Trapezium 2006-2016 animation

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Trapezium 2006-2016 animation

• Dette emne har 43 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 7 ĂĽr, 4 mĂĽneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 377 times
Viser 15 indlĂŚg - 1 til 15 (af 44 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŚg

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Jeg prøvede lige at lave en animation med det nye billede og det gamle billede fra Februar 2006. Ideen er ikke at sammenligne billedkvaliteten, men

derimod at se om der er noget der har Ìndret sig pü ti et halvt ür. Jeg kan umiddelbart ikke se nogen udvikling, men døm selv.

Jesper2016-10-13 21:24:38

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Julemandens skæg er da blevet længere her 😉 Aka fotografen har fået mere med, men ud over en hotpixel eller lign kan jeg ikke se noget.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Der er en enkelt stjerne nord for Trapetzet som har forskellig styrke

pĂĽ de to billeder.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
            • Nova

Der er ogsü en til højre for trapetzet som ligledes er noget klarer pü det ene billede.

madsen2016-10-14 08:31:17

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Ja jeg kan godt se de to stjerner, eller müske er det ansamlinger af gas der lyste mere op i 2006 end de gør nu, hvem ved. Den til højre er müske lidt tvivlsom, da det gamle billede er lidt udbrÌndt i højlysomrüderne, men den øverst ser reel nok ud.

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Her er en gif af den nordlige stjerne:

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Det ser ud til der en er mørk rende rundt om “den nye stjerne”
                  Er det optikken / foto teknikken som snyder, eller er faktisk forsvundet støv/gas i omrĂĽdet omkring – mĂĽske det er blevet blĂŚst vĂŚk, eller suget til?

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Den mørke rand er rimelig sikkert en billedbehandlings artefakt. Panda eyes kaldes det vist. Sharpening og DDP kan producere det. Stjernen er pü det gamle

billede som jeg ikke helt husker hvordan er behandlet, men det er et h-alpha billede ligesom det nye.

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg tror, det er et kontrastfĂŚnomen, forstĂŚrket af billedbehandlingen.

Thomas, Bornholm

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Det kunne da tyde pĂĽ en ny stjerne er blusset op i den mellemliggende tid! Det mĂĽ da kunne bekrĂŚftes.

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
                          • Nova

Det nye billede er det med spikes/det “fulde” billede, ik? SĂĽ er begge stjerner forsvundet i mellemtiden. Scary!

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Ja det nye billede er det der fylder hele feltet, hvor “stjernerne” er fravĂŚrende eller svĂŚkkede. Jeg mener selv der er en god chance for at

den nordlige er noget virkeligt, mens den til højre er mere tvivlsom. Den nordlige tror jeg ikke alene kan skyldes billedbehandling eller

artefakter i data.

Jeg har søgt efter et detaljeret stjernekort eller fotokort af Trapezium regionen, men jeg har ikke fundet noget der kan bruges.

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Forresten, er begge billeder taget gennem det samme filter – eller

uden?

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Torben,

Begge billeder er taget med h-alpha filter. Det nye er taget med Astronomik 12nm og det gamle enten med samme type eller 7nm Baader. Jeg husker ikke hvilket.

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Ok

Jeg vil lige prøve at tjekke i Guide.

Viser 15 indlĂŚg - 1 til 15 (af 44 i alt)
                                • Emnet 'Trapezium 2006-2016 animation' er lukket for nye svar.