TOC14, et nyt spejl

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER TOC14, et nyt spejl

• Dette emne har 126 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 8727 times
Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 127 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Jeg har nu arbejdet en del med Starlappen. Det lader en den tilbage at ønske. Jeg syntes overfladen bliver ret irregulær og det duer jo ikke!

Derfor har jeg så brugt et par sessioner på at polere med den store lap, og lavet lidt arbejde med den.
      Uanset hvad jeg gør, så vil den store lap ikke korrigere mere end ca 50% mod parabolen, så går den ikke længere. Jeg kan godt “grave” et hul i midten med den, eller lave en flad kant, men det er jo ikke det der skal til.
      Så idag lavede jeg så et 50% polertool til at korrigere videre med.

Denne polerlap er meget tæt på 50% af den store lap.
      Som spejlet er nu, så er de to yderste zoner godt korrigeret, hvor centrum mangler en del. Så der skal poleres et par omgange med CoC strøg, som næsten når til kanten for at bringe centrum ned.

Det var også denne teknik jeg endte op med at bruge på Nico’s 16″ spejl..

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

En lille opdatering:

Jeg har nu arbejdet så meget som jeg syntes jeg kan med full-size polerværktøjet. Alligevel kan jeg ikke få korrektionen til at følge med i de inderste 50% af spejlet.
        Spejlet er simpelthen for stort og for hurtigt til at lappen kan deformere tilstrækkeligt til at få en god parabol. En 8″ f/4.5 var nok gået, men en 14″ er no-go. Full-size polerværktøjet søger simpelthen tilbage til sfærisk.

Samtidigt fik jeg poleret en snas astigmatisme ind i glasset, hvilket er skidt. Så jeg valgte i weekenden at lave en reset med den store lap. Med en reset mener jeg en tilbagevenden til sfærisk.
        Spejlet er nu stort set tilbage til sfærisk, og astigmatismen er væk igen.

Planen er nu at lave en parabolisering med 50% toolet, stille og roligt, med W-strøg.

Noget af det sjoveste ved spejl-figurering er alle forsøgene……. Og glæden når det lykkedes!

mere følger.

flemov
        Deltager
          • Giant

Hej Jens !

Tak for opdateringen – ja det er et ret hurtigt spejl – der jo så kan drille.
          Det skal nu nok lykkes til sidst.

Jeg ser også frem til, at vi kan komme videre med det nye teleskop i det nye år, efter at
          observatorieflytningen, stort set, er overstået.
          Det bliver rart, at få noget ordentligt at observere med, i stedet for det forslåede og anløbne
          spejl vi har nu.

Glædelig Jul og et godt nyt år til dig og din familie !

Flemming R. Ovesen.
          TOC observatory
          https://tocobs.org

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

En lille opdatering.

Jeg er efterhånden nået ganske langt med TOC14 spejlet.
            Her er en oversigt over spejlets figur efter forrige session:

Og efter sidste session, som var i søndags:

Centrum af spejlet er på plads, men kanten er for høj. Den bliver stille og roligt poleret “længere” med sessioner af ca 5-10 minutters varighed.
            Selve overfladen er meget rolig, der er ingen “dog-bisquit” eller andre ubehageligheder, og der er kun en ganske lille sleek, som er helt ubetydelig…

Det nærmer sig..

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Jens

Tak for denne meget opmuntrende rapport.
              Rigtig godt at se at det går den rigtige vej.

Kantens afvigelse er ret markant.

Mvh
              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Lige en opdatering med TOC14 spejlet.

Jeg fandt ud af at arbejde med sub-diameter polerværktøjer.
                Strategien blev lagt til først at få kanten så godt som på plads, uden at lave en turned-edge, dvs en kant der fokusserer for langt.
                Dette blev gjort ved at polere de indre dele af spejlet ned, således de faktisk fokusserer kortere end de yderste. Det er jo en frihedsgrad man har…

Til dette arbejde brugte jeg en 8″ polerlap.
                Til arbejdet indenfor 0,707 zonen (det neutrale område) brugte jeg en 5″ lap, dog frygtede jeg at det ville give noget urolig overflade på spejlet.. Det siger litteraturen i hvert fald..

I søndags nåede jeg så langt at spejlet testede godt nok.

Den første, rå, foucault test så sådan ud. Spejlet var muligvis ikke kølet nok ned, man kan snildt se spejlet køle ned selv efter 4-5 timer.

For så at være sikker, så lod jeg spejlet stå til næste dag, i går, og så blev det roteret 90 grader på standen. Jeg målte her også efter, og kunne se at mit arbejde med at polere centrum “kortere” havde trukket ca 12 mm af R, dvs brændvidden er krøbet med ca 6 mm til 1535 mm. Det må vi se om Torbens og Flemmings tubus kan klare..
                Så med den korrigerede R og en let refokussering, så testen således ud:

Med et okular blev spejlet så tjekket for astigmatisme, men selv med et 7 mm okular, svarende til et 3,5 mm på himlen, var afbildningen perfekt rund. Det ville også være underligt, da retouceringen jo er foregået over ca 50 trin.. Tilfældighedsfaktoren gør jo sit.

Spejlet under testen ser sådan ud:

Og med masken på
                http://www.egeskovobs.dk/jpeg/toc14/shadowmask1.jpg

Man måler så brændvidden på de enkelte zoner. Derved kan man beregne hvor tæt man er på den ideelle parabol, forudsat spejlet er jævnt.

De sorte cirkler bruger jeg til at styre hvor lange mine polerstrøg skal være for ikke at ryge “ud over” med en zone.

Hvordan er “jævnheden” så?

Her er et foucault billede taget her til eftermiddag. Der er lidt falsk lys på billedet, men det giver ret godt en ide om jævnheden:

Med en 135 mm linse på kameraet ser overfladen således ud:

Og med en 200 mm linse:

Man kan faktisk godt genfinde virkelige ujævnheder, specielt et lille område op imod kanten, halvvejs ude mod venstre på det nederste billede, kan genfindes på alle tre billeder. De lodrette slør er ikke virkelige på glasset, men kommer p.g.a den lodrette knivsæg.

Så det næste trin er at spejlet skal renses af og de sorte cirkler vaskes af. Så lægges spejlet i sin kasse og venter på at Torben og Flemming kan få en tubus færdig, så vi kan få det testet på himlen 🙂

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Jens

Fin timing.
                  Jeg har netop skrevet til Flemming om poleringsprojektet her i formiddag, så tak for opdateringen 🙂

Focaultbillederne virker meget overbevisende.
                  At brændvidden er blevet kortere er helt klart bedre end at den var blevet længere. Konstruktionen er i forvejen presset til det yderste.

Coronakrisen har forhindret os i at mødes og arbejde med tubus, men vi er tæt på at have alle de dele, som skal medgå til projektet, klar.
                  Vi venter dog stadig på at modtage en kulfiberplade, som skal indgå til deklinationsakselophænget og fokuseringsholder

Det bliver spændende med det nye spejl.
                  Vi må lige tales ved.

Mvh
                  Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Ja det er jo rart at kunne lave et “sanity check” at man ikke har begået en Hubble lignende fejl.. Der er det jo rart at kunne tjekke med stjernehimlen..

flemov
                    Deltager
                      • Giant

Hej Jens !

Tak for rapporten 🙂

Det ser meget lovende ud – så det bliver spændende at se det på en stjerne.

Når så spejlet er godkendt, så skal det jo coates. mon ikke det er bedst, at der kommer en “overfrakke” på coatingen.
                      Spejlet skal trods alt opholde sig ikke langt fra havet.

Mvh.
                      Flemming

Flemming R. Ovesen.
                      TOC observatory

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg har idag fået lagt spejlet til side, efter en sidste finish.
                        Opmærkningerne på bagsiden blev tørret af i går, først med sprit, og så en tår acetone til det allersidste.
                        Jeg har idag så fået finslebet den øverste fals på glasset, den som kommer til at danne overgangen ind mod den spejlende belægning.

Ofte er denne overgang ikke finslebet, og jeg tror det hænger sammen med at nedbrydningen af coatningen jo sædvanligvis starter ved kanten. Så nu er den finslebet til korn 1000.

Selve processen er ret enkel, og kan velsagtens gøres på et coated spejl.
                        Jeg bruger vandslibningspapir, som hæftes på et stykke høvlet liste.

Man bevæger så slibepapiret på langs af kanten, ikke på tværs.
                        Man kan på denne måde også fjerne eventuelt polermiddel på kanten af glasset.

Da glasset var rent, blev det vasket og derefter lagt i den dertilindrettede kasse.

Der kom lige et par stykker papir over den optiske overflade.

Og så blev låget skruet på.

Nu venter vi bare på at Flemming og Torben bliver klar til test.

Det ucoatede glas reflekterer iøvrigt ca 4% hvilket giver følgende lysmængde:

Areal er (362/2)^2 *pi =102921 mm2.
                        Gange med 0,04 = 4117 mm2 effektivt areal, svarende til en radius på 36 mm, eller en linse med diameter på 72 mm.
                        Det kan man snildt teste med på stjernerne!

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Flemming, med den korte afstand, så jo.

Der er grundlæggende to varianter:
                          En “hård” coatning som kan holde længe, men når den fejler, så er den svær at skifte uden enten stærk kemi, eller decideret polering.
                          Alternativt, som de professionelle, en “ren” aluminium, som er nem at fjerne og billig at skifte.

I kunne jo spørge ham her om han kan lave en coatning. Han skriver op til 360 mm, og glasset er jo en anelse større.

https://www.refoptik.de/english.html

Det er en billig coatning, som man sagtens kan overkomme at skifte.
                          Jeg tænker selv at bruge ham.

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Coatingmanden har priser op til en diameter på 36 mm.
                            Mon der er plads til et 37 cm spejl?

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Spørg ham.

flemov
                              Deltager
                                • Giant

Vi har nu – efter lange overvejelser – besluttet os for denne coating:

Capture

Lidt pebret måske, men det er jo et godt spejl.

Mvh.
                                Flemming

Flemming R. Ovesen.
                                TOC observatory

Vedhæftninger:

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Spændende. Har i fået en pris?

Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 127 i alt)
                                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.