 526 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år, 1 måned siden af flemov. This post has been viewed 30681 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. marts 2020 kl. 21:37 #325145
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
I sidste uge fik jeg tjekket kæbernes centrering i forhold til afstanden fra centrum.
En ring med en diameter på 90 mm havde en variation mellem kæberne på +/- 1/100 mm.
Et rør med en diameter på 60 mm opspændt i samme kæber gav en langt større variation – ca. +/- 1/10 mm, så sneglen er, som Jens skriver skæv 🙁Det betyder, at vi skal lægge shims på kæberne for at kunne centrere visse emner.
En løsning kunne være at anskaffe en centrerpatron med fire individuelt justerbare kæber – bob-bob….
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
9. marts 2020 kl. 21:57 #325147
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hvordan måler du 1/100 mm?
9. marts 2020 kl. 22:26 #325148
Jeg bruger måleuret.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
10. marts 2020 kl. 09:40 #325149
Jeg måler så tæt på kloen som muligt.
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
10. marts 2020 kl. 15:21 #325152
clausDeltager- Main Sequence
Det er da noget “Kineser bras” Torben. Fås der i det hele taget en 4 klo til drejebænken? Gør der det er det da en mulighed, men det kommer til at tage meget tid at rette den til i hvert eneste tilfælde i skal bruge den med måleure m.v. Det er jo da noget uheldigt med den skæve centrerpatron. Jeg ville nok undersøge om der kunne købes en som passer i et andet kvalitetfabrikat med hærdede kæber osv, men det et nok ikke så nemt at støve sådan en op.
Mvh C.Abel.
Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.
10. marts 2020 kl. 16:17 #325155
Ja, det er lidt noget skrammel, men der findes da en centrerpatron med fire Kløer:
http://billigtbyg.dk/category/vaerktoej-2/centrerpatroner/
10. marts 2020 kl. 17:40 #325156
Hvad med nogle af de viste centrerpatroner med 3 kløer, passer de mon, og er kvaliteten ok? Jeg ville gå efter en “treklo” i god kvalitet. En “fireklo” bruger man jo typisk når man i sjældne tilfælde ønsker at forskyde emnet og lave et forskudt hul et stykke borte fra centeret, eller dreje i store firkantede emner. De er som sådan ikke beregnet til at dreje “normale runde emner” med, det bliver bøvlet at skulle centrere med måleuret hver gang i skal bruge bænken. Jeg har jo en “fireklo”, men har aldrig rigtig haft brug for den. For mange år siden lærte jeg at bruge en fireklo på maskinmesterskolens værkstedspraktik, det gik ud på at forskyde et hul i et i forvejen rundt emne, kontravægt for krumtap, (og så blev min Puch Monzas topstykke forresten også lige “planet” en gang så kompressionen røg i top, hæ, hæ).
Mvh C.Abel.Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.
10. marts 2020 kl. 18:32 #325157
Ja, en treklo i god kvalitet er at foretrække.
På den anden side er en fireklo heller ikke så dårlig at have i udvalget, hvis man skal dreje i ikkerunde emner.Vi må lige se, hvad vi gør.
10. marts 2020 kl. 19:26 #325158
Så køb da en af hver, som du skriver er en fireklo god at have, pludselig får man brug for den. Så larmende er priserne på det link du vedhæftede da ikke.
Mvh C.Abel.Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.
10. marts 2020 kl. 20:15 #325159
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Eller kig på Ebay i tyskland. Der er masser, helt ned til omkring 50 euro
11. marts 2020 kl. 17:46 #325164
Det er da billigt.
Nu kommer jeg jo fra et firma, hvor behovet for dokumentation af komponenter og andet er ret stort.Hvis man køber en af disse centrerpatroner, så er der jo ingen garanti for, at den er mere præcis end kineserkloen, for der er ikke noget tilgængeligt datablad. For nogle af produkterne er der dog tegningsdokumentation, så man kan tjekke, om delen passer til drejebænken.
Jeg har set på en anden, som koster ca. 5.000 kr, og det er omkring 70% af drejebænkens nypris. Man kan så til gengæld nok forvente, at kvaliteten er i orden.
14. marts 2020 kl. 00:11 #325175
Hmmm, hvis du køber nyt må det jo være omfattet af garanti, uanset pris. 5000 kr. ER skudt over målet efter min mening! Den “skæve Kineser patron” kommer du ikke langt med og vil være til evig irritation og ærgrelse, så køb da som minimum en ny 3 klo til en acceptabel pris, er den skæv må det vel være en “ombytter”, det havde jeg gjort ihvertfald.
Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.
13. maj 2020 kl. 22:33 #325609
Vi lader lige udfordringerne med drejebænken hvile lidt.
Den fungerer sådan set fint. Jeg har lige drejet en adapter til vores QHY8 farvekamera. I stedet for at fjerne filterhjulet kan man nu montere kameraet direkte, og det fungerer fint.Nå, men i dag blev vi så enige om at mødes og få arbejdet videre med tubusprojektet.
Vi havde tidligere besluttet, at der skulle endnu et lag kulfiber på blænderingene, og den opgave kunne vi stå ude og udføre.
Alle fire ringe har nu fået et lag på begge sider, og lige nu hærder de over varmen.I morgen vil det vise sig, hvor godt resultatet er. Det ligger dog fast, at styrken vil være
væsentligt forbedret.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
15. maj 2020 kl. 11:17 #325619
Så er blænderingene pakket ud.
Resultatet er som sidst, men nu er der så to lag kulfiber på begge sider.
Indpakningen kunne godt være bedre, men al kulfiberen er gennemvædet med lim, og der ligger også et godt lag ovenpå ringene.Nu skal vi så i gang med at skære ringene til og fjerne den overskydende lim, og så varer det nok ikke længe, før blænderingen nede ved deklinationen bliver monteret.
I øvrigt havde vi tubus fremme for at se lidt på placeringen af deklinationsakslen.
Vi kunne konstatere, at grækerne ikke har været så omhyggelige med den udvendige præcision. Fx er godstykkelsen i toppen af tubus gjort større. Man ser tydeligt, at siden buler ud, når man sætter en lineal på siden af tubus.Heldigvis er den ret præcis indvendigt, så vi skal nok få linet den op. De udvendige ujævnheder har ikke nogen praktisk betydning – det er rent kosmetisk.
Der var forresten også en stribe indvendigt, hvor fibrene ikke havde fået lim, så det blev lige lappet.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
20. maj 2020 kl. 10:33 #325656
Så er vi gået i gang med tubus.
Gårsdagens opgave bestod i at få lavet huller til den 30 mm tykke deklinationsaksel. Der blev målt op fra bunden af tubus – 515 mm, og så blev der boret et 3 mm hul på begge sider.
Derefter blev der lavet en kontrol af hullernes placering.
Herefter blev der boret op med et 6 mm bor. Kulfiberen flossede noget.En kontrol viste, at huller skulle flyttes omkring 2,5 mm mod hinanden op mod tubus’ overside.
Til sidst blev der med det roterende skær boret huller på 26,5 mm. Kulfiberen flossede noget.
Hullerne blev herefter filet op, så de var godt 30 mm i diameter. Den lange aksel kunne herefter monteres.
Inden akselflangerne kan monteres endeligt, skal der monteres en 5 mm tyk kulfiberplade med målene 100 x 100 mm.
I forbindelse med denne montage, skal akslen justeres, så den er vinkelret på tubus’ mekaniske akse.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.