TS ONTC Newton

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER TS ONTC Newton

• Dette emne har 27 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af thommy. This post has been viewed 657 times
Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Forfatter

jakob.andersen
    Deltager
      • Super Giant

Jeg har fået en foreløbig pris på ændringerne. For spejlet har han simpelt hen trukket prisen for TS-spejlet fra og lagt prisen for OO-spejlet til. Det giver en forskel på €112, men jeg venter på at han får bekræftet, om den samme spejlcelle uden videre kan anvendes, da OO-spejlet jo er nogle mm mindre i diameter.

For okularudtrækket er det lidt mere omfattende, da det også betyder ændringer på fokusmotoren. Her vil Baaders egen Steeldrive så også erstatte USB_Focus. Alt i alt bliver merprisen lige over €100. Der vil kunne spares godt €20 hvis man vælger versionen uden håndkontrol, så den kun kan styres fra PC’en. Men skal der være fest …

xplode
      Deltager
        • Nova

Styr unna USB_Focus med mindre du har enn annen løsning.

Jeg kjøpte USB_Focus til min TS 100Q, kittet manglet skruer for feste til fokuseren og koblingen mellom akslingen på motoren og fokuseren passet ikke (den var for stor så den gikk borti braketten)

Både TS og produsent ble kontaktet, fikk lovnader om att delene skulle bli tilsendt. Flere mnd gikk uten att jeg fikk delene, jeg endte opp med å kjøpe delene selv, TS ga meg avslag på neste ordre pga dem heller aldri fikk deler tilsendt.

Problemene stopper dessverre ikke der, driver og programvare er utrolig dårlig laget og blir aldri oppdatert.

Jeg har slitt med att driveren plutselig rapporter feil verdi med det siste tallet manglende (f eks 350 istedenfor 3507) som resulteter i att autofokus går i stå

Support fra USB_Focus er det det dårligste jeg har vært borti

xplode
        Deltager
          • Nova

Speilcellen produseres etter mål til hvert enkelt teleskop så å bytte speil er ikkeno problem

Både tuben og speilcellen lages på mål til eksakt teleskopet du vil ha, det er ikke lagervare. Når jeg bestilte var det ca 4 mnd leveringstid (selv om jeg ble lovet ca 2 mnd)

jakob.andersen
          Deltager
            • Super Giant

Der er nu en del folk på nettet, der er vældig glade for USB-Focus. Men hvis jeg tager Baader-okularudtrækket, hvilket jeg nok gør, bliver det netop med Baader Steeltrack i stedet for USB_Focus. Baader Steeltrack virker som en rimelig solid løsning. Jeg havde tilfældigvis lejlighed til at se sådan en den anden dag, og ejeren var ganske tilfreds med den.

Hvad angår spejlcellen, så regner jeg da også med at det er OK. Men ham, jeg kommunikerer direkte med, er ikke så meget inde i ONTC-konfigureringen, så han sender det videre til en anden en. Derfor skal han lige have det 100% bekræftet fra ham. Det er også OK, jeg ville også nødigt love noget i den retning, som jeg ikke var helt sikker på, kunne holde (assumptions are the mother of all fuck-ups 😉 )

Jakob Andersen2016-08-03 17:35:41

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

Jeg fik en ny melding fra TS med besked om, at det som ventet ikke var et problem med spejlcellen. Til gengæld trak de i land på den pris for OO-spejlet, som de først havde givet mig, eller rettere på, hvor meget der bliver trukket fra for TS-spejlet. Så nu var prisen for opgraderingen lige pludselig €95 højere end først udmeldt. Jeg går ud fra, at det svarer til prisen for test-certifikatet, som følger med hvis man køber spejlet alene, men ikke er med til teleskopet.
              Jeg blev dog ret irriteret over måden, det kom på, samtidig med besked om, at de ikke kan give nogen rabat på Orion-spejlet. Prisen på €777 er en del over OO’s egen pris og også dyrere end andre forhandlere. Så jeg tog Oles ide op og kiggede på, hvad det ville koste at købe tubus fra Klaus Helmerich, spejlcelle og sekundærholder fra Astroparts Unger, spejlet fra Orion UK og resten fra TS.
              Jeg kan dog se, at delene tilsammen koster knap DKK 2500 mindre uden fragt, end hvad hele teleskopet inkl. fragt koster hos TS. Priserner er ud fra, hvad de hver især angiver på deres hjemmesider. Til gengæld vil jeg selv skulle stå for at koordinere dimensionerne på tubus og resten af de mekaniske dele. Så umiddelbart tror jeg ikke, jeg går videre i den retning.

Jeg har skrevet til dem, at jeg var utilfreds med at få en ny, højere pris, samt at jeg synes de er dyre med OO-spejlet. Så nu venter jeg på, at de svarer tilbage, så må vi se, hvad der kommer fra dem.

jakob.andersen
              Deltager
                • Super Giant

Først og fremmest vil jeg undskylde til alle i Syddanmark for det dårlige vejr resten af året. Min nye ONTC er ankommet. Dermed er alle diskussioner om, hvad jeg skal købe også slut.

Det blev til et 10″ pro-grade OO-spejl og et Baader Steeltrack okularudtræk med USB-styret fokusmotor. Der fulgte en zygo-rapport med spejlet, men her har jeg brug for jeres hjælp til at oversætte, hvad det egentlig er, den viser. I kan se et scan af rapporten her:

https://jakob-andersen.dk/pics/zygo.pdf

Jeg vil også gerne hurtigst muligt have et indtryk af, om spejlet er i orden. Men her har jeg også brug for jeres hjælp til, hvordan jeg finder ud af det. Så forslag og instruktioner (eller links til samme) modtages gerne.

Jakob Andersen2016-09-21 10:04:05

jesperu
                  • Giant

Så vidt jeg kan se er den største afvigelse på spejlet (fra en parabel) på 0.169 *lambda og middelafvigelsen er på 0.028*lambda. Det er helt OK og mindre end 1/8 lambda som er den øvre grænse her.

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Jakob.

Du må da gerne kigge forbi Egeskov med spejlet. Så kan vi smide det på testopstillingen og se om dette OO spejl er lige så glat som det sidste jeg kiggede på!

mvh
                    Jens

jakob.andersen
                    Deltager
                      • Super Giant

Jens.Jacobsen wrote: Hej Jakob.

Du må da gerne kigge forbi Egeskov med spejlet. Så kan vi smide det på testopstillingen og se om dette OO spejl er lige så glat som det sidste jeg kiggede på!

mvh
                      Jens

Det kan da være, jeg tager dig op på det på et tidspunkt. Lige nu synes jeg det skal have lov at se nogle stjerner … hvis de ellers vil vise sig 😉

jakob.andersen
                      Deltager
                        • Super Giant

Så kom den også udenfor med et kamera på. Her er en enkeltframe af M33, EOS1100D, 120 sekunder på ISO400:
                        https://jakob-andersen.dk/pics/GOOD_M33_LIGHT_120s_400iso_+21c_20160925-22h06m28s544ms.tif

Billedet er optaget i RAW og eksporteret til 16 bit TIFF fra Adobe Lightroom uden nogen modificeringer.

Jakob Andersen2016-09-25 22:20:29

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Tillykke med First Light

/Rudi B. Rasmussen

jakob.andersen
                          Deltager
                            • Super Giant

Jeg er faktisk lidt imponeret. Det her er en kroppet JPG eksport af en enkeltframe på M76. 60 sekunder på ISO 400. Men man kan faktisk se farverne i den …

thommy
                            Deltager
                              • Giant

Hej Jakob,

Da jeg overvejer samme teleskop, som du har investeret i kunne jeg godt tænke mig at høre dine erfaringer indtil nu. Er du også tilfreds med fokuseren?

/Thommy

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
                            • Emnet 'TS ONTC Newton' er lukket for nye svar.