Tre forskellige nætter

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Tre forskellige nætter

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af tom. This post has been viewed 714 timesa. This post has been viewed 714 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Jeg tager løbende målinger med min mørkemåler (Unihedron SQM-LU-DL) og det giver nogle interessante målinger, hvor jeg i tidens løb har lagt nogle kurver herind på forumet.

De sidste tre nætter har mørkemåleren selvfølgelig også været ude og tage data. Og det gav tre vidt forskellige nætter. Hvilket bekræfter det vi alle allerede ved, at kvaliteten af vores nætter svinger meget.

15. – 16. april meget mørk og klar himmel.
      16. – 17. april en urolig kurve, hvilket tyder på at nogle cirrusskyer har passeret.
      17. – 18. april igen en klar nat, men slet ikke så mørk som d. 15. – 16. april. Den noget lysere himmel skyldes antagelig airglow, men der kan også være en højere luftfugtighed på spil.

En forskellen på cirka 0,3 magnitude, virker måske ikke af så meget, men forskellen er enorm, når man ser det.
      Ved 21,85 er stjernehimlen magisk. Og stjernerne krystalklare. Og så virker det som om der er fyldt op med supersvage stjerne alle vegne.
      Ved 21,50 flot stjernehimmel, men magien er væk. Stjernerne virker tydelig mattere og alle de supersvage stjerner er væk.

Natten til i dag brugte jeg på at køre rundt og lave målinger med en SQM-L i det område som gerne skal blive til Dark Sky Park. Det var selvfølgelig på den dårligste / lyseste nat. Suk…. På den igen en anden nat!

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Meget interessant. 17 – 18 svarer meget godt til hvad jeg oplevede. Utrolig meget dis og/eller tynde skyer gav en meget generende air glow. Ind over Svendborg var der slet ingen stjerner synlige op til ca 30° højde.

/Rudi B. Rasmussen

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

Tom – det passer meget godt med mine egne observationer. Måtte i nat arbejde i Ursa Major højt på himlen til brugbare observationer. Det var meget fugtigt i nat – så lysspredningen må komme fra fugten. Mit varmebånd kom ganske enkelt på maks arbejde. Men underligt uldent med skyer ind i mellem.

Ola Skarpen
          Deltager
            • Super Giant

Hva slags utstyr bruker du får lysmålingen?

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

rudibr wrote: Meget interessant. 17 – 18 svarer meget godt til hvad jeg oplevede. Utrolig meget dis og/eller tynde skyer gav en meget generende air glow. Ind over Svendborg var der slet ingen stjerner synlige op til ca 30° højde.

Helt det samme her…

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Skarpen wrote: Hva slags utstyr bruker du får lysmålingen?

En Unihedron SQM-LU-DL. Der er et link i dette indlæg http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13768&PID=136499#136499

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Tre forskellige nætter' er lukket for nye svar.