› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Tror en Astro tosse på GUD eller ikke :-)
- Dette emne har 105 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af chrjensen. This post has been viewed 3241 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. november 2009 kl. 19:58 #27370
munkholmDeltager- Neutron star
mener du M42 ???
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
25. november 2009 kl. 21:42 #27383
max- Nova
Man kan jo forsøge sig med dette tanke eksperiment:Den hurtigste udvikling sker jo i dag inde for computer teknologien.
Om 10 til 20 år vil et spørgsmål måske kunne lyde sådanne her:
”Hvor mange kilo kerner sidder der i din PC ?”
Moores lov siger at der sker en fordobling af computerens performance hver 18 måned.
Forstil jer hvordan en computer så kan se ud om måske 100 til 500 eller 1000 år og
hvordan den ideelle computer kunne komme til at se ud.
Nok om det, men så er der jo disse her celler som alle levende organismer og vi selv er opbygget af.
Nogle mener at cellerne ikke er opstået af sig selv på jorden, men kan være kommet med nedslag fra meteoritter. Nogle celler kan overleve selv meget barske vilkår.
Her er nogle andre af cellens avanceret egenskaber:
– Celler er meget små.
– Celler kan reproducere sig selv ud fra informationer der ligger i genernes program kode.
– Celler kan selv indhente den energi og de stoffer de skal bruge for at overleve og
reproducere sig selv med.– Alle informationerne til at opbygge større organismer (som et menneske) ligger i DNA
koden.
– Celler kan selv ændre sin kode ud fra erfaringer om overlevelse.
– Celler er eksperter i lynhurtig kommunikation indbyrdes.
Prøv at sammenholde disse egenskaber med det første jeg skrev om den ideelle fremtidige computer.
VH. Max
Max 2009-11-25 20:44:06 25. november 2009 kl. 21:54 #27386
kallenator- Planet
Jeg har gått så langt inn i min avsmak for religion at jeg anser religiøse mennesker kun som individer med forskjellige vrangforestillinger av den virkelige verden.
25. november 2009 kl. 22:00 #27388
mejerDeltager- Super Nova
Der er også de mennesker, der mener at jorden er en celle, i en anden organisme. Og vi er en “kraft” sygdom der er ved at ødelægge den raske celle.
Og man kan jo sige der er noget om det.
1. Vi bliver hele tiden flere og flere.
2. Vi udnytter alle de resurser vi kan komme i nærheden af.Bare en tanke, som jeg er blevet repræsenteret for.
25. november 2009 kl. 22:54 #27393
mhansenDeltager- Nova
Lehmann wrote:
Ja men når jeg kigger op så føler jeg netop modsat. Kan alt dette virkelig bare være tilfældigheder ?Og hvad med liv i universet er vi virkelig de eneste der kan sende radiosignaler ?Uanset hvilket svar du vælger vil det sætte en masse tanker igang om vores eksistens.Hvad fanden laver vi her og hvorfor er vi udstyret med en hjerne der kan mere end blot sørge for indtagelse af føde og reproduktion. ??Hvor søger man svarene på disse spørgsmål hvis man ikke tror på en Gud ?Ateister har åbenbart ikke behov for at få afklaret den slags spørgsmål ?Jeg er lidt uenig i dig, med at det er tilfældigt.. Jeg tror at sandsynligheden for at danne liv er ret stor, der skal bare være de rette betingelser tilstede. Og med universets uendelige størrelse, er jeg ganske overbevist om at der er andre planeter, som er befolket på samme måde som os. (Altså, befolket af liv, ikke nødvendigvis menneskelignende væsener)
Ligeledes ligger det for mig indbygget i livet, at udvikle sig. Derfor er det heller ingen tilfældighed at vi står her i dag. Det kommer som en følge af livets udvikling. For at overleve bliver man nødt til at være stærkere, smartere, klogere end fjenden. Hvis man også kigger på vores hjerner, så kan man se at vi ikke har fået en helt ny hjerne, men den videreudvikling af “gamle” hjerner. Derfor har vi også stadig vores primitive dele af hjernen. Vores hjernes udvikling er ikke en tilfældighed, men en følge af de udfordringer vi har mødt igennem tiden, som mennesker.Grunden til at jeg ikke tror på en Gud er:1: Jeg kræver en bevisførelse. Man kan ganske vist ikke føre bevis imod Gud, men indtil videre ligger der heller ingen bevisførelse til fordel for ham.2: Jeg nægter at underkaste mig en større magt, som på sin vis har “forudbestemt” alting. Han skulle jo trods alt være alvidende. Hvis man ved hvad der sker i fremtiden, kan man også sige at fremtiden er fastlagt.3: Jeg synes igen at der visse mennesker herinde, som så mange andre steder, der vil påstå at kristendommen (eller andre religioner) har monopol på spørgsmålene omkring eksistens, gøremål, moral osv.Religion er bare en ud af mange forskellige måder at fortolke og forholde sig til disse spørgsmål. Man kan afgøre mange spørgsmål igennem filosofi, eller som vi snakker meget om her, naturvidenskab. Eks. kan svaret på spørgsmålet omkring andre væsener og radiosignaler findes igennem kosmologien.Når det så er sagt, så er jeg stadig medlem af folkekirken. Men ikke ud fra religiøse, men historiske overvejelser.MHansen 2009-11-25 22:05:03 25. november 2009 kl. 22:58 #27394
mhansenDeltager- Nova
outlook wrote: Øøhhh, ham Darwin der, hvordan vil han forklare, at der i 4 forskellige verdensdele hos 4-5 forskellige ubeslægtede dyr er fundet det samme selvsamme giftstof som man finder hos Kuglefisken, der i Japan betragtes som en delikatesse.
Men naturligvis udvikler livet sig hele tiden og tilpasser sig de herskende vilkår. Det skal der ikke sås nogen som helst tvivl om. Kun mennesket “kører” hurtigere end forholdende tillader det! Darwin er skam go nok, men vi har ikke fået hele historien…Måske fordi de ubeslægtede dyr, hvis de altså er ubeslægtede, har opdaget at have brug for at benytte sig at de samme biokemiske stoffer. Det svarer lidt til at sige, at det er Guds værk at Newton og Leibniz udviklede differential og integrations regning samtidig.
25. november 2009 kl. 23:16 #27396
rigoDeltager- Super Nova
Michael H som stor set altid, helt på linje / enige med dig
26. november 2009 kl. 03:50 #27405
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Lehmann wrote:
Hvor søger man svarene på disse spørgsmål hvis man ikke tror på en Gud ?Ateister har åbenbart ikke behov for at få afklaret den slags spørgsmål ?Joda, ateister har behov for at få svar på alle slags spørsmål. Jeg kan bare tale for mig selv, og da kan jeg sige at jeg ikke har behov for at lave lettvinte konklusioner fordi jeg ikke får svar med en gang. Jeg tror heller ikke at spørsmålene er ubesvarlige, kun at jeg antagelig ikke får svar på det meste i min levetid. Men det bekymrer mig ikke.
Så jeg må da nesten spørre dig i retur:
Er troende svært utålmodige og krever svar på alt med en gang? Hvad skyldes det at du ikke kan vente på videnskapelige forklaringer og istedet laver din egen forklaring – Gud? Eller er det andre behov som ligger bak?
Lehmann wrote: Darwin beskriver bare Guds værk. !!!
Da er du tilhenger av det som kalles Intelligent Design?
Jeg er helt uenig med dig, men jeg føler ikke noe behov for å utdype det mer enn det jeg allerede har skrevet i den tråden.
Meen at afskrive en skaber helt tør jeg ikke. Jeg holder lige døren på klem hvis nu….Lehmann wrote:
Da er du en agnostiker? Enten er du troende, eller agnostiker. Man kan ikke være begge deler samtidig.Lehmann wrote: Vi er faktisk priviligeret, med vores store hjerner har vi udkonkureret al modstand
Vår “store” hjerne har gjort os utilpasset i naturen. I vår selvforherligende adferd durer vi frem og ødelegger naturen rundt os, uden at tenke på konsekvensene. Ikke mindst kristendommen har skyld her (spesielt via Aristoteles og Augustin), da den har sat mennesket på en pidestall, høyt hevet over dyrene. Ja, faktisk for å herske over dyrene … Hele vor kristne kulturarv er gjennomsyret av dette, og generasjoner på generasjoner har blit opdrat til at betrakte dyr og natur som noe lavt og mindreverdig. Det er ikke rart at vor framferd da går utover naturen og at vi ikke gider at tenke to ganger over hvad vi gør.
Siden vi nu er inde på Gud – jeg mener Bibelen er fuld av indisier på at det er mennesket som har skabt Gud, og ikke omvendt. Jo mer man leser, jo mer ser man menneskets svakhed, overtro, hevngjerrighed, uvidenhed og fordommer – også i det som skulle være Guds handlinger. Så betyr det at den ufeilbarlige Gud også har disse negative menneskelige træk, eller betyr det ret og slet at det står mennesker bak? Jeg mener svaret er åpenbart.
Ta f.eks. Jobs Bog. Der gør altså Gud og Satan en avtale, hvor Satan får frie hender til å ødelegge Jobs liv, eiendom – og tro – hvis han kan. Hva slags Gud er dette? Ikke en jeg vil ha noget med at gøre i hvertfald!
Mvh,
Bjørn26. november 2009 kl. 09:50 #27409
lehmann- Super Giant
Bjørn T. Jønsson wrote: Joda, ateister har behov for at få svar på alle slags spørsmål. Jeg kan bare tale for mig selv, og da kan jeg sige at jeg ikke har behov for at lave lettvinte konklusioner fordi jeg ikke får svar med en gang. Jeg tror heller ikke at spørsmålene er ubesvarlige, kun at jeg antagelig ikke får svar på det meste i min levetid. Men det bekymrer mig ikke.
Så jeg må da nesten spørre dig i retur:
Er troende svært utålmodige og krever svar på alt med en gang? Hvad skyldes det at du ikke kan vente på videnskapelige forklaringer og istedet laver din egen forklaring – Gud? Eller er det andre behov som ligger bak?
Du modsiger dig selv, hvis alt er opstået ud af en række tilfældigher finder man aldrig et svar for der er ikke noget svar. Alligevel skriver du og flere andre at du/i søger et svar på livets store spørgssmål, men der er jo ikke noget svar. Alle mennesker er utålmodige det ligger i vores natur, ellers var håndmixeren jo aldrig opfundet.Da er du tilhenger av det som kalles Intelligent Design?
Jeg er helt uenig med dig, men jeg føler ikke noe behov for å utdype det mer enn det jeg allerede har skrevet i den tråden.Du skal ikke lægge ordene i munden på mig. Livet opstår ud fra de spilleregler der er opstillet spørgsmålet er så om reglerne er tilfældige eller om de er udstukket af en højre magt. Jeg fornægter ikke Darwin.
Da er du en agnostiker? Enten er du troende, eller agnostiker. Man kan ikke være begge deler samtidig.Jeg tror lige du skal slå ordet op i en ordbog. En agnostiker kan godt være troende. Det betyder bare at Guds eksitens ikke kan bevises. Eller at JEG ikke kan bevise Guds eksitens.Vår “store” hjerne har gjort os utilpasset i naturen. I vår selvforherligende adferd durer vi frem og ødelegger naturen rundt os, uden at tenke på konsekvensene. Ikke mindst kristendommen har skyld her (spesielt via Aristoteles og Augustin), da den har sat mennesket på en pidestall, høyt hevet over dyrene. Ja, faktisk for å herske over dyrene … Hele vor kristne kulturarv er gjennomsyret av dette, og generasjoner på generasjoner har blit opdrat til at betrakte dyr og natur som noe lavt og mindreverdig. Det er ikke rart at vor framferd da går utover naturen og at vi ikke gider at tenke to ganger over hvad vi gør.
Jeg giver dig fuldstændig ret. Vi Mennesker sætter os selv så højt at vi allerede nu mener at have løst stort set alle universets gåder. Vi mangler lige Hicks partikel, så kan vi læne os tilbage og sige det var den Ged.
Men for lige at vende tilbage til udgangspunktet så var det jo set med Darwins briller på.Siden vi nu er inde på Gud – jeg mener Bibelen er fuld av indisier på at det er mennesket som har skabt Gud, og ikke omvendt. Jo mer man leser, jo mer ser man menneskets svakhed, overtro, hevngjerrighed, uvidenhed og fordommer – også i det som skulle være Guds handlinger. Så betyr det at den ufeilbarlige Gud også har disse negative menneskelige træk, eller betyr det ret og slet at det står mennesker bak? Jeg mener svaret er åpenbart.
Ta f.eks. Jobs Bog. Der gør altså Gud og Satan en avtale, hvor Satan får frie hender til å ødelegge Jobs liv, eiendom – og tro – hvis han kan. Hva slags Gud er dette? Ikke en jeg vil ha noget med at gøre i hvertfald!Meget muligt jeg har aldrig læst Bibelen.26. november 2009 kl. 11:11 #27416
rigoDeltager- Super Nova
http://ing.dk/artikel/104468-mars-meteorit-er-fyldt-med-tegn-paa-liv
YES! så var gud der også
26. november 2009 kl. 11:13 #27417
mikael_joeDeltager- Super Nova
I følge min mening så er gud og religion ikke det samme.
26. november 2009 kl. 11:18 #27420
rigoDeltager- Super Nova
Mikael_Joe wrote: I følge min mening så er gud og religion ikke det samme.
Hvorfor ikke ?26. november 2009 kl. 11:23 #27421
mikael_joeDeltager- Super Nova
Fordi relgion fortæller dig hvordan du skal tænke og begå dig i verden. De fleste større religioner bruger frygt til at “kontrollere” sit folk til at opfører sig som deres religion nu siger de skal.
Jeg er vel hvad man kan kalde en spiritist.26. november 2009 kl. 12:17 #27425
lehmann- Super Giant
Mikael har ret.Religion er et magtmiddel udarbejdet af nogle mennesker til at undertrykke andre og har intet med troen på en skaber at gøre.Kvindeundertrykkelse er nok der hvor religion har haft den største effekt.26. november 2009 kl. 12:28 #27427
max- Nova
http://www.rigorigo.dk wrote: http://ing.dk/artikel/104468-mars-meteorit-er-fyldt-med-tegn-paa-liv
YES! så var gud der også
Han nåde bare ikke at blive færdig men ombestemte sig for atdet skulle være på jorden istedetVH. Max -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tror en Astro tosse på GUD eller ikke :-)' er lukket for nye svar.