Jeg tager løbende målinger med min mørkemåler (Unihedron SQM-LU-DL) og det giver nogle interessante målinger, hvor jeg i tidens løb har lagt nogle kurver herind på forumet.
De sidste tre nætter har mørkemåleren selvfølgelig også været ude og tage data. Og det gav tre vidt forskellige nætter. Hvilket bekræfter det vi alle allerede ved, at kvaliteten af vores nætter svinger meget.
![](http://grib-stjernerne.dk/wp-content/uploads/2015/04/Data-2015-04-16-18-tre-forskellige-nætter_web.jpg)
15. – 16. april meget mørk og klar himmel.
16. – 17. april en urolig kurve, hvilket tyder på at nogle cirrusskyer har passeret.
17. – 18. april igen en klar nat, men slet ikke så mørk som d. 15. – 16. april. Den noget lysere himmel skyldes antagelig airglow, men der kan også være en højere luftfugtighed på spil.
En forskellen på cirka 0,3 magnitude, virker måske ikke af så meget, men forskellen er enorm, når man ser det.
Ved 21,85 er stjernehimlen magisk. Og stjernerne krystalklare. Og så virker det som om der er fyldt op med supersvage stjerne alle vegne.
Ved 21,50 flot stjernehimmel, men magien er væk. Stjernerne virker tydelig mattere og alle de supersvage stjerner er væk.
Natten til i dag brugte jeg på at køre rundt og lave målinger med en SQM-L i det område som gerne skal blive til Dark Sky Park. Det var selvfølgelig på den dårligste / lyseste nat. Suk…. På den igen en anden nat!