› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › totalt tilsløret INED70
- Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af morten. This post has been viewed 115 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
-
ForfatterIndlæg
-
19. september 2009 kl. 07:27 #22154
mortenDeltager- Super Nova
Her er en framing af veil tågen, hvor (næsten) HELE tågen kommer med. Der mangler noget billedbehandling, det kommer. Jeg var overrasket over at man kan have hele tågen i et skud, som ovenikøbet er croppet en anelse.
INED70, Orion Starshoot pro, IDAS LPRII filter, 24*500s subs, dark og flat kalib (michaels posterpower system uden kompensation af nogen art – lige ud af Maxim, derfor formodentligt det gulgrønne stik)Link til større:morten 2009-09-19 07:49:37 19. september 2009 kl. 11:14 #22158
joergen.kDeltager- Nova
hej morten
Den er eder flot skal lige love for der er godt med stjerner,hvad syntes du ellers om orion starshoot pro,har den i tankerne eller qcam819. september 2009 kl. 11:57 #22161
Hej Jørgen
Min erfaring med astrofoto er begrænset, startede med et nikon d70, men købte så orion’en fordi jeg var utilfreds med den meget manuelle operation af d70’eren. Jeg har ingen erfaring med monokrom kameraer, og heller ikke med qcam8. Det er stort set samme chip der sidder i qcam8 og i starshoot kameraet – orionens output er interlaced, det er qcam’en ikke – der har været ophedede debatter om forskellen mellem de to chips, men forskellen er vist ikke stor. Orion kameraet er meget større og en del tungere end qcam8. Qcamen har en bedre tec der kan køle mere, og den har (derfor?) mere rene darks. På den anden side har jeg forstået at man så skal dæmpe kølingen om vinteren fordi den ellers bliver for hård? Folk har beskrevet falsk lys i qcamen, men jeg ved ikke om det er et reelt problem. Der er så vidt jeg har forstået rigtig god support på qcams her i Danmark.M.h.t. orion’en, så er det version 1 jeg har. Jeg fik den i august sidste år, da den lige var kommet på markedet – formodentlig som den første i DK?Jeg har generelt stort set kun godt at sige om kameraet, både mekanisk og elektronisk. Mit bedste billede med det er af veil tågen, postet her på forum under slør igen igen, link:http://webdisk.tdconline.dk/n/50-17/share/LNK73824aaf76b0bc526/
En sjælden gang er man under opsætningen nødt til at tænde og slukke det for at maxim fanger det, sikkert et driverproblem. Det væsentligste problem er, at det er dugfølsomt. Man skal være meget omhyggelig med ikke at få fanget fugtig luft foran chippen, ellers vil kølingen danne en frostring på ruden ind til kameraet. Der er kommet en ny version (2), hvor afstanden fra ruden til chippen er øget fra de 15mm den er i mit cam til noget mere. Det skulle reducere problemet.Konklusion: Jeg tror at farve ccd kameraer er et skridt på vejen til monokromkameraet (qcam9 f.eks). Det helt store feinschmeckerei er derfor nok ikke berettiget. Hvis du kan få et orion væsentligt billigere end et qcam8, så køb det, du vil næppe kunne se væsentlige forskelle i billederne. Er prisforskellen ikke væsentlig, så tror jeg at qcam8 er et bedre kamera, ikke mindst fordi servicen i Danmark skulle være fremragende.M19. september 2009 kl. 13:36 #22166
Her er det lidt mere behandlede billede. Måske en anelse gult, men baggrunden bliver for mørk hvis jeg dæmper det gule.
Jeg har eksperimenteret med flats. Det ser ud til at Maxim er bedre end mig til at korrigere de flats. Mangler at G2V teste, d.v.s. at lave en flat der svarer til G2V. Tror dog ikke det vil ændre noget.morten 2009-09-19 14:01:05 -
ForfatterIndlæg
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
- Emnet 'totalt tilsløret INED70' er lukket for nye svar.