ToUCam adapter

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR ToUCam adapter

• Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Ă„r, 6 mĂ„neder siden af bjoern. This post has been viewed 136 timesandersen. This post has been viewed 136 times
Viser 12 indlĂŠg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

rasped
      • Moon

Hej

Jeg er sÄ heldig at have fundet et gammelt ToUCam 740k og nu skal jeg ha lavet en adapter(vi har vÊrksted med drejebÊnk osv, og kyndige folk er der ogsÄ her pÄ mit job).

Problemet er bare at jeg ikke ved hvor lang 1,25 tomme delen skal vĂŠre… altsĂ„ fra gevindet og frem.

Og er der evt. ogsÄ nogen der kan fortÊlle mig hvad det indvendige gevind skal vÊre?

Jeg hÄber i kan hjÊlpe.

/Rasmus

outlook
      Deltager
        • Super Nova

De fÄs faktisk i forskellig lÊngde, hvis jeg forstÄr dig rigtigt. Du kan lave en sÄ den passer i din barlow, hverken mere eller mindre. Det indvendige gevind er et filtergevind som du nok kan fÄ ved at finde stigningen pÄ et eller andet filter du har liggende.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

rasped
          • Moon

Hej Outlook

Jeg har hverken en barlow eller et filter, jeg kÞrer pt pÄ k_holsts lÄneteleskop.

Men en kyndig kan vel finde stigningen pÄ et indvendigt gevind ogsÄ, sÄ jeg tager bare et okular med.

mht. lĂŠngden… har du et gĂŠt pĂ„ en brugbar lĂŠngde? jeg tror de 50mm jeg har pĂ„ prototypen er overkanten.

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Rasmus,

1,25″ delen skal blot vĂŠre lang nok til at nĂ„ et stykke ned i udtrĂŠkket og sidder stabilt.
            Husk at fĂ„ lavet en flangse nĂŠrmest gevindet, sĂ„ den ikke kan “falde” ned i udtrĂŠkket.
            Og sĂ„ er det ogsĂ„ en god idĂ© at lave indvendig gevind i 1,25″ delen, sĂ„ du kan skrue et IR/UV filter pĂ„, for det bĂžr du have (filteret kan ogsĂ„ sidde i barlowen, nĂ„r du fĂ„r sĂ„dan een).
            Tag et okular med, sÄ de kan mÄle pÄ gevindet pÄ vÊrkstedet.
            Okularet kan ogsĂ„ vĂŠre et mĂ„l for hvor lang 1.25″ delen skal vĂŠre…

rasped
              • Moon

Hej Lars

God ide med flangen, det vil nok skÄne udstyret. Jeg fÄr den lavet nÄr fyren der styrer drejebÊnken kommer tilbage pÄ arbejde, han er desvÊrre blevet syg.

Det var netop filtergevindet jeg efterlyste, men jeg gÞr som du foreslÄr og tager et okular med.

/Rasmus

Rasped2009-08-11 13:36:18

rasped
                • Moon

NĂ„h, det var ĂŠrgeligt. Vi har ikke vĂŠrktĂžjet til det fine gevind der krĂŠves, sĂ„ det bliver en hybrid ting af nylon of originaldele. Og den bliver uden filtergevind. SĂ„ skal jeg have den barlow linse… bare surt at de koster… jeg er jo nĂŠrig(hmmm… skal jeg finde en anden hobby?)

Jeg vil lige tage et billede og fremvise kreationen nÄr den er fÊrdig.

/Rasmus

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Vi har vÊrktÞjet, men tidsmÊssigt kan det ikke betale sig, at lave de fine gevind korrekt i sÄ tynt material osv er bare for stor en opgave nÄr det ikke koster mere, sÄ jeg har helt droppet de fin gevind og aver istedet de stÞrre ting som downtail, tubus holdere osv.

rasped
                    • Moon

SÄ er den lavet. Den blev desvÊrre ikke helt som ventet, men vi mÄ se om den virker.

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Den skal nok virke!
                      Fik du ogsÄ lavet filter gevind?

Er nylon det er lavet af?
                      Det er nok ikke sÄ nemt at male, men hvis du kan, sÄ mal indersiden af det hvide MAT SORT.
                      Tavlelak fra silvan er det bedste (kan ogsÄ fÄs i jem&fix og andre steder)

rasped
                        • Moon

Den er lavet af nylon, jeg tror jeg kan male den hvis jeg lige giver den en tur med lidt groft sandpapir fĂžrst. Jeg har noget matsort spraymaling jeg vil prĂžve i fĂžrste omgang.
                        DesvÊrre blev den uden filtergevind, vi har ikke vÊrktÞj til den slags pillearbejde. Jeg fÄr den lige testet i aften hÄber jeg.

rasped
                          • Moon

NĂ„h… den kom i brug igĂ„r, og det var ingen succes.

Linsen fra kameraet bruger jeg jo som montering, sÄ jeg kunne ikke fokusere. Jeg afmonterede linsen, men sÄ kunne kameraet jo ikke sidde stabilt hvorfor det blev hÄndholdt. Da jeg ikke har nogen barlow forsÞgte jeg kun pÄ mÄnen hvilket nok ogsÄ var meget godt nÄr man ser pÄ resultatet. Det poster jeg ovre i det rette forum nÄr jeg har fÄet det ordnet.

/Rasmus

bjoern.andersen
                            • Main Sequence

hej Rasmus,

Hvis du har lyst, mĂ„ du gerne lĂ„ne en kameraholder jeg selv startede med. Den er lavet sĂ„ den passer i et standard udtrĂŠk( 2″), og passer sĂ„dan at der kan sĂŠttes et standard Skywatcher okular, og dermed ogsĂ„ et filter i.

Som du kan se kan man ogsÄ sÊtte en diagonal i, og dermed fÄ focus pÄ plads (nogenlunde).

Jeg bor tĂŠt ved Vordingborg, hvis din vej skulle falde forbi, bare giv et praj.Smile

BjĂžrn Andersen2009-08-14 10:32:37

Viser 12 indlĂŠg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'ToUCam adapter' er lukket for nye svar.