Trapezium Ha, OIII, Hb lucky

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Trapezium Ha, OIII, Hb lucky

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af jesper. This post has been viewed 90 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Her er en mellemtid på mit lucky imaging M42 projekt. Projektet kommer sikkert til at strække sig over flere sæsoner.

Det er et lucky imaging billede, taget med Ha (rød), OIII (grøn), og Hb (blå) filtre. Alle 12nm Astronomik filtre. Billedet viser altså falske farver med smalbånd. Linjerne ligger dog i nummerorden på spektret som man kan se herunder:

Der er kvalitetssorteret efter FWHM. Ha og OIII med 4.4 pixels som grænseværdi. Hb med 5 pixels.

Der er brugt 0,333 sekunders eksponeringer hele vejen igennem:

Ha – 18.339 af 21.600 eksponeringer

OIII – 15.069 af 27.000 eksponeringer

Hb – 12.565 af 21.784 eksponeringer

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Ja, tålmodighed er en dyd, hvis man vil have fine detaljer med. Opløs-

ningen er blevet imponerende god.

Et flot billede som man ikke lige bliver træt af at se på

Er det et par år siden at du lavede de første optagelser?

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Torben

Tak for de pæne ord. Jeg startede på projektet sidste efterår og der indgår data fra oktober 2016 og frem.

Jeg tror jeg kommer til at bruge de næste sæsoner på det, da jeg gerne vil ramme noget god seeing, sådan at jeg kan være mere selektiv i de frames der indgår. Jeg vil også gerne have et større felt. Jesper2017-01-09 13:28:31

viggo.t
          Deltager
            • Super Giant

Superskarpt billede med masser af detaljer. Trapezet står jo som mejslet.

mvh Viggo

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Tak Viggo. Jeg er ret sikker på at der er mere at hente på den rigtige nat. Det er en udfordring at M42 står så lavt herfra. Også at den ses om vinteren, hvor der er længere imellem den gode seeing. Det er jo dybest set planetfoto det her lucky halløj.

stjernekigger
              Deltager
                • Asteroid

Virkeligt imponerende, og så med så korte eksponeringer.

Jeg tænker at det må være muligt at jeg måske også kan tage fornuftige billeder på min AZ Mount?

Hvilket kamera benytter du? Og tænker du at et zwo asi224mc kunne bruges?

Mvh

Steen

wieben
                Deltager
                  • Nova

Hej Jesper,

Imponerende opløsning med detaljer man sjældent ser i at amatørbillede.

Det bliver spændende at følge udviklingen.

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Tak til Steen og Heine.

De korte eksponeringer er det der gør forskellen. Du kan sagtens bruge en alt/az montering, bare der er motor på. Der vil selvfølgelig være feltrotation over tid. Det kan du komme ud over ved dele eksponeringerne op i etaper af 20 minutter eller deromkring. Du kan så rotere kameraet imellem hver etape. Marker to stjerner med små papirlapper på skærmen så du kan rotere præcist.

Dit kamera minder meget om mit ASI290mmc, bortset fra at mit er monokromt. 224 er også velegnet til Lucky imaging.Jesper2017-01-10 00:21:34

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Trapezium Ha, OIII, Hb lucky' er lukket for nye svar.