› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Tre kometer på stribe
- Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 456 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. november 2008 kl. 01:00 #4091
nightskyDeltager- Neutron star
Lars Malmgren var så rar at ligge på forum at jeg var ude og observere
Nattens emne var kometer og nedenfor hvad jeg fik observeret. (Håber det er dette område, da det ikke er astrofoto, men observationer.)
Broughton (C/2006 OF2)
Er beregnet til en mag. omkring 10,8 lige nu og observationen tyder på det samme. Kan nå op en mag. 5,5 iflg. SN og der er en skriverier på forskellige forums om at den måske bliver synlig for det blotte øje efter nytår. Den er åbenbart klarere end de første beregninger forudsagde. Vi skal holde øje med den.Er ca. 1.8153 AU fra os og 2,5289 fra Solen.
Omløbstiden er usikker.
Ovenstående er en stack af flere 7 sec. frames.Jeg har prøvet at køre den igennem mit nye hjemmelavede Rank-order filter og minsandten om det ikke virker. Læg mærke til de svage og fine filamenter som peger mod højre, væk fra solen. Det hvide på venstre side foran kometen er artifakt fra koprimeringen med video capture.
Christensen (C/2006 W3)
Skulle være omkring mag. 13,45. Jeg finder den dog noget mere stærk. Den klare stjerne tæt på til højre lidt under er mag. 11,2 (TYC 4267-637-1) og den klare stjerne lige under til højre er mag 13,2. Mit gæt er omkring mag. 10.Den befinder sig lige nu ca. 3,35 AU fra Jorden og 3,8 AU fra Solen.
Omløbstiden skulle være hele 1.717.424,15 år. Så den ser vi nok ikke igen 🙂
Her har jeg også brugt mit nye filter og igen ser man tydelige filamenter der løber ud fra kernen. Bemærk de to “antenner/øje” som stikker ud mod mod højre. Det er med sikkerhed ikke artifacts, da de er på alle frames og mellen første og sidste frame har kometen flyttet sig.
Det varmer mit gamle sømandshjerte at mit filter kan vise den slags. Det var lige nøjagtig sådanne ting jeg skulle bruge det til.
Komet Cardinal (C/2008 T2)
Denne komet skulle være mag. 13, men jeg syntes den er noget svagere. Dog kan det være dis/tynde skyer der gør min observation usikker. Den findes lige nu ganske tæt på Polaris.Den klare stjerne til højre er mag. 14,2 og den svage til venstre er mag. 16,1. Så jeg gætter på den er omkring mag. 17,5
Billedskalaen er for lille til at jeg kan køre den gennem mit filter.
Kometens omløbstid er usikker.
Nightsky 2009-03-30 22:47:10 18. november 2008 kl. 02:00 #4092
k_holstDeltager- Nova
Hej Lars.
Jeg var med lidt på sidelinien igår (kan ikke lige huske mit login
)
Det var som altid en fornøjelse at sidde inde i varmen og observere!
Hvis du er ude først på aftenen kan du jo prøve 85P/Boethin. Mellem kl. 18 og 19, stik syd ca 17 grader over horisonten. Den skulle ifølge Starry Night være ca. mag. 8.Den er lidt interressant fordi den var planlagt til at skulle være med i “Deep impact” projektet. Men NASA kunne ikke finde den i tide til planlægningen. Måske er den brækket op i mindre stykker?k_holst 2008-11-18 01:14:37 18. november 2008 kl. 13:13 #4098
henrikDeltager- Nova
85P ser ellers spændende ud!
Den er dog ikke helt så klar endnu, men er ved at være der:
Men står den ikke lidt lavt endnu, helt nede i enhjørningen?
Kilde: Seiichi Yoshida’s aerith.net
Henrik 2008-11-18 12:14:57 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tre kometer på stribe' er lukket for nye svar.