TOC14, et nyt spejl

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER TOC14, et nyt spejl

• Dette emne har 126 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 8726 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 127 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Lidt nyt.
      Er igang med at finslibe, har kørt en del med korn 180 og 220. Ca 1½ time.
      Spejlet er nu så fint at man snart kan læse en avis igennem glasset, men der er stadig nogle enkelte pits i kanten af glasset som skal væk. Så noget mere tid med korn 180/220 for at få dem fjernet.

Tjek af pits foregår med et fint russisk håndmikroskop med 25X..

mvh
      Jens

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

En lille, kort opdatering.

Spejlet er slebet med korn 220, og skal stadig have nogle flere omgange med denne kornstørrelse.
        Så længe det er så varmt, har det i praksis været umuligt at slibe lange wets, da der er for meget tørring i luften. Glasset må ikke blive tørt under slibning.

Jeg venter derfor på mere manerlige temperaturer, da polering selvsagt er umuligt med temperaturer på den forkerte side af 25 grader. Begen flyder simpelthen for hurtigt.

Så lige nu er der standstill på korn 220. Spejlet bliver meget sart for støv og ridser når det er finslebet, og ikke poleret, så det er bedre at “vente” ved denne kornstørrelse. De øvrige kornsorter, korn 400, 600, 800 og microgrit er ganske hurtige at komme igennem.

Så vi venter på køligere vejr og gerne lidt regn der kan få støvet til at lægge sig.

mvh
        Jens

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Tak for rapporten Jens.

Kan der laves Focaulttest efter polering med den kornstørrelse?

Mvh
          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Torben.

Nej, spejlet reflekterer lige nu omtrent som en flise. Der er st stykke vej endnu.

mvh
            Jens

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

En flise? Ok, så skal du bare skrue op for lyset 😉

Du er vel heller ikke nået frem til paraboliseringen?

Mvh

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Spejlet er stadig ved slibning. Det er en helt anden proces med polering, og en tredje med parabolisering.

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hejsa.

Selv om det er sommer og meget varmt, fik jeg faktisk slebet et par timer på 14″ spejlet med korn 220. Spejlet er næsten slebet rent nu, der er et par pits i kanten som jeg godt lige vil have styr på, inden de helt fine korn kommer på.

I mellemtiden har jeg lavet en opbevaring/transportkasse til glasset, da det efterhånden er for sart til bare at ligge. Jeg har flere gange set en kat sidde på spejlet og hygge sig 😀
                  Det sker der nu ikke noget ved, glasset ved korn 220 er ikke så modtageligt. Men kommer vi til f.eks korn 800, så ridser det bare man tænker “sandkorn” højt!

Her ligger spejlet i kassen:

Og med låget på:

Kassen er også handy når spejlet engang skal sendes til coatning.

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Nydelig kasse Jens 🙂

Er bund og låg i hård masonit?

mvh
                    Torben

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeps, MDF

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

En lille opdatering.
                        De sidste dage har temperaturene været mere medgørlige. Så jeg har faktisk kunne slibe en del på 14″ spejlet.
                        Fredag viste det sig at finslibet med korn 220 ikke nåede helt ud til kanten over det hele. Denne problematik har jeg også tidligere set med dette glas. Måske hænger det sammen med at glasskiven ikke er lige tyk over det hele..
                        Men 90 minutter med korn 220, så var overfladen jævn, og så var alle pits fra de grove kornsorter da bestemt væk.

Så stod det på rengøring, selvfølgelig for ikke at risikere at få et groft korn med i finslibet.

Samtidig lavede jeg et underlag for at sikre mod astigmatisme. I finslibet kan man nemlig godt få lavet noget skidt, hvis spejlet ikke ligger helt jævnt. På mindre spejle kan en gammel avis gøre det, men med 14″ glasset skal der lidt mere til. Det hvide materiale er det man bruger til at lægge i bunden af skuffer..

Med glasset på ser det sådan ud:

Her står carborundummet klart:

Selve tool’et er noget slidt efterhånden, men jeg tror det kan klare finslibet. Man kan se at nogle af glasklinkerne er slebet igennem.

Så var det jo bare at starte. Først med korn 280, så 400 og så lige slutte her til eftermiddag med en enkelt slibning med korn 600.
                        Ved at slutte med korn 600, bliver resterende pits meget mere synlige.

Glasset er efterhånden også gennemsigtigt igen:

Resultatet er at der er nogle ganske få pits som jeg nok vælger at slibe væk med korn 400. Dette er ikke noget problem, da jeg kun ar slebet en enkelt wet med korn 600. Så 3-4 wets med korn 400, så er de nok væk.

Brændvidden har jeg forsøgt at fintrimme i de sidste omgange af korn 220 og korn 280. Det er lykkedes mig at få en målt brændvidde med sperometeret til at være 1554 mm.
                        Det bliver spændende at se hvor tæt det er på, men det kan jeg først måle når poleringen starter.

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Tak for rapporten Jens 🙂

mvh
                          Torben

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hejsa.

Efter en længere pause (foranlediget af sommerferie og astro-tur til Namibia) er spejlslibet nu igang igen.
                            Idag fik TOC14 fire wets med korn 400. Dette da jeg kunne se enkelte pits efter sidste slibeomgang. Efter korn 400 sleb jeg yderligere tre wets med korn 600.
                            Wets tager meget længere tid med de fine kornsorter end med de grove korn…
                            Når glasset er tørt, skal jeg have luppen på igen, for at tjekke at alle pits er væk.
                            Efter korn 600 skal der lidt korn 800 og så nogle omgange med microgrit..

Derefter polering!! Så begynder det sjove.

Jeg er også ved at klargøre et tidligere brugt 10″ polerværktøj. 10″ er velegnet til maskinpolering, da det ligger indenfor 60-75% af diameteren af spejlet. Det skal det helst med maskinpolering.

mvh
                            Jens

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Tak for opdatering Jens.
                              Jeg er spændt på at høre, hvad brændvidden er.

Hvis den sfæriske brændvidde er korrekt, er den så nem at fastholde under parabolisering?

Mvh
                              Torben

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

En lille opdatering.

Idag sleb jeg 5 gange med korn 600, 4 gange med korn 800 og tre gange med microgrit 9 um. Spejlet er nu fuldstændigt uden pits og meget fint i overfladen. Klar til polering.

Jeg har lavet et 10″ tool til polering, som skal have en ny omgang beg. Det er en tidligere brugt 10″, som har fået limet en skive krydsfiner til bagsiden, så slibemaskinen kan få fat. Den er så blevet forseglet med noget hvid maling. Det bliver en aften i den kommende tid den får ny beg.

Selve glasset er nu næsten gennemsigtigt, og en måling med spherometer giver en R på 3080 mm, dvs en brændvidde omkring de 1540 mm.

mvh
                                Jens

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hejsa.

Fik renset et tidligere 10″ tool i går aftes, og her til aften fik jeg så lavet en ny omgang beg..

Det er en simpel omgang, som alligevel skal gøres omhyggeligt for at sikre et godt polerresultat.

Selve polerlappen ser sådan ud tæt på:

Den skulle så gerne kunne polere spejlet ud, og så også ramme en nogenlunde sfærisk overflade..

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 127 i alt)
                                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.