TOC14, et nyt spejl

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER TOC14, et nyt spejl

• Dette emne har 126 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 8728 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 127 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Så fik jeg poleret ½ times tid. Selv om det er lige til den kolde side, så fik spejlet en nogenlunde jævn polering, så man kunne lave en måling på brændvidden.

Spejlet er fint sfærisk, så der er ikke gået noget galt i slibningen.
      Krumningsradius er målt til 3057 + 25 mm i opstillingen, dvs R= 3082 mm. Det vil give en brændvidde på spejlet meget tæt på 1541 mm.

Dette er målt med lys, dvs en rigtig optisk test. Fint at den ligger så tæt på spherometeret.

Nu håber jeg på varmere vejr så jeg kan polere videre på spejlet.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Tak for opdateringen Jens.
        Det er ganske tilfredsstillende med den brændvidde du er nået frem til.
        Kan jeg operere med den brændvidde i mit tegningsmateriale, eller skal jeg vente lidt? 🙂

Mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Imens polering pågår (spejlet er næsten poleret ud, der mangler lidt på den yderste centimeter) har jeg været igang med at lave et håndtool til vinterens arbejde.

Det kommer til at foregå indendørs, figureringen af spejlet.
          Først skal spejlet figureres til pænt sfærisk og jævnt, dernæst er det planen at lave det parabolsk med et “Petal Lap”

Her er formen til gipstoolet, der er brugt et stykke sporkrydfsfiner, med en håndfuld skruer til at forankre gipsen til træet. Udenom en kant af en gammel pizzabakke med lidt tape.

Den blev så fyldt med gips:

Nu skal den så hærde op, og derefter i tørreskab et par uger.

Her er iøvrigt en link til Mel Bartels Petal Lap calculator:
          https://www.bbastrodesigns.com/PitchLapCalc.html

Og en forklaring på hvordan sådan en Lap fungerer:

https://www.bbastrodesigns.com/JoyOfMirrorMaking/Parabolizing.html#Four

Det bliver spændende!

flemov
          Deltager
            • Giant

Hej Jens !

Tak for opdateringen. Det er godt nok store forhold – det bliver spændende at se hvordan det arter sig.

Flemming R. Ovesen.
            TOC observatory
            https://tocobs.org

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Så blev der poleret en god times tid mere på spejlet. Mangler stadigvæk en snas for at få kanten helt ren…
              Men nu ser det jo ud til varmere vejr i næste uge, så det skulle nok være muligt..

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Det lyder godt.
                Vejrudsigten er jo lovende for de kommende dage.
                Vorherre mildner luften for det upolerede spejl 😉

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Jeps.
                  Det skal helst være 15-20 grader for at begen virker optimalt.

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

En lille opdatering på TOC14 projektet.

Jeg har nu poleret ca 12 timer på maskinen.
                    I Oktober måned har jeg prøvet at udnytte de luneste dage, og glasset er næsten helt poleret ud. De yderste 3-4 mm af kanten kan man stadig ane enkelte pits på. De skal selvfølgelig væk, så der skal mere polering til.
                    Der er to sleeks i glasset, den ene under sekundærens skygge, og en lille en ca halvvejs mod kanten. De forsvinder når poleringen fortsætter. De to sleeks er dukket op i de kølige dage her sidst i oktober, og er medvirkende til beslutningen om at stoppe med maskinpoleringen. Det er simpelthen for svært at styre processen når begen bliver så hård som den er nu.

Jeg læste iøvrigt en tråd på CN, hvor det blev sagt at man godt kan polere på maskine udendørs i koldt vejr, men jeg tænker at grænsen er nået ved de ca 10 grader vi havde i dag.

Glasset er helt som det skal være, det arbejder fint med begen, og skal nok blive til et flot objektiv.

Fremdriften nu vil være at jeg pakker poler/slibemaskinen ned for vinteren.
                    Dernæst vil jeg lave det full-size tool jeg støbte for nogle uger siden færdig, få det slebet til og derefter få det forseglet. Det skal lige tørre helt ud, dernæst have gentagne lag af alkydmaling for at begen kan hænge godt ved.

Når det så er klart, tror jeg at jeg stiller den indvendige treben op, og giver spejlet nogle timers manuel polering med full-size tool, dels for at få kanten poleret ud, dels for at få glasset helt sfærisk og få en god kant.

Derefter begynder det sjove, figureringen…

Mere følger…

mvh
                    Jens

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Hej Jens

Tak for opdateringen.
                      Jeg har forgæves søgt efter en forklaring på ordet sleek. Kan du forklare, hvad det er – selvom de bliver poleret væk ? : ) .

mvh
                      Torben

flemov
                      Deltager
                        • Giant

Hej Jens !

Det lyder godt 🙂

Jeg ved heller ikke hvad sleek betyder m.h.t. spejlslibning. Men ordet betyder jo slank.
                        Måske et par udrivninger forårsaget af løse korn/fremmedlegemer ?

Flemming R. Ovesen.
                        TOC observatory
                        https://tocobs.org

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hejsa.

En “sleek” er en Amerikansk term for en hårfin ridse i overfladen. Den er som regel af en dybde så den poleres væk over tid, mens man arbejder på spejlet.
                          Selv om en sleek bliver tilbage i glasset efter figurering, er det ikke noget at bekymre sig over.

https://www.cloudynights.com/topic/295290-scratches-chips-sleeks-a-call-for-data/

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Hørte begrebet for længe siden til spejlslibning.

Fra det store internet. En meget veldefineret betegnelse åbenbart.

Newport optics
                            Surface quality describes the level of imperfections that can be visually noted on the surface of an optical component. These imperfections consist of scratches, dig (little pits), sleeks (tiny scratches), bubbles, edge chips, and coating blemishes.

Arizona University, Scratch Dig_Tutorial
                            A scratch is defined as any marking or tearing in the surface. A scratch is much longer in length than it is wide and is not as deep as a dig.
                            Types of Scratches:
                            -Block reek: a chain like scratch produced in polishing.
                            -Runner
                            -cut: curved scratch caused by grinding.
                            -Sleek: hairline scratch.
                            -Crush or Rub: surface scratch of a series of smaller scratches caused by mishandling.

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hejsa.

Så er det blevet tid for en genoptagelse af tråden med TOC14 spejlet.
                              Jeg har set i vejrudsigten at DMI nu lover varmere vejr, så måske kan jeg komme igang med at polere TOC14 helt ud.

For at komme videre er jeg startet på færdiggørelsen af et full-size håndtool til spejlet. Jeg støbte det i gips i efteråret, og det har stået i vores “varmeskab” siden da. Så det er fint tørret.

Her til aften har jeg pudset det af med en slibeklods, det er nu fint rent.

Da det skal bruges på et ret hurtigt spejl, kan det ikke blot være plant i overflades, da det ville give et beglag der skulle være 5 mm tykkere på midten end ved kanten. Det er dybden på spejlet. Derfor skulle kanten af tool’et slibes ned. Ikke ultra-præcist, men til indenfor en mm eller deromkring.

For at kunne vurdere hvor tæt jeg var på, lavede jeg lige en radius-lære af et stykke papir. Det foregik helt simpelt med et målebånd hvor jeg satte en blyant på ved 3100 mm hvilket svarer til en brændvidde på 1550 mm.

Jeg klippede så efter den krumme streg, og så havde jeg et måleværktøj..

Det holdte jeg så mod toolet indtil det passede hele vejen rundt.

Det næste er så at toolet skal males med fortyndet oliemaling, jeg plejer gerne at bruge noget hvis alkydmaling, fortyndet med en god sjat benzin. Det skal det have en del gange, og til sidst overmales for at være vandtæt..
                              Det er vigtigt at gipsen er malet for begens vedhæftning..

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Hej Jens

Det ser nydeligt ud det tool.
                                Er det denne metode du anvender, når begen skal påføres?

Texereau_1

mvh
                                Torben

Vedhæftninger:

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Det var i gamle dage.

Jeg har en måtte og gør omtrent som ham her:

http://www.stardazed.com/PitchLap.html

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 127 i alt)
                                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.