Trapezium lucky imaging

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Trapezium lucky imaging

• Dette emne har 26 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af jesper. This post has been viewed 294 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

I nat og tidligt i morges kom jeg et pænt skridt videre med lucky imaging. Trapezium regionen har hele tiden været et primært mål

for det her men jeg måtte selvfølgelig vente på vinterstjernebillederne. Nu er Orion her og det er noget jeg planlægger at arbejde videre med hele vinteren.

Det skulle gerne blive til det ultimative M42 billede.

Jeg lagde straks mærke til at der er meget mere blus på end jeg så med M27. Min lille 8 tommer er ikke længere handicappet. Jeg kunne bruge 0,3 sekund

eksponeringer og stadig have betydeligt mere signal end med 1 sekund på M27. Det gjorde også at man tydeligt kunne se forskel på seeingen i de enkelte frames.

Noget som var ret svært med M27. Det er godt nyt for det betyder jo at teknikken virker og at man kan kvalitetssortere. Det har jeg også gjort

i denne udgave, hvor alle frames med over 4 pixels FWHM er kasseret. Jeg skal eksperimentere meget mere med de data men her er en foreløbig udgave.

Maxim giver ikke en procentværdi for hvor mange frames der er i stakken, men jeg gætter på at 30-40 procent er brugt. Jeg optog i alt 21.600 frames af 333ms. Billedet herunder er altså noget mindre end en time.

Læg i øvrigt også mærke til at stjernerne er blevet næsten helt runde. Herligt.

Jesper2016-10-04 20:54:00

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Holy sheeeeet!

Thomas, Bornholm

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Hold da op…

Her kan enhver amatør astro fotograf se det enorme dynamikområde du har.

Trapezium stjernerne plejer jo at være totalt udbrændte med den mængde emmisions tåge.

/Rudi B. Rasmussen

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Tak til Thomas og Rudi.

Ja teknikken er fantastisk til at bevare detaljer og dynamik i højlysområder. Som Morten beskrev i en anden tråd kan man stadig miste

lidt i svage områder med den nuværende generation af kameraer. Det er dog ikke mere end at det er til at leve med, vurderet udfra det jeg har fået itv.

Her er en sammenligning hvor der er brugt ens billedbehandling men kun frames med FWHM bedre end den angivne er med i stakkene. 3,20 var der

meget få af og 5,00 udgjorde hovedparten af de optagne frames. Seeingen var ikke specielt god, med vind og jetstrøm, så hvis jeg er heldig nok

til i løbet af vinteren at få samlet et par timer med 3 eller deromkring i FWHM, så er der basis for en god forbedring.

Nederst ses et 5,00 billede der er yderligere behandlet. Det er for at vise at man godt kan få relativt svage dele med på lidt under 2 timer

med 0,3 sekund eksponeringer.

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Og hvis nogen skulle have lyst til at prøve billedbehandling på de ubehandlede stakke er de her:

http://www.astrofoto.dk/4-okt-FWHM-3.50.fit

http://www.astrofoto.dk/4-okt-FWHM-4.00.fit

http://www.astrofoto.dk/4-okt-FWHM-5.00.fit

3.20 fik jeg ikke gemt.

Peter
              Deltager
                • Main Sequence

Det er virkelig flot, Jesper! Jeg glæder mig til at følge udviklingen henover vinteren!

nvc
                Deltager
                  • Super Giant

Super billeder Jesper!

Her er min billedbehandling af din 3.5’er, et crop,

Mvh. Niels

erikgu
                  Deltager
                    • Nova

Hei Jesper

Du har tatt noen fantastiske bilder av M42 tidligere. Har du tenkt å prøve å kombinere noe fra de med det du tar nå for å få de svake områdene enda mer “synlige”. Tanker da også om det er mulig å ta farger fra tidligere bilder

Erik Gerikgu2016-10-05 12:35:53

Erik G

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Tak skal i have og tak til Niels for ekspert billedbehandling. Det er altid spændende at se hvad andre får ud af de samme data. Der er så mange muligheder for at sætte sit personlige præg på.

Erik, det kunne jeg godt finde på Men jeg synes ikke rigtig jeg selv har gamle billeder der er egnede. Jeg prøvede faktisk at kombinete M27 billedet med et stort og dybt billede som er lavet med traditionel teknik, men jeg kan ikke offentliggøre det, da billedet ikke var mit eget. Men jeg kan fortælle at det sagtens kan lade sig gøre at kombinere den traditionelle teknik med den nye teknik.

jesper.husted
                      Deltager
                        • Giant

Hej Jesper

Det ser rigtig godt ud

Jeg ville egentligt gerne lege lidt med dine filer, men der kommer bare en side frem, med underlige tegn, skrift og rigtig mange linier. Bruger Chrome, men Edge giver samme resultat.

Mvh JesperJesper Husted2016-10-05 14:20:24

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Jesper Husted wrote: Hej Jesper

Det ser rigtig godt ud

Jeg ville egentligt gerne lege lidt med dine filer, men der kommer bare en side frem, med underlige tegn, skrift og rigtig mange linier. Bruger Chrome, men Edge giver samme resultat.

Mvh Jesper

Prøv at højreklikke og vælge gem som. Det virker i Edge og Firefox hos mig.

Jesper2016-10-05 14:46:49

jesper.husted
                          Deltager
                            • Giant

Jesper wrote:

Hej Jesper

Det ser rigtig godt ud

Mvh Jesper

Prøv at højreklikke og vælge gem som. Det virker i Edge og Firefox hos mig.

Det var sgu smart. Det har jeg aldrig prøvet før

Men ved højreklik, står der som det eneste med at gemme, om jeg vil gemme link som.

Men det virker, så tak for hjælpen

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

He he der er en første gang for alti ng . Edge skriver gem som og Firefox skriver gem link som, men resultatet er det samme her. Det er fits filer så du skal bruge din foretrukne astro software.

Lars Malmgren
                              Deltager
                                • Super Nova

Jesper wrote:

Fedt, hvad har du gjort anderledes ?

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Lars Malmgren wrote:

Fedt, hvad har du gjort anderledes ?

Egentlig ikke andet end at justere kollimering og fokusertilt en ekstra gang. Mere skulle der åbenbart ikke til. Måske skyldes fænomenet at hovedspejlet sidder ret løst og at jeg kollimerer i vandret tilstand. Orion er jo længere nede end M27. Bare et gæt men jeg er da glad for at optikken er i orden. Men i dag kom pakkeposten i øvrigt med nogle dimser så jeg kan prøve den anden coma corrector.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
                                • Emnet 'Trapezium lucky imaging' er lukket for nye svar.