› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Tror en Astro tosse på GUD eller ikke :-)
- Dette emne har 105 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af chrjensen. This post has been viewed 3239 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. november 2009 kl. 19:12 #27615
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
outlook wrote: Og det får mig straks til at tænke på og spørge, hvem så vores skaber mon kan være eller er for én???
Det minder mig om en god julefilm – Santa Claus (1985), hvor der forklares julenissens oprindelse. Den må jeg se nu i desember.
Mvh,
Bjørn28. november 2009 kl. 19:38 #27618
alfi- Main Sequence
jeg tror ikke på noen høyere makter, eller lavere for den del.
jeg føler vitenskapen er på god vei til å kunne forklare hvordan vi er blitt til.
det gjenstår nok mange detaljer ennå, men vi må huske hvor kort tid vitenskapen har drevet med forskning på dette.
jeg er sikker på at om 2-300 år, vil vitenskapen ha kommet mye nærmere svarene på hvordan vi er blitt til.
jeg synes det er interessant å diskutere, og lese om religionene og hvordan de er blitt til, og se hvor mye de er blitt forandret på veien, som kristendommen for eksempel, den er totalt forandret, og forvridd, i forhold til det som var utgangspunktet, nemlig en gruppe jøder som utviklet sin egen vri på jødedommen, men fullstendig så seg selv som jøder, og ikke noen egen religion, slik som etterfølgende menn som peter, som ikke hadde truffet hverken jesus eller hans disipler, vred det til å bli.alfi
28. november 2009 kl. 21:41 #27625
hoestDeltager- Nova
Lemann det tilslutter jeg mig ubetinget noget klart vejr gør underværker
28. november 2009 kl. 22:23 #27626
alfi wrote: […] det som var utgangspunktet, nemlig en gruppe jøder som utviklet sin egen vri på jødedommen, men fullstendig så seg selv som jøder, og ikke noen egen religion, slik som etterfølgende menn som peter, som ikke hadde truffet hverken jesus eller hans disipler, vred det til å bli.
Du mener Paulus/Paul, antagelig? Det var stort sett han som bragte kristendommen ut av Jerusalem og konverterte den fra opprinnelig nytestament-jødedom til kristendom. Hva het han egentlig … jeg vet ikke … Paulus er jo et latinisert navn, mens Paul er den engelske formen.
Bjørn T. Jønsson 2009-11-28 21:26:04 Mvh,
Bjørn28. november 2009 kl. 23:14 #27636
rigoDeltager- Super Nova
jeg har også set det meste om religioner og historien bag det, det er som spænde nok. Og giver indblik i historien. Men det giver også indblik hvorfor den er blevet opfundet = MAGT/FRYGT og det gælder dem alle. Med eller uden har mensket været onde alligevel , se bare Romerriget, som er et klasisk eks. på hvad MAGT/FRYGT er. MEn det kunne dog slåes ned med en anden MAGT/FRYGT = Religion
http://www.rigorigo.dk 2009-11-28 22:16:25 29. november 2009 kl. 00:51 #27649
alfi- Main Sequence
hei
ja det var vel paulus som startet det, men peter er blitt den store i den mest forvridde delen av kristendommen, katolosismen.
uansett så er det en forvridd utgave vi får servert i dag, i forhold til utgangspunktet.
og jeg er enig, makt, og bruken av frykt for å få den, ligger bak det meste av religionen.
jeg synes det er trist at ikke mennesker har nok tro på seg selv, og at de må støttet seg til gammel overtro, for å ha ett holdepunkt i livet.
men hver sin smak, jeg har full respekt for mennesker som er religiøse, men opplever ofte at de er lite informert om sin religions historie og innhold.alfi
29. november 2009 kl. 10:25 #27655
rigoDeltager- Super Nova
alfi wrote: hei
ja det var vel paulus som startet det, men peter er blitt den store i den mest forvridde delen av kristendommen, katolosismen.
uansett så er det en forvridd utgave vi får servert i dag, i forhold til utgangspunktet.
og jeg er enig, makt, og bruken av frykt for å få den, ligger bak det meste av religionen.
jeg synes det er trist at ikke mennesker har nok tro på seg selv, og at de må støttet seg til gammel overtro, for å ha ett holdepunkt i livet.
men hver sin smak, jeg har full respekt for mennesker som er religiøse, men opplever ofte at de er lite informert om sin religions historie og innhold.alfi
godt beskrevet
her for et halv år siden, så jeg en del afsnit omkring inkariget/majer indianerne (bag om historien) og deres overtro og magt udvendelse. Og oven i hatten så jeg den rigtig gode Hollywoods film der passer til. Igen en grusom religion. SÅ kom spanierne med deres grosom magt/religion, som så igen slå en masse ihjelApocalypto. Rigtig god film a must see,,, kunne være fedt med en 2erMen men! uden magt eller en gulerod går den jo ikke (ellers var v nok i kun “aber” endnu),,, religion var ok i oldtiden til at styre noget, frem til et mål som en gruppe. I dag har vi lovbøger/politi/politik til det, ogguleroden i det hele er hvor lille private kapitalisme magt, hvor hver især kan blive sin egen lille magt, altså tag magt over sin egen private verden (ejer man noget = man opføre sig pæn). MEn religion er altså over and out udspillet (for gammeldags) af nutiden af alm. kapitalismehttp://www.rigorigo.dk 2009-11-29 11:27:20 29. november 2009 kl. 15:52 #27681
max- Nova
Man høre ofte troende sige at de bliver befriet ved at tro på en eller anden gud.Men hvad bliver de befriet fra ?
Måske de bliver befriet fra at skulle tage stilling og ansvar når noget går galt, for så er
det jo bare guds vilje når det sker.
Tror det er vigtigt at lytte til sine omgivelser og derfra danne sin egen troVH. Max
Max 2009-11-29 14:54:50 29. november 2009 kl. 16:34 #27686
Det er nok mange grunder til at folk har en personlig tro. Det skal man respektere, og folk skal få lov at ha sin tro i fred. Det er først når de preker sin tro overfor andre at det går for langt, efter min mening. Tro skal og må være noget personlig og privat.
Jeg ved i hvertfald at hvis der forviller sig en prest ind på mit dødsleje skal han jages ud med en gang!
Mvh,
Bjørn29. november 2009 kl. 17:41 #27691
outlookDeltager- Super Nova
Bjørn T. Jønsson wrote:
Jeg ved i hvertfald at hvis der forviller sig en prest ind på mit dødsleje skal han jages ud med en gang!Nu kan en præst også være en kvinde! Og skal hende her også jages ud:Så er jeg villig til at lade mig omvende!!!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting29. november 2009 kl. 18:09 #27692
jesperDeltager- Neutron star
Da filosoffen Voltaire lå på sit dødsleje blev der tilkaldt en præst for at give den sidste olie. Præsten kom og gik i gang med ritualet og spurgte Voltaire: Forsager du djævlen og al hans gerning? Voltaire svarede: Jeg tror ikke dette er det rigtige tidspunkt at skaffe sig fjender!
29. november 2009 kl. 18:48 #27699
joergen.kDeltager- Nova
29. november 2009 kl. 19:03 #27702
Jesper – Ja, Voltaire var veltalende indtil det sidste.
Outlook – Vel … altså… he-he. Kan hende jeg er så svag at jeg ikke klarer å kaste hende ud. Ikke med en gang i hvertfald! Vi kunde snakke om det, det skader jo ikke.
Mvh,
Bjørn4. december 2009 kl. 09:43 #28087
chrjensen- Super Giant
Nu vil jeg sku’ også give min mening til kende:
Der er den fundamentale forskel mellem videnskab (i særdeleshed fysik) og religion, at videnskab beskæftiger sig med det der kan observeres, mens tro beskæftiger sig med resten.Jeg kan sagtens tro på, at der er nisser, men at jeg aldrig vil kunne observere dem (hverken direkte eller indirekte). En sådan teori falder uden for fysikens domæne, og vil hverken kunne be- eller afkræftes rent fysisk (og der er mange af den slags teorier, f.eks Holgers “uheld fra fremtiden”-teori)På nøjagtig samme måde forholder det sig med religion og troen på gud. Jeg tror ikke en døjt på den historie Biblen præsentere. Min holdning er, at det er et samsurium af gamle myter, halve sandheder der er krydret med guddommelighed for at få det til at virke betydningsfuldt.Men… Videnskaben vil aldrig kunne besvare to helt centrale spørgsmål:– Hvad er bevisthed (hvordan opstår den, og hvad sker der når den forsvinder)?– Hvorfor er verden indrettet som den er?Og det er her tro kommer ind i billedet. Alle mennesker kan have forskellige svar på overstående, og at skændes om hvad der er sandt eller falsktspild af tid, for vi vil aldrig kende svaret.4. december 2009 kl. 10:11 #28088
rigoDeltager- Super Nova
Hej
Dine 2 punkter tror jeg nu ikke vi skal være så sikker på at man ikke kan besvar i fremtiden.bla. fordi at “kunstig” liv og bevisthed vil blive mulige at kunne lave i fremtiden, og vi vil finde af det slet ikke er så specialet som vi gør det til -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tror en Astro tosse på GUD eller ikke :-)' er lukket for nye svar.