Tors hjelm

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Tors hjelm

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 1 måned siden af Øystein. This post has been viewed 748 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Øystein
    Deltager
      • Giant

Hei,

Her er et bilde av NGC 2359 Tors Hjelm. Fotografert ved DeepSkyWest (New Mexico). Filtre: L(C), R, G, B, H og O. Se linken til Astrobin for flere detaljer. Jeg bruker PixInsight i prosesseringen.

En av utfordringene denne gang var hvordan bredbånd og smalbånd skulle kombineres. Etter litt prøving og feiling valgte jeg å ikke bruke smalbånd til å styrke fargekanalene i RGB bildet. Når det gjelder luminansen forsøkte jeg flere varianter, men valgte til slutt å bruke max(H,O). Sistnevnte bidro til å fremheve tåken – bedre kontrast og detaljer. Bildet jeg viser her kan vel da benevnes ”max(H,O)RGB”.

Se full oppløsning og tekniske detaljer: https://www.astrobin.com/387256/0/

Mvh
      Øystein

erikgu
      Deltager
        • Nova

Flott Øystein, mye fine strukturer som ikke er lett beholde, du har klart det bra etter min mening.

Erik G

Øystein
        Deltager
          • Giant

Mange takk for kommentarer, Erik!

Øystein

kennethk
          Deltager
            • Nova

Meget flott med fine detaljer og kontrast. En tydelig «hjelm» Et kjapt astrobinsøk viser at dette er blant de bedre, fine farger på stjernene også 🙂 mvh Kenneth

Øystein
            Deltager
              • Giant

Takk for det, Kenneth!
              Jeg roterte bildet litt slik at Tor skulle slippe å gå med hjelmen på snei 🙂

Øystein

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.