Tre forsøg omkring den lokale gruppe

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Tre forsøg omkring den lokale gruppe

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af jens. This post has been viewed 230 timesjacobsen. This post has been viewed 230 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.
      Jeg var ude fredag den 26, for at rigge C14’eren til med mit Moravian CCD kamera.
      Da forholdene var lidt bøvlede (varm kikkert, ses som en lodret streg omkring nogle klare stjerner) ville jeg ikke lave noget seriøst arbejde, fotometri eller exoplanet.

Istedet tjekkede jeg lige et par objekter i den lokale gruppe.

Først Kuglehoben G1 i andromedagalaksen. Den hedder vist også Mayall 1 (eller2?)
      Den er faktisk vældig klar, og ses som et tydeligt diffust objekt på blot 60 sekunder gennem C14. Her er fem frames stakket. Den ses som det venstre objekt i den tydelige lille trekant ca midt i billedet.

Dernæst prøvede jeg NGC185. NGC185 er en satellitgalakse til Andromeda galaksen, omtrent som de Magellanske skyer er det til mælkevejen. Denne her viser dog en fin støvstribe.

Et af mine andre favoritobjekter er NGC604 i M33, triangel-galaksen. Det er et kæmpe H-Alpha område, som Oriontågen på steroider. Læg også mærke til sløret af stjerne, de mange svage stjerner er faktisk stjerner i M33.

Jeg skal lige sige, at der er kun trukket darks fra, ikke andet.. Så der er nok masser af gradienter.

mvh
      Jens

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Tre forsøg omkring den lokale gruppe' er lukket for nye svar.