Trapezium lucky imaging

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Trapezium lucky imaging

• Dette emne har 26 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af jesper. This post has been viewed 295 times
Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Prøv at kollimere med teleskopet pegende cirka 30° – 45° opad. Det gør jeg selv på min 12″ og jeg kan se, at kollimeringen ændrer sig lidt, når jeg ændrer på teleskopets altitude. Det er ikke så meget og det er uden nogen videre betydning visuelt til deep-sky, men fotografisk ville det nok have noget at sige. Ved at kollimere i 30° højde, regner jeg med, at den kollimeringsfejl, der opstår, er spredt ligeligt, men faktisk skulle jeg nok kollimere med teleskopet pegende højere op, da jeg oftest observerer objekter højt på himlen, men så er kollimeringsskruerne sværere at nå…

Thomas, Bornholm

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Ja det må jeg nok hellere begynde at gøre. Det er ellers dejlig bekvemt at kollimere indendørs med Cheshire mens tubusen ligger på sofaen, men f/4 og høj opløsning kræver måske nok lidt mere omhyggelighed.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Der er i øvrigt en del protoplanetary disks, proplyds, at se i billedet, ikke mindst det verdensberømte objekt Castros Cigar som vi havde meget sjov med for ca. 10 år siden.

morten
          Deltager
            • Super Nova

Hej Jesper

Meget spændende, hvad betyder de tal du giver, pixels eller “

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Hej Morten. Det må være pixels. Jeg skal tjekke men jeg tror ikke Maxim kender min opløsning.

nvc
              Deltager
                • Super Giant

Jespers billede af m42 centeret fortjener at blive vist med nogle farver. Jeg fik taget nogle hubble palette billeder af m42 centeret i 2015. Mit FOV er anderledes end Jespers, men her er mit forsøgsbillede,

Farverne skulle være et forsøg på at lave kunstige RGB farver v.h.a. NB billederne, Ha, OIII og SII fra 2015. Jespers billede er brugt som LUM info.

Edit: Her med Hubble palette farver,

Mvh. Nielsnvc2016-10-07 17:01:37

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg kan nu bedre lide det i S/H.

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Meget imponerende opløsning Jesper

Castros Cigar? Hvor er den? Kan den være røget i den mellemliggende

periode?

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Castro’s Cigar, tænk sig det er mere end 10 år siden vi gjorde denne opdagelse Jesper.
                      Helt præcist 13. jan. 2006, 18:40:50

Nightsky2016-10-08 13:16:29

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Ja det er nemlig den og det er da ret fantastisk at det er så længe siden. Det var sjovt. Dengang var det sidste nye skrig inden for kameraer i øvrigt Meade’s DSI Pro. Er der mon nogen der kan huske det kamera nu, og hvad mon vi bruger om yderligere 10 år?

Mange tak til Niels for farvebillederne. Det giver inspiration til at fortsætte med dataindsamling.

Og her ses cigaren i det nye billede. Ikke helt hubble opløsning men næsten

Jesper2016-10-07 19:53:29

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

Ja det er egentligt lidt cool at der gik lidt pioner ånd i det for 10 år siden – det var jo nok det første forsøg herhjemme på at bruge lucky imaging til deepsky.

Men super detaljerede billeder du viser her.Clap

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Hejsa Frank.

Ja det var sjovt dengang. Jeg satser stærkt på at bruge vinteren på Trapezium regionen gennem fire filtre med Lucky. Så håber jeg at ramme noget god seeing ind imellem, så man kan se at sorteringen gør en forskel. De næste par klare nætter vil vise om jeg har fået styr på problemet med stjernerne. Det tror og håber jeg.

Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
                          • Emnet 'Trapezium lucky imaging' er lukket for nye svar.