Transit af HATP53b d. 28/8-2015

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Transit af HATP53b d. 28/8-2015

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 144 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Månelys og fare for skyer blev i aftes trodset efter at Jens havde peget på at exoplaneten HATP53b (en “hot Jupiter”) ville lave en transit.

HATP53b er realtivt nyopdaget og der er var pt. ingen observationer i den tjekkiske database.

Det lykkedes lige akkurat at nå det efter disneysjov, børneputning og teleskop reperation (Mit 3D printede stikhylster var blevet deformeret i min nye elektriske fokus enhed – 3D print dur kun med klemringe kan jeg konstatere).

Her Excel udgaven der fint viser at der er en kurve, men også at data kvaliteten ikke er i top.

Data er blevet indberettet til TRESCA og data er gode nok til at der kunne modelleres en kurve.

TRESCA HATP53b FRL

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Frank.

Jeg har også lige uploaded min observation. Den er ikke top, men der er dog et dyk som beregnet.

Dog blev jeg plaget af drivende skyer, som ikke umiddelbart var synlige, men når man ser AIP køre igennem datasættet, kan man se der kommer noget igennem feltet.

Vi må se om vi kan gøre det bedre når himlen er renere, og månen ikke løfter baggrunden så meget.

mvh
        Jens

alan
        Deltager
          • Super Giant

Hej Frank og Jens

Jeg har forsøgt gentagende gange at måle en exoplanets transit, og mine data ligner Frank’s i hans Excel, og selv om Frank siger det “der er en kurve” så begriber jeg ikke den databehandling som foretages hos TRESCA. Her er kurven flot og transitten synlig. Hvad gør de hos TRESCA som jeg ikke kan gøre i Excel.

Mvh Alan

PS: det er ikke for at tilsmudse Frank’s målinger, men udelukkende et forsøg på at forstå hvad der sker.

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Hej Alan,

Tilsmudsning tilladt.

Grunden til at jeg siger der er en kurve er at når min reference stjerne og en check stjerne trækkes fra hinanden får jeg en en “konstant” værdi hele vejen igennem forløbet. Trækker jeg derimod enten refestjerne eller checkstjerne fra den variable får jeg værdier, hvor det løbene gennemsnit varierer langsomt men mere end støjen (eller forskellene fra punkt til punkt).

Prøv at finde Bruce Garys Exoplanet transit Excel Regne ark – så får du syn for sagen – der 7 ark med beregninger og statistisk behandling af målepunkter før den endelige graf kommer frem.

Regnearket ligger et sted herinde:

http://www.brucegary.net/tutorial_exoplanet/

Grundlæggende handler det om en antagelse om at kurven der er optaget indeholder hele eller dele af en exoplanet transit. Modellen for sådan en lyskurve er relativ stringent og afhænger af viden om moderstjernen.

En stor del af behandlingen handler om modellering af støjen i signalet så de systematiske fejl kan fjernes. Primært lineær og 2. ordens.

Eksempelvis variation i lysstyrke med airmass.

En ting der dog undrer mig lidt ved TRESCA’s automatiske modelfit er dog at de ikke beder om at inputte farveindexet for reference stjernen, men udelukkende skal have en lysstyrkemåling samt usikkerheden på den måling. Det er muligt at de antager at observatøren vælger sin reference stjerne med omhu – altså matchende farveklasse. Det bare ikke altid muligt og vil give anledning til nogle systematiske fejl.

Lidt omkring estimation af fejlen på den enkelte måling:

http://adsabs.harvard.edu/full/2005SASS…24..107K

FrankLarsen2015-08-29 22:31:10

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Transit af HATP53b d. 28/8-2015' er lukket for nye svar.