› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Tracking af ISS
- Dette emne har 15 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af jens. This post has been viewed 335 timesjacobsen. This post has been viewed 335 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. juli 2016 kl. 16:58 #148829
steenkhDeltager- Planet
Jeg tænker på at styre mit Synscan Sky-Watcher teleskop med SkySafari 5 via et SkyWire kabel eller lignende. En af de ting jeg ikke kan finde noget om, er om det er muligt at få teleskopet til at tracke f.eks. ISS med denne metode. Jeg tvivler på at jeg nogensinde vil blive i stand til at se ISS med et større teleskop ellers.
Der er ikke nogen tvivl om at SkySafari kan lave Go To og lade teleskopet følge med, og SkySafari kan også følge en satellit, men kan den styre teleskopet hurtigt nok til at satellitten forbliver i billedet?
Er der nogen der har erfaringer med noget lignende?
Mvh Steen
23. juli 2016 kl. 20:59 #148838
landboDeltager- Nova
Hej.
Det bliver nok ikke f* nemt.
Nu har du ikke fortalt, med hvilket du vil følge ISS ???
Hvis det har et visuelt formål, vil jeg anbefale du bruger kosteskafts metoden.
Og hvis det har et foto formål vil jeg stadig mene et kosteskaft er ideelt. Jeg kender dog et program der hedder heavenscape http://www.heavenscape.com/ Dog er det vist stadig kun beregnet til og interface sammen med de gamle Meade LX 200 monteringer. Det er vist mange år siden der sidst er sket udvikling på programmet.
Kosteskafts metoden består i alt sin enkelthed i du taper et kosteskaft fast til tubus, så du har en lang stang bagud til at styre med, efter du har løsnet begge koblinger. Det er faktisk ikke så f*b*. svært, når du har øvet dig en smule.
God jagt.
24. juli 2016 kl. 10:20 #148851
steenkhDeltager- Planet
Tak for tippet. Det lyder som en sjov og praktisk idé, i hvert fald til fotos eller film. Men det var nu mest for at kigge selv. Jeg har et 30 cm Dobson fra Sky-Watcher, og jeg kan se ikke se hvordan jeg både skal styre med kosteskaftet (eller en laserpen) og kigge i okularet. Måske vil det fungere hvis man er to.
I mellemtiden tror jeg at jeg har fundet svaret på mit eget spørgsmål, fordi jeg afprøvede det virtuelle demo-teleskop der er indbygget i SkySafari. Man kan få teleskopet til at gå til en satellit, men man kan ikke få det til at følge den. Man kan evt blive ved med at trykke på Go To-knappen, men om det betyder at teleskopet hele tiden kommer til at halse efter satellitten ved jeg ikke. Det virker i hvert fald ikke som noget jeg skal regne med at kunne.
24. juli 2016 kl. 12:23 #148853
landboDeltager- Nova
steenkh wrote: Tak for tippet. Det lyder som en sjov og praktisk idé, i hvert fald til fotos eller film. Men det var nu mest for at kigge selv. Jeg har et 30 cm Dobson fra Sky-Watcher, og jeg kan se ikke se hvordan jeg både skal styre med kosteskaftet (eller en laserpen) og kigge i okularet. Måske vil det fungere hvis man er to.
I mellemtiden tror jeg at jeg har fundet svaret på mit eget spørgsmål, fordi jeg afprøvede det virtuelle demo-teleskop der er indbygget i SkySafari. Man kan få teleskopet til at gå til en satellit, men man kan ikke få det til at følge den. Man kan evt blive ved med at trykke på Go To-knappen, men om det betyder at teleskopet hele tiden kommer til at halse efter satellitten ved jeg ikke. Det virker i hvert fald ikke som noget jeg skal regne med at kunne.
Jamen dog, på en SkyWatcher Dobson er der ligefrem monteret to pæreformede sorte knopper ude ved okularudtrækket. De er faktisk beregnet til at operatøren kan hive i disse hvis man ønsker at styre tubus manuelt. Derfor behøver du så slet ikke et kosteskaft. Som før sagt, øvelse gør mester.
Nu kender jeg ikke dit programel eller interface, men hvis det er muligt og få programmet til og styre et teleskop efter ISS, er jeg ret sikker på at fabrikanten højt og larmende vil gøre opmærksom herpå i sit udbudsmatriale.
24. juli 2016 kl. 14:52 #148854
steenkhDeltager- Planet
Ja, jeg kan sagtens styre tubus manuelt, endda uden at computeren opgiver synkroniseringen, men jeg tvivler på at jeg kan følge med i den hast der er tale om.
Jeg vil spørge på SkySafaris supportside om det er noget de har tænkt på at implementere i en senere udgave.
24. juli 2016 kl. 18:43 #148857
landboDeltager- Nova
steenkh wrote: Ja, jeg kan sagtens styre tubus manuelt, endda uden at computeren opgiver synkroniseringen, men jeg tvivler på at jeg kan følge med i den hast der er tale om.
Jeg vil spørge på SkySafaris supportside om det er noget de har tænkt på at implementere i en senere udgave.
Ja jo, med lidt øvelse kan du godt følge ISS når du først har fundet den. Det er det og finde den, der er det sværeste når du har stor forstørrelse på tubus. Men igen igen, øvelse … ……
25. juli 2016 kl. 11:17 #148867
nvcDeltager- Super Giant
Bare FYI, og via web link,
http://www.bisque.com/sc/forums/t/11088.aspx
Automatisk ISS/m.m. tracking er jo, som altid, bare et sp. om penge/udstyr
Det skal lige siges, undertegnede har ikke disse muligheder, desværre!
Info. fra ovenstående link,
“TheSkyX’s satellite tracking algorithms first compute the satellite’s tracking rate in RA and Dec, and then sets the telescope’s tracking rate to match. Using this method, Software Bisque’s Paramount mounts have been used to accurately track fast moving satellites, including the ISS and Iridium satellites.
Many commercial mounts do not have sufficient dynamic range for setting the mount’s tracking rates in both RA and Dec to track the faster moving satellites.”
Mvh. Niels
25. juli 2016 kl. 18:54 #148870
clauskafDeltager- Nova
En Celestron Evolution kan slewe med op til 4’/sek. Iss bevæger sig med ca.0,5’/sek så det må kunne lade sig gøre med dette billigere drev???
Fandt en hjemmeside, hvor det kan lade sig gøre med en LX200 protokol.
25. juli 2016 kl. 23:22 #148871
steenkhDeltager- Planet
Mange tak for svarene! Det var sådan noget jeg tænkte på, da det mest er for sjov, vil jeg nok ikke købe TheSky X nu hvor jeg har SkySafari 5 og er glad for den. Men måske jeg gør det en gang alligevel….
Det virker rigtigt at det ideelle er at sætte computerens indbyggede tracking rate til satellittens, men det er jeg helt sikker på at mit SkySafari ikke gør.
26. juli 2016 kl. 17:21 #148876
landboDeltager- Nova
steenkh wrote: Det virker rigtigt at det ideelle er at sætte computerens indbyggede tracking rate til satellittens, men det er jeg helt sikker på at mit SkySafari ikke gør.
Er ked af og måtte skuffe dig. Det er, som jeg ser det fuldstændigt umuligt, idet ISS ikke følger jordens rotation.
Derfor skal du have et “externt” program, der til enhver given tid skal udregne satellittens position på himmelbuen og sleve dit teleskop til punktet. Det er sådan det program jeg smed dig et link til, virker.
26. juli 2016 kl. 18:38 #148880
clauskafDeltager- Nova
Hvilket link?
26. juli 2016 kl. 18:53 #148881
landboDeltager- Nova
ClausKAF wrote: Hvilket link?
Det samme du også gav senere: http://www.heavenscape.com/
26. juli 2016 kl. 23:50 #148892
steenkhDeltager- Planet
Landbo wrote: Er ked af og måtte skuffe dig. Det er, som jeg ser det fuldstændigt umuligt, idet ISS ikke følger jordens rotation.
Derfor skal du have et “externt” program, der til enhver given tid skal udregne satellittens position på himmelbuen og sleve dit teleskop til punktet. Det er sådan det program jeg smed dig et link til, virker.
Det kan være du har ret, men jeg mener nu at have set at den indbygget kan tracke andet end hvad der er baseret på jordens rotation. F.eks. kan den følge månen, hvad der dog godt nok ikke er meget anderledes end at følge stjernerne. Hvis man har adgang til via det serielle interface at smide en anden kurve og hastighed ind i de felter der bestemmer tracking, så vil det være smart fordi så skal der ikke sendes en uendelig strøm af koordinater til teleskopets.computer.
Nå, men det er jo gætværk. Jeg er sikker på at et program der sender alle koordinaterne også kan gøre et godt arbejde.
28. august 2016 kl. 11:00 #150268
steenkhDeltager- Planet
Jeg har fået svar fra Bill Tschumy som laver SkySafari og Skyfi/SkyWire. De arbejder på at kunne tracke satellitter, men det er ikke lige på trapperne. Så jeg må væbne mig med tålmodighed.
28. august 2016 kl. 11:04 #150269
landboDeltager- Nova
steenkh wrote: Jeg har fået svar fra Bill Tschumy som laver SkySafari og Skyfi/SkyWire. De arbejder på at kunne tracke satellitter, men det er ikke lige på trapperne. Så jeg må væbne mig med tålmodighed.
Det anede mig nok. Du får vente med længsel og kolde fusser.
Landbo 2016-08-28 11:07:22 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tracking af ISS' er lukket for nye svar.