Trapezet i M 42

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Trapezet i M 42

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af outlook. This post has been viewed 133 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Jeg kiggede i aftes på trapezet i Oriontågen for at se efter de svage stjerner i området ved hjælp af et kort fra Burnham’s Celestial Handbook.

Jrg kunne ret nemt se stjernerne A-F, men ikke de svage. Der er forskellige angivelser af magnituderne rundt omkring, de liger i området 14.5 – 16, men de er åbenbart svargere end magnituden antyder, fordi de ligger inde i tågen og derfor drukner lidt i lyset.

Flere kilder nævner, at de af samme grund er meget svære at fotografere. Har nogen prøvet?

Billedet her er taget med et SBIG ST-7 CCD camera på en Celestron C11. Billedet er summen af tre 0.3 sekund billeder og er forstørret 3x. (fundet på internettet)

Og området ser sådan ud fotograferet med et 2 meter teleskop på Hawaii…

Lindhard2014-12-26 16:06:50

mvh
      Lars

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Hej Lars.

Trapezuim kan man blive besat af. Der er vi vist mange der er blevet. De fire stjerner har en hypnotisk udfordrende effekt. Man skal bare se, om man kan tage et billede af den femte stjerne, man er nødt til at se om man kan få nogle proplyds med, osv.

I hele Universet tvivler jeg på, at der er et mere fotograferet motiv, måske slået af frk. Kardashians popo. På et tidspunkt legede jeg med HST data, og fik dengang lavet dette billede:

Fuld opløsning

Billedet er en kombination af de normale HST data af M42, kombineret med O’Dell & Wong’s billede af Trapezium.

Jeg var iøvrigt igang med et Trapezium eksperiment i går nat, mens teleskopet var på arbejde, men computeren gik ned, sikkert pga. fuld disk. De dage hvor 20 TB var rigeligt er slut. Stay tuned

Vh

Morten

outlook
        Deltager
          • Super Nova

I seeingen i går tror jeg det var nemt at se E og F, men ellers kan de nok være en udfordring. Flotte billeder!

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Trapezet i M 42' er lukket for nye svar.