› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › TS ONTC Newton
- Dette emne har 27 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af thommy. This post has been viewed 656 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. juli 2016 kl. 13:47 #149008
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Hej
Jeg har længe gerne villet købe mig en 10″ newton. Ansporet af en tidligere diskussion her i forummet, har jeg genovervejet denne investering, og er nu tæt på at trykke på knappen og købe en TS 10″ ONTC som denne her:
Men da det jo er en anseelig investering, rejser det et par spørgsmål. Det første til jer, er om der er nogen, der har konkrete erfaringer med disse teleskoper?
Til information kan jeg nævne, at udover hvad der står under linket ovenfor, har jeg fået at vide, at de garanterer en Strehl på minimum 0.95. Optikken er selekteret (hvordan?), men hvis man vil have certifikat på, koster det ca. 100 EUR ekstra. Spejlet er beskrevet som et TS Pyrex-spejl, hvor oprindelsen ikke er nærmere specificeret. Det er højst sandsynligt Kina-produceret, men ikke af GSO, da de vist kun bruger BK7. Sekundæren er fra GSO, men man kan også vælge en Orion for en merpris. Ligeledes kan man også vælge at få et Orion-spejl i stedet for, igen mod merpris.
Hele pakken vil komme til at koste ca. 20k DKK inkl. TS 2″ UNC Crayford, Losmandy dovetail, USB_Focus, Baader MPCC Coma corrector og forsendelse. Det bringer mig frem til spørgsmål nummer to: Kan man få noget andet til de samme penge, som vil være lige så eller mere interessant, taget i betragtning, at det er til foto-brug? Der er ingen grund til at nævne noget, der er dyrere, da dette allerede er langt over mit oprindelige budget.
Jakob A.
PS: nej, jeg vil stadig ikke bygge selv … 😉
30. juli 2016 kl. 14:22 #149009
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Jakob.
Har du læst denne?
http://meine-astroecke.de/?p=476
Alt andet lige, ville jeg vælge en Orion optics med en Hilux coatning, da den ser ud til at holde bedre til det danske klima. Coatninger fra østerland, har det med at koge op efter 2-3 år…
Og ja, jeg ved det koster ekstra, men alternativet er et spejl der nok har en fin facon, men alligevel ikke kan bruges p.g.a dårlig coatning. Og så er besparelsen tabt. Så rigeligt
mvh
Jens30. juli 2016 kl. 14:36 #149011
Hej Jens
Ja, den beretning havde jeg faktisk fundet. Nu ved jeg ikke, om du hentyder til noget bestemt, men han er overvejende positiv.
Hvad angår coatningen, har jeg ingen problemer med det GSO-spejl, jeg har. Men mit teleskop står heller ikke udenfor, når det ikke er i brug.
Jakob A.
30. juli 2016 kl. 14:45 #149012
webweichelDeltager- Nova
Hej,
Tror det er en meget god mulighed du der har kig på. Jeg ville nok tage certifikatet på optikken med for de 100 EUR da man ellers nemt kan gå at tænke på om der nu skulle være noget som ikke er i orden ;). Evt. overveje den nye Baader 2″ Diamond Steeltrack.
Mon ikke det er sådant et spejl her:
Reflektiviteten er 91% det er lidt lavt e.g. i forhold til de 97% for Orion optics se f.eks.:
Dette spejl er lidt dyrere, men dog inklusiv ceritifkatet. Syntes lige du skal spørge dem præcist hvilket spejl det er og hvilke andre muligheder de kan anbefale.
Håber det kan bruges.
30. juli 2016 kl. 14:55 #149013
Jo, det skulle svare til det TS-spejl, du linker til, dog uden certifikat som standard. Jeg har ikke fået en konkret pris på hvad det vil koste ekstra med et Orion-spejl i stedet for, men jeg vil umiddelbart forvente det ligger i nærheden af prisforskellen på de to.
Hvis man holder sig til et 1/6 lambda (http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2864_ORION-UK-Hauptspiegel—–250-1200mm—f-4-8—1-6Lambda.html) kan det efter min mening ikke betale sig at give 100 EUR for testen på TS-spejlet. Så kan man lige så godt købe Orion-spejlet, hvor den er med fra starten. Prisforskellen vil i så fald være minimal.
Jakob A
30. juli 2016 kl. 14:59 #149014
webweichelDeltager- Nova
30. juli 2016 kl. 15:37 #149015
Njaa … 1700 £ plus VAT og forsendelse. 2040 £ eller ca. 17.600 DKK inklusiv VAT, stadig uden forsendelse. Tykkelsen på siderne i selve tubus er ikke specificeret, og der mangler stadig dovetail, motor-fokus med USB-tilslutning og coma corrector. Jeg tror den ender på mere eller mindre det samme.
30. juli 2016 kl. 16:05 #149016
Hej Jakob.
Jeg ville stadig vælge en Hilux coatning
Jeg har set for mange GSO coatninger koge op. Men man kan jo altid være heldig….
Husk at blot en recoatning, så er besparelsen væk. Og når man recoater, så ved man at den nye coatning erfaringsmæssigt holder en to-tre år p.g.a de metoder der bruges til at strippe den gamle coatning med. Men der er ingen garantier.
mvh
Jens30. juli 2016 kl. 16:12 #149017
webweichelDeltager- Nova
Tror faktisk også at jeg ville gå via TS, deres mekanik virker god og den løsning med tre positioner til hovedspejlet kan jeg godt lide. Har selv flyttet frem og tilbage med mit for at tilpasse til forskellige coma corrector osv. Men som Jens også siger hvis du har mulighed for det så få et spejl fra OO med Hilux coating.
30. juli 2016 kl. 16:37 #149018
Jeg har lige kigget på to 12″ spejle fra OO. Det ene ca 8 år gammelt , det andet fabriksnyt. Der var ikke synlig forskel i “blankhed” af deres coatning (begge Hilux) og det generelle indtryk af spejlenes refleksionsevne var rigtig godt. Der er hos mig ikke tvivl om at Hilux er en god coatning, som også holder godt.
mvh
Jens30. juli 2016 kl. 18:39 #149020
Der er nok ingen, der er i tvivl om, at Hilux-coatningen er god. Det er mere et spørgsmål om den anden er dårlig. Men jeg hælder til samme holdning som Steen. TS-teleskopet virker mekanisk som en solid løsning. Jeg har faktisk set en nede ved dem for nylig. Så jeg vil ikke gøre mere i en komplet Orion-kikkert. Så er det mere et spørgsmål, om der skal et Orion-spejl i den.
Jeg tror jeg vil starte med at spørge dem, hvad merprisen egentlig bliver. Så er der lige spørgsmålet om lambda-værdien. Jeg hælder til at blive ved 1/6. Den er samtidig opgivet til en Strehl på minimum 0.95. Vil jeg i praksis overhovedet få noget ud af at gå længere ned? Skal man have en 1/8 eller 1/10 begynder de jyske dollars at rulle hurtigere …
30. juli 2016 kl. 22:42 #149038
Hej Jakob.
Når du taler om Orion Optics så har de følgende indelinger:
Standard =1/4 lambda
Professionel =1/6 lambda
Research = 1/8 lambda
Ultra = 1/10 lambdaJeg tror (baseret på en vurdering, ikke kolde og hårde facts) at alt over standard vil være ok. Jeg har en “fornemmelse” af at standard er alle dem der ikke helt er professionel…. Men husk en fornemmelse.
Deres substrat = suprax er rigtig godt og (jeg ved jeg bliver bashed for dette) meget bedre end BK7 og andet fra østen. Tro mig, et BK7 glas i 40-45 mm tykkelse tager op til 6 timer om at falde til ro. Jeg bøvler netop nu med et sådan glas. Så low-expansion er at foretrække. Basta. Slut-prut finale.
mvh
Jens30. juli 2016 kl. 22:57 #149039
Jeg tror slet ikke TS har dem på 1/4.
Diskussionen om BK7 er lidt irrelevant her, da det slet ikke er på tale, heller ikke i TS-spejlet.
30. juli 2016 kl. 23:15 #149041
Nej, du har ret. Det skal nok blive fint.
mvh
Jens31. juli 2016 kl. 10:43 #149048
xplodeDeltager- Nova
Jeg har en N-AG12 som er samme teleskop, men ferdig oppgradert med OO speil, Moonlite 2.5″ Fokuser og Wynne coma corrector.
Veldig fornøyd så langt
OO sitt eget teleskop burde du ikke vurdere å kjøpe, ved research jeg gjorde før kjøp fant jeg ut att OO speilcellen er langt ifra så god som TS sin.
Ikke kjøp TS ACU fokuser, gå heller for Baader Diamond Steeltrack.
Hvis du vil spare noen kroner kan du bestille tuben og speilcellen direkte fra produsent og resten fra TS? Tuben får du ferdig med alle hull, men du må selvsagt montere alt selv og lime sekundærspeilet.
Si ifra hvis du vil ha linker.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'TS ONTC Newton' er lukket for nye svar.