› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › TOC14, et nyt spejl
- Dette emne har 126 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 3 Är, 2 mÄneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 8730 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
30. maj 2019 kl. 17:05 #321185
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
SÄ er jeg kommet igang med TOC14 projektet igen. Som forberedelse til det forhÄbentligt bedre vejr i de kommende dage, har jeg lavet forskellige ting, som godt kunne gÞres i regnvejr og med temperaturer under 15 grader.
FĂžrst blev spejlet taget ud af sin kasse. Jeg satte det op i testeren for at tjekke om der er nogen ĂŠndringer. Af og til ser man glas der kan finde pĂ„ at “trĂŠkke” over tid. Men det er der ingen antydning af.
Figuren er stort set sfÊrisk, en let pukkel i midten og en for hÞj kant, som skyldes for lidt polering.Derudover fik jeg klippet et nyt fleksibelt underlag til at lÊgge glasset pÄ imens det er pÄ polermaskinen.
Og vigtigst, et nyt polervĂŠrktĂžj. Det tidligere brugte 10″ tool blev strippet for beg, og begen smeltet igen. DernĂŠst lavede jeg en ny lap.
Hvis det bliver varmt nok de nÊste dage, hÄber jeg pÄ at kunne polere glasset fuldt ud, og havne sÄ tÊt som muligt pÄ en sfÊre.
31. maj 2019 kl. 22:03 #321188
flemovDeltager- Giant
Hej Jens !
Polerskiven ser ligefrem lĂŠkker ud đ
Det bliver interessant at se resultatet – spejlcellen nĂŠrmer sig jo ogsĂ„ sin fĂŠrdiggĂžrelse.
God polerlyst – der skulle da blive varmt nok den kommende uge.
Mvh.
FlemmingFlemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.org2. juni 2019 kl. 20:45 #321189
De sidste to dage har vejret vĂŠret godt, dog var det idag lige til den varme side.
Men det har vĂŠret muligt at polere, og efter en god, tre-timers cold press i gĂ„r, fik TOC14 spejlet en tur pĂ„ maskinen. Begen og den nye lap artede sig perfekt i gĂ„r, og glasset sang under poleringen. Det giver ofte en god, hurtig polering.Efter knap 1 times polering i gĂ„r, og endnu Âœ time her til aften, er glasset nu poleret rent. Der er ikke flere pits, og spejlet prĂŠsenterer en fin, sort polering. Man kan faktisk ikke se glassets overflade, sĂ„dan som det skal vĂŠre.
SÄ var det store spÞrgsmÄl, hvordan er overfladen sÄ, efter ren maskinpolering?
Overraskende god!
Her er et foucogram, netop taget. KnvisĂŠggen er i brĂŠndplanet.
Det ses, at der er et omrÄde i centrum med en lidt lÊngere brÊndvidde (skyggen er til hÞjre = lang brÊndvidde) og kanten er stadig lidt for kort, vi er indenfor pÄ kanten. Den ekstreme kant er stadig lidt nedfalden, men er pÄ vej op. der er lidt snaks pÄ overfladen og et par tommelfingre pÄ kanten. Ingen ridser.
Jeg mĂ„ sige at jeg er godt tilfreds med hvordan maskinen polerer i denne kombination, 14″ spejl, 10″ tool. Ingen grove zoner eller uregelmĂŠssigheder.
Jeg tror at spejlet fÄr en tur mere, og sÄ skal der arbejdes med hÄnden, med et full-size tool. FÞrst en god sfÊre (den er der jo sÄ godt som) og sÄ parabolisering.
3. juni 2019 kl. 14:32 #321192
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Det ser lovende ud – ret jĂŠvn overflade i forhold til sĂ„ meget andet jeg har set.
Man kan se nogle svage cirkler pÄ fladen. Hvordan er de opstÄet?
Kan de vĂŠre dannet pga. resonanser genereret af poleringsmaskinen?Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
15. juni 2019 kl. 21:47 #321235
SĂ„ er jeg kommet lidt videre pĂ„ godt og ondt…
De sidste fridage har jeg haft lejlighed for at polere videre pÄ TOC14 spejlet. Processen har vÊret et godt, langt koldpres, gerne 2 timers pres. Derefter polering i mindst en time, med rotation af glasset hvert 10 minut. Grunden til rotationen var at jeg sÄ en antydning af astigmatisme i de fÞrste tests, men det er vÊk nu.
Spejlets overflade ser nu sÄdan ud:
DesvÊrre har jeg sÄ ogsÄ haft et lille uheld med spejlet.
Under afskylning af glasset, rÞrte glasset siden af vasken, og jeg hÞrte sÄ en lyd man altid frygter. pling.
Der var sĂ„ rĂžget en clamshell af spejlets bagside. đEn nĂŠrmere undersĂžgelse med en lup afslĂžrede en lillebitte revne i glasset. Lige pĂ„ kanten af falsen. Den har sandsynligvis vĂŠret der hele tiden, og jeg har set en sĂ„dan fĂžr, pĂ„ et 12″ spejl jeg sleb for ca 10 Ă„r siden. Den slags er der ikke meget at gĂžre ved, ud over at slibe revnen vĂŠk, sĂ„ den ikke kan brede sig, som en lĂžber i en forrude.
SĂ„ der var ikke anden udvej end at give glasset en tur med carborundumstenen.
Efter 10 minutters tid var clamshellen nede til at se sÄledes ud:
Og efter endnu 10 minutter var den stort set vĂŠk.
Det fÄr ikke nogen betydning for den optiske ydeevne at der er slÄet en flig af bagsiden, det viste foucault-billede er taget efter uheldet, og der er absolut ingen indvirkning.
Lad os hÄbe at det var uheldet med dette glas!! (krydser fingre)
Glasset er nu klart til figurering med et full-size tool, og vil kun vende tilbage til slibemaskinen hvis jeg skal polere ned til en sfĂŠre igen (hvis jeg rammer forbi parabolen!)
Glasset er meget fint poleret ud, der er to meget fine sleeks, som formodentligt forsvinder under figureringen..16. juni 2019 kl. 09:27 #321236
Hej Jens
SpĂŠndende lĂŠsning – mĂ„ske lidt for spĂŠndende et sted :).
Hos TOC har vi en del erfaring med clamshells. Under montering af vores 8â spejl for mange Ă„r siden, ramte kanten en skrue i bunden. Skaden var desvĂŠrre pĂ„ forsiden, hvor der faldt et stykke pĂ„ stĂžrrelse med en tiĂžre af.
OgsĂ„ vores 12,5â spejl har et par kantafskalninger. Dette har heldigvis ikke pĂ„virket billedgengivelsen, men trĂŠls at det er sket.Er det ikke en spand du dypper spejlet i? Kan der ikke gĂžres noget for at det ikke sker igen – afdĂŠkning af kanter fx?
Godt at se, at det gÄr fremad med processen. Det gÄr ogsÄ godt med spejlcellen.
Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. juni 2019 kl. 10:55 #321237
Hej Torben.
Jeg har tĂŠnkt pĂ„ det samme. AfdĂŠkninger er ikke rigtigt muligt, da jeg under polering og figurering kun skyller i den pĂ„gĂŠldende stĂ„lvask. Og det er en almindelig “standard” vask uden kanter. Der vel og mĂŠrke aldrig har givet problemer fĂžr.
Jeg tror forebyggelse vil vÊre en god ide, derfor sliber jeg falsen pÄ kanten af spejlet grundigt efter. BÄde pÄ top og bund denne gang. Falsen pÄ bunden er jo mere eller mindre den originale fra Stathis. Det gik sÄ ikke som Þnsket.Det bliver der sÄ gjort noget ved nu..
16. juni 2019 kl. 11:03 #321238
Man kunne jo fore vasken med gummi.
Der er vel heller ikke noget til hinder for at affase spejlets underkant?
Er denne type glas mere skĂžrt end almindeligt flaskeglas?TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. juni 2019 kl. 11:13 #321239
Jeg tror mere at der har vÊret en svaghed i glasset som jeg ikke har bemÊrket. Husk at glasset er skÄret ud med waterjet. Det havde et 12 tommer spejl jeg sleb for mange Är siden ogsÄ. Der mÄtte jeg slibe frakturen ned, for at sikre den ikke bredte sig. Den kunne ogsÄ nemt have givet en clamshell. Nu blev den blot til et lille hak, som jeg gemte under kantstÞtterne. Man kan ane skaden som en svag neglefacon i glasset.
6. oktober 2019 kl. 21:37 #321791
SÄ er det blevet efterÄr. Starparty er kommet og gÄet, og der er nu tid til lidt ATM.
Jeg nĂ„ede ikke at fĂ„ poleret bĂ„de 6″ og 8″ spejlet ud pĂ„ maskinen inden det blev for koldt, men dels har jeg fĂ„et fingre i endnu et 6″ f/8 spejl pĂ„ starparty, som i lĂžbet af vinteren skal testes, dels sĂ„ er 8″eren poleret ud og klar til figurering.
Det betyder at der er tid til at gÄ videre med TOC14 spejlet.
Jeg brugte et par timer med, meget meget forsigtigt, at slibe falsen pÄ bagside og forside op. Den var blevet for smal, og er sikkert medvirkende til den clamshell der rÞg af..
Derefter blev spejlet forsigtigt vasket, sÄ der ikke var et vildfarent stykke carbo som kunne ridse glasset.
Efter aftale med Annette (verdens mest tÄlmodige kone!) har jeg fÄet lov til at stille mit polerstativ op i stuen, hvor temperaturen er mest stabil. Det blev sÄ vasket ned og stillet op i gÄr.
Idag har jeg, ud over at slibe kanten, sĂ„ fĂ„et lavet en polerlap i full size. Lappen skulle give en fin sfĂŠrisk overflade med standardstrĂžg, og det er tanken at bruge den til korrektionen i kanten. Centrum skal sĂ„ laves med 10″ lappen, nĂ„r kanten er 60-70% nede. Centrum er let at korrigere.Lappen er sĂ„ ikke helt til kanten, men det gĂ„r nok. Der mangler ca en centimeter pĂ„ diameteren, sĂ„ det bliver vel til et 97% tool.
Jeg pressede sĂ„ lappen i nogle timer, og her ved 8-tiden var kontakten meget fin. Jeg har sĂ„ poleret Âœ times tid (mere kan jeg ikke lige klare, det er en vĂŠldig gymnastisk Ăžvelse) og sat spejlet i testeren. Jeg tjekker det sĂ„ om en times tid…
6. oktober 2019 kl. 22:00 #321792
Hej Jens
Tak for rapporten. Godt at se at det gĂ„r fremad đ
Pga. flytning har byggeprojektet ligget stille, sÄ hvis vores nye tubus skal bruges til star test, sÄ bliver det ikke pÄ denne side af nytÄr.
Vores 1.prioritet bliver at fÄ fÊrdiggjort det nye observatorium, sÄ vi kan fortsÊtte med vores M1-projekt.Mvh
6. oktober 2019 kl. 22:19 #321793
flemovDeltager- Giant
Hej Jens !
Godt at det gĂ„r fremad – du har en tĂ„lmodig kone đ
Kan katten godt holde poterne fra opstillingen ?
Torben: Der er nu heller ikke sĂ„ farlig lang tid til nytĂ„r đ
Mvh.
FlemmingFlemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.org6. oktober 2019 kl. 22:53 #321794
Hejsa.
NytĂ„r vil nu nok vĂŠre optimistisk, men lad os se hvor mange figureringstrin der skal til. Da jeg korrigerede en 16″ skulle der 70-80 trin til.
En hurtig test for lidt siden viser at spejlet er fint symmetrisk, kanten lidt hÞj.. Det er et godt udgangspunkt til parabolisering.Og ja, katten har endnu ikke hoppet op pÄ lappen. Vi krydser fingre!
mvh
Jens7. oktober 2019 kl. 08:26 #321796
Hej Jens
Jeg regnede heller ikke med, at du ville vĂŠre klar til stjernetest pĂ„ denne side af nytĂ„r đ
Man kunne bikse noget sammen i trÊ til at holde sekundÊrspejl og fokusering. Vi kunne sÄ prÞve at fÊrdiggÞre spejlcellen, for der er ikke sÄ meget der mangler pÄ den.
Lad os tale om det.Mvh
7. oktober 2019 kl. 22:00 #321802
Aftenens arbejde var at lave en Couder mask (skyggemaske) til 14″ spejlet.
Derudover har jeg paraboliseret to omgange (30 minutter ialt) med standard paraboliseringsstrĂžg.
Dette for at etablere en “baseline” pĂ„ hvor hurtigt lap og spejl arbejder sammen.. Der skal nok en del flere sessioner til..
-
ForfatterIndlĂŠg
- Du skal vÊre logget ind for at svare pÄ dette indlÊg.