Trådløs ruter til Fibernet

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Trådløs ruter til Fibernet

• Dette emne har 18 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af Mogens Zachariasen. This post has been viewed 1367 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Hej alle

Vi har fået Fibernet instaleret i vores område og der er jo noget hastighed på.

Jeg søger en trådløs Ruter af god kvalitet så vi kan udnytte det maximalt men har ikke så meget forstand på sådan noget.

Jeg har en der er ca. 8-10 år gammel og fik at vide af instalatøren at den kunne jeg godt glemme aldt om.

Jeg har fundet sådan en her http://www.bj-trading.dk/erhverv/default.asp?pev=R7000-100PES&pen=Netgear&vare=952427&f=edbperhv&lager=26 er den god ?? eller er der noget bedre på marked ??

Håber der er nogle der kan hjælpe mig i min søgen.

mvh FinnFinn2016-01-29 09:34:08

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Jeg har heller ikke meget forstand på routere, men jeg vil mene, at du skal se på den trådløse hastighed, så den ikke bliver en flaskehals, hvor hastigheden begrænses for meget, i forhold til fiberboksens hastighed ud af huset.

Jesper G.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Hej Finn,

Vi fik fiber her på matriklen for snart en del år siden, og jeg havde samme bekymringer som dig.

Men husk på at med de hastigheder du så nok når op på, ligger flaskehalsene sikkert ude i cyberspace. Sidst jeg checkede (direkte med RJ netstik) var det er de færreste web services der kunne levere de 100 Mbps jeg har lige nu i down/up link.

PS: jeg bruger en Airport Express fra Apple, den er jeg meget glad for, ultra stabil. Jeg har dog aldrig målt efter om den virkelig kan levere 300 Mbps trådløs som der står i

spec

/Rudi B. Rasmussen

jakob.andersen
          Deltager
            • Super Giant

Du skal som minimum gå efter en, der har Gigabit netværk. Alt, der ikke har det, er for gammelt. Jeg er ikke lige inde i, hvilke der er hotte for tiden, men den du har fundet ser ikke ud til at ramme helt ved siden af. Men du skal lige undersøge, om det er en ældre model. Der er ingen grund til at købe en model med et par år på bagen, hvis du kan få en nyere til samme pris.
            Du kan evt. prøve at google modelnavnet sammen med “review”. Der er flere ude i den store verden, der gør i at teste den slags. Se f.eks. her: http://www.pcworld.com/article/2050761/home-networking/netgear-nighthawk-review-this-802-11ac-router-sets-lan-speed-records.html. På den måde kan du også finde frem til konkurrerende produkter, som de måske er blevet testet sammen med. Men husk at checke datoen på artiklerne.

Selv er jeg gået en anden vej, som dog er noget mere kompliceret og dyrere. Jeg har sådan en her:
            http://www.tp-link.dk/products/details/cat-4910_TL-ER5120.html
            sammen med sådan noget her:
            http://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/
            Der skal noget meget hurtigt Wi-Fi til at udnytte en 100MBit fiberlinje. Dels derfor, og dels for at have maksimal hastighed imellem maskinerne, kører jeg alt stationært med kablet Gigabit netværk.

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

xplode
              Deltager
                • Nova

Hvor rask fiberlinje får du?

Hvis det er 100mbit eller mindre stiller det ingen større krav enn att utstyret er nytt og du trenger ikke en veldig dyr ruter.

Det er først ved over 200mbit++ en må være nøye med valg av utstyr for å få utnyttet ytelsen.

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Takker for jeres input.

Det er en 100-100mbit forbindelse jeg har fået så det kan godt være jeg skal vælge den jeg selv linkede til da der hurtigt bliver lagt hundreje vis af kroner på hvis man skal havde noget der er bedre men som jeg så måske ikke kan udnytte ordentligt med den forbindelse jeg har.

Man bliver ret hurtigt lidt forviret når man skal læse deres spicifikationer på de forskellige Ruter især når de fleste af betegnelserne står med forkortelser og man ikke ved hvad de står for

mvh Finn

s.andersen
                    • Asteroid

Hvis du ikke er så stærk i det med netværk, vil jeg anbefale dig at finde en Linksys router. -deres software plejer at være nem at finde rundt i.

Derudover, skal du som allerede nævnt, finde en hvor den kablede del er Gbit, (det er langt de fleste i dag).

Sidst, men ikke mindst, skal du finde en rougter som understøtter AC, (du vil typiske se at der står G/N/AC under unstøttede wifi standarder).

Et konkret bud kunne være denne:

Router

Får du problemer med rækkeviden, kan du købe en repeater. Du bare sætter den bare i en stikkontakt det sted længest væk fra routeren, hvor der stadig er godt signal. …f.eks. som denne: Repeater

Mvh

SteenS.Andersen2016-01-30 09:44:29

agrauballe
                    Deltager
                      • Planet

Spørgsmålet er lidt hvad dit behov er for rækkevidde og filoverførsel på dit lokale netværk imellem dine enheder f.eks fra imellem NAS og PC.

De fleste routere i dag kan levere hastigheder, som er dækkende for din fiberforbindelse. AC standard vil give store hastigheder, men næppe noget du vil komme til at bruge i den nærmeste tid med mindre du overfører store mængder data lokalt. På den anden side er merprisen for AC ikke kæmpestor.

En router med eksterne antenner er altid at foretrække, hvis du vil have god rækkevidde.

Repeater er en nødløsning som vil halvere hastigheden, da pakkerne skal sendes to gange før de når modtageren. Køb hellere en ordentlig router i første omgang.

Disse links giver et godt overblik over routere til den bedste pris og den bedste router overordnet:

Best cheap router

Best router for most people

Ved TP-link Archer C7 får du meget for pengene (~700kr)

TP-link Archer C7

/Anders

lehmann
                        • Super Giant

Jeg kan varmt anbefale en Jensen Scandinavia, klippe stabil skal aldrig genstartes.
                        Jeg har haft fiber i snart 2 år og måtte også skifte router dengang. Blev anbefalet af en teknikker til at købe Jensen og det har jeg ikke fortrudt.

Jensen Airlink 3000 eller bedre Wink
                        http://www.jensenofscandinavia.com/en/products/network/
                        Med 20 års garanti.

xplode
                        Deltager
                          • Nova

Jeg har dårlig erfaring med Jensen så jeg vil si styr unna.

TP Link har jeg god erfaring med og Archer C7 som Anders anbefaler gir veldig mye for penga

jakob.andersen
                          Deltager
                            • Super Giant

Du nævner det er svært at læse specifikationerne. Jeg vil sige, at du skal glemme (de fleste af) specificationerne. I en given årgang og prisklasse kan de mere eller mindre det samme alle sammen. Det er langt vigtigere hvordan de virker i praksis. Derfor skal du læse test lavet af profesionelle testere.

Finn
                            Deltager
                              • Neutron star

Tusind tak for jeres gode input

Jeg valgte denne her https://www.asus.com/dk/Networking/RTAC87U/ da den har nogle rigtige gode og fine test men til mit forbrug er den nok lige lidt Over Kill af hvad jeg kan udnytte og har brug for, men så er man vel lidt i front på denne kant, ” det første års tid “

Det jeg også falt over er dens tilsynladende nemme opsætning, men rod i det skal jeg såmen da nok få lavet til at begynde med 🙂

mvh Finn

Finn
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej igen

Så kom den Trådløse Ruter ind af døren her til formidag og jeg må sige at den er meget nem at tilslutte og sætte op ovenikøbet på et meget letforstålig Dansk sprog med gode forklaringer på de forskellige og mange indstillinger.

mvh Finn

jakob.andersen
                                Deltager
                                  • Super Giant

Det lyder godt. Asus har generelt et udemærket ry, også for deres laptops og bundkort mm. til PC’er

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'Trådløs ruter til Fibernet' er lukket for nye svar.