› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › TOC14, et nyt spejl
- Dette emne har 126 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 8723 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. april 2018 kl. 07:48 #317592
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det ser godt ud Jens 🙂
Tak for opdateringen.Hvad er diameteren af gipsklodsen – 25 cm?
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. april 2018 kl. 17:09 #317595
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Jeps, 25 cm, give & take.
mvh
Jens28. april 2018 kl. 18:51 #317692
Så er gipstoolet endeligt tørret godt igennem. Da det var tørt, blev overfladen på gipsen slebet let til, så den krummer omtrent som spejlet.
Efter udtørring af gipsen, er det blevet malet adskillige gange med en oliebaseret , fortyndet maling. Derved kan man få glasklinkerne til at hænge ved gipstoolet.
På toolet er der så pålimet (med lidt epoxy) glasklinker, som er den overflade der skal slibe spejlet til den endelige facon.
For at sikre at glasklinkerne ligger rigtigt, kom der lige en avis imellem og spejlet ovenpå til at trykke klinkerne på plads.
Når limen er tør, støbes overfladen op med lidt polyester.
28. april 2018 kl. 19:16 #317694
Hej Jens
Godt at se, at det går fremad.
Nu har du jo en fin slibemaskine. Kan den ikke anvendes til også at udføre grovslibningen?
Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
28. april 2018 kl. 19:42 #317696
Jo, det har jeg jo egentligt gjort…
Det er rigtigt at jeg ikke har brugt overarmen på maskinen, idet grovslib tager alt for lang tid på denne måde. Det er meget hurtigere med en jernklods og stort tryk på.
Overarmen bruges til at bringe glasset til en sfærisk facon, finslib, fining og til slut polering.
mvh
Jens28. april 2018 kl. 21:58 #317698
Så blev klinkerne fastgjort med Polyester.
Det skal nu hærde et døgn eller to ved de nuværende udetemperaturer.mvh
Jens18. maj 2018 kl. 20:40 #317845
Lidt nyt om toc14 projektet.
Jeg er faktisk nået ned i den ønskede dybde, men glasset driller en smule. Det viser sig at selv om bagsiden er fint slebet plan, så er forsiden en anden sag. Den har nærmest facon som en kartoffelchip. Dette blev konstateret for noget tid siden, idet vi kunne måle en tydelig forskel på tykkelsen af glasset rundt på diameteren.
Dette giver sig nu udslag i at den sfæriske facon ikke når kanten på samme tid over hele spejlets diameter.
Jeg konstaterede det først ved at kanten på to steder helt tydeligt ikke fulgte med.
Det eneste der er at gøre er at slibe videre, og simpelthen “sænke” eller parallelforskyde hele kuglefladen ned i glasset. Det kræver dog en del arbejde, men mon ikke det går.
Ved dagens slibesession lavede jeg en såkaldt “sharpie” test, opkaldt efter en amerikansk tusch. Her ses chip-faconen tydeligt:
mvh
Jens18. maj 2018 kl. 23:44 #317847
Hej Jens
Det er ærgerligt, at du skal udføre ekstraarbejde, fordi blanken fra starten ikke har haft varierende tykkelse. Jeg formoder, at oversiden har været plan og ikke buet, og at det er den uensartede tykkelse, der har resulteret i potato chip-faconen?
Jeg husker, at du for nogle år siden talte om at anvende en vinkelsliber forsynet med en skive til at skære i sten med for at rette spejlet af. Blev disse planer lagt på hylden igen?
mvh
19. maj 2018 kl. 00:02 #317848
Hej Torben.
Bunden var og er jo meget fint planslebet. Den varierende tykkelse, som vi jo kunne konstatere med en skydelære, må så være afspejlet i en “chip” facon i toppen. Sådan er det jo bare.
I sig selv er det ikke noget problem, ud over det jo øger slibearbejdet en smule. I stedet for at slibe midten ned til de nødvendige 5,4 mm dybde, og egentligt ikke tage noget af kanten ( i den ideelle verden), bliver jeg nu nødt til at slibe hele glasset ned med ca den varierende tykkelse . Med slibemaskinen er det ikke så slemt.
Ideen med den ophængte vinkelsliber virker egentligt meget godt, jeg har set nogle eksempler på dette. Der er også folk som blot huler glasset direkte med en vinkelsliber, men støvet (glas og slibeskive i blanding) er ikke godt for ens lunger. Og vådslibning med vinkelsliber er næppe noget vinkelsliberen har godt af.
Desuden syntes jeg ikke om den ret brutale metode med vinkelsliberen. Jeg foretrækker den gængse metode med en jernklods efterfulgt af et “rigtigt” tool. Det virkede før, og det vil også virke fint på Toc14.
mvh Jens
19. maj 2018 kl. 23:18 #317857
flemovDeltager- Giant
Hej Jens !
Det var da ligegodt …
Jeg synes, at der er dukket flere ting op omkring den skive glas – spørgsmålet er, om det er hvad man kan forvente, eller om vi er blevet tørret ?Det er træls at det giver dig ekstra arbejde, men fint at du kan klare det alligevel 🙂
Mvh.
FlemmingFlemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.org22. maj 2018 kl. 14:57 #317912
Set i bagkundskabens ulideligt klare lys, så burde vi jo egentlig have tjekket spejlet mere grundigt, da vi modtog det. Jeg har overhovedet ikke tænkt over, at blanken kunne have en uens tykkelse over fladen.
Jeg vil ved lejlighed tjekke, om der står noget om dette i Texereaus bog. Umiddelbart forestiller jeg mig, at det nok ikke har nogen betydning, når man håndsliber spejlet.
mvh
23. maj 2018 kl. 21:39 #317937
Lidt nyt om toc14 projektet.
Efter at have slebet godt &grundigt med korn 80, lavede jeg en sharpie-test #2. Denne gang gik det betydeligt bedre.
Der var efter slib med korn 80, kun en anelse tilbage på kanten, det vil sige at potato-chippen nu var meget tæt på sfærisk.
Jeg startede derfor med korn 120, hvor krumningsradius stadig kan justeres en anelse.
Efter ca 10 wets (som nu varer omkring 15 minutter) er spejlet helt anderledes at måle og se på. Alle de grove pits fra grovslib er ved at være væk, og spejlet måler nu helt ens over hele fladen med spherometeret.Spejlet har nu en konstant værdi på 0,328 målt med spherometeret, hvilket giver en krumningsradius på 3079 mm, eller en brændvidde på 1539 mm. Altså lidt kortere end de ønskede 1550 mm. Jeg vil se om jeg kan justere brændvidden en anelse ned under finslib.
mvh
Jens23. maj 2018 kl. 23:00 #317938
Hej Jens
Jeg er imponeret over, hvor godt du har ramt brændvidden.
Det er en lettelse, at du har fået symmetri på overfladen.
Har den udførte korrektion også haft indflydelse på kanthøjden?Mvh
24. maj 2018 kl. 23:14 #317951
Niks, glasset måler stadig 31,6 mm på den høje side og 31,0 på den lave side. Så bagsiden er ikke parallel med forsiden. Det betder blot at du skal skrue den ene kollimeringsskrue ½ mm længere ind..
Pyt med det.
mvh
Jens25. maj 2018 kl. 08:38 #317953
Ok, fint nok.
Vi kan også vælge at efterslibe bagsiden, når spejlet er færdigpoleret 😉
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.