TOC14, et nyt spejl

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER TOC14, et nyt spejl

• Dette emne har 126 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 8722 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 127 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Som titlen angiver, så arbejder jeg på et nyt 37 cm spejl for tiden.

Som noget af det første skulle drejeskiven på min slibemaskine udvides. Flemming fra TOC lavede en ny skive til mig, som imidlertid krummede en del. Jeg måtte slibe en del på kanten af skiven for at bringe den til at være nogenlunde plan…

Her ses skiven slebet og lakeret. Lakeringen er selvfølgelig for at gøre skiven nogenlunde vandfast.

Bagsiden ser ud til at have været en del af et tidligere projekt, den fik blot en gang lak, og så var det det..

Monteret på slibemaskinen kunne grovsliberiet så starte, og traditionen tro starter jeg med en stålklods, for simpelthen at fjerne de uønskede mængder glas så hurtigt som muligt.

Grovsliberiet er præget af meget svineri, men det går relativt hurtigt. En “Wet”, som rummer en fuld teske med slibepulver (carborundum 60 til at begynde med) varer kun ca 1-1½ minut. Så er carborundummet slidt ned til mudder, og har taget en mængde glas og stål med sig.

For at slippe af med mudderet, skyller jeg glasset i en murerbalje.. Simpelt og effektivt.

Jeg startede med sliberiet fredag eftermiddag, og har taget en 10-15 wets både fredag, lørdag og søndag.

For at tjekke fremskridtet, så måler jeg med et såkaldt “bjælke-spherometer”, som direkte giver dybden af hulningen.

Da bagsiden er fint slebet plan, var det passende at tjekke “nullingen” af speherometeret på denne.

Forsiden viser heldigvis et noget andet resultat..

Lige nu viser den 1,1 mm udhulning..

Til den ønskede brændvidde skal dybden være meget tæt på 5 mm, så der er stadig en del glas der skal fjernes. Med stålklodsen og “den manuelle tilgang” skal jeg ned i ca 4½ mm, hvorefter resten skal tages med et slibeværktøj..

mvh

Jens

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Jens

Tak for rapporten – det ser godt ud.
        Træls at krydsfinerskiven havde slået sig, men godt, at den kunne rettes.

Af indlysende årsager, vil jeg følge dette projekt med stor opmærksomhed 🙂

Har du dannet dig et overblik over, hvor meget glastykkelsen varierer ude ved kanten?

God arbejdslyst 🙂

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Torben.

Der er noget variation i kanttykkelsen. Der kan måles mellem 31,40 mm og op til 32.0 mm.

Har det nogen betydning? Det kollimeres jo væk.

mvh

Jens

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Jens

Jeg ved ikke, hvor meget det betyder. Har det nogen betydning, når du skal affase kanten?

Husk lige og ramme spanden, når spejlet skal skylles – de fliser ser meget solide ud 🙂

mvh Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Ingen betydning på kanten, det eneste kan være at din spejlcelle skal skrues 0,6 mm længere ind eller ud på den ene side..

Og ja, man skal ikke ramme ved siden af baljen!

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Det er fint nok med de 0,6 mm – det kan være, at det er sket under planslibningen af bagsiden.

mvh

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Lidt nyt om 14″ spejlet.

Jeg har nu beregnet lidt flere værdier på glasset, og også målt mere nøje efter.
                  Glasset måler faktisk ikke 370 mm i diameter, det er 369 mm i ydre diameter. Eller 14,52″ på USA’nsk. Det kan give en fri åbning på spejlet på 365 mm, da der skal fraregnes ca 200 på falsen. Kanten må ikke være skarp, da der så ville kunne springe en flis af ved den mindste berøring. Derfor en fals, eller “chamfer” som amerikanerne kalder det.

Tykkelsen er 31,3 mm, eller lidt mere efter hvor man måler..

For at opnå den ønskede brændvidde på 1550 mm, skal glasset hules 5,40 mm ud.

Det lyder af meget, men det går hastigt fremad.
                  Siden sidste melding sidst i februar, har vi jo været plaget af kulde, og når temperaturen når under nul, ja så er det svært at skylle glasset af. Skyllevandet er jo is!

Men i lørdags nåede jeg 25 wets og her til eftermiddag igen 20 wets. Det gør at hulningen nu har rundet de 2 mm.
                  Hvis temperaturen skulle være mere medgørlig de næste dage, håber jeg at kunne komme en mm mere ned i glasset i løbet af påsken. Vi må se.

Selve grovslibningen er i grunden ret kedeligt arbejde. Når jeg når ned i 4-4½ mm dybde, med en ensartet krumning på glasset, dvs sfærometeret måler rimeligt ens over hele radius på glasset, så er det tid til at lave et egentligt slibeværktøj til glasset.

Planen er lige nu at der skal anvendes et 60% tool, dvs et tool med omkring 220 mm diameter. Det bliver støbt i gips, med gipsen ned mod spejlet, for at give krumningen på toolet.
                  Når gips’en er hærdet, skal der så lægges glasklinker på tool’et, de støbes ind i polyester.

Grunden til at dybden ikke slibes helt ned med jernklodsen, er at der skal være margin til finslibet, som erfaringsmæssigt giver nogle tiendedele på dybden. Jeg vil hellere slibe noget mere med korn 120-180 end jeg vil “bakke” ved at slibe ned på kanten. Det er altid lettere at slibe lidt dybere…..

Mere følger.

mvh
                  Jens

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Jens

Tak for rapporten 🙂 – rart at høre, at det går fremad.

Mht. spejldiameteren, så fik vi oplyst, at der var en tolerance, så 1 mm under er i orden. Det har så indflydelse på højden af blænderingene, når spejlfladen starter lidt længere inde – hvis man ellers er i stand til at lave det så præcist.

Ser frem til at gense spejlet i næste måned.

mvh
                    Torben

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeps, den optiske diameter vil altid blive mindre.
                      Det er nok bedre at regne med 365 mm optisk, hvis det skal være helt præcist.
                      Når jeg kommer lidt længere med grovslibet, så skal kanten finslibes. Det gøres før jeg går i de helt fine sorter. Regn med en kan på 2-2½ mm bredde, så en optisk diameter vil være tilsvarende mindre.

Og lige nu ligner spejlet blot en rund flise.. Meget mat.

mvh
                      Jens

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

vildt ambitiøst at give sig i kast med så stort et spejl. Imponerende..

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Hej Morten

Ja, nu må vi jo se, om vi er kommet ud, hvor vi ikke kan bunde 😉

mvh
                          Torben

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Bunde og bunde, det går da fremad.

Lige nu har jeg glasset slebet ned i en dybde på 3,3 mm.. Så det hjælper da på det..

Man kan fornemme dybden bedst her:

Eller her:

En god mm eller halvanden, så skal der skiftes til et slibeværktøj frem for den jernklods jeg sliber med nu..
                            Den endelige dybde bliver 5,40 mm

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Hold da op, det går helt forrygende 🙂 – det varer da ikke længe før du når “bunden”.

Tak for opdateringen.

Mvh
                              Torben

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Nej, der er ikke så længe til.
                                Men jeg skal snart til at passe på, da det er et pokkers bøvl at “køre baglæns” på dybden.

Og der skal være margen til at slibe sfærisk, idet jeg jo blot har hulet ud med en jernklods, for at fjerne materiale. Glasset er ikke sfærisk, selv om jeg tilstræber at krumningsradius er nogenlunde ens over hele fladen.
                                Jeg måler efter hver gang med sfærometer, og kan derved beslutte om der skal flere wets til ude mod kanten eller mod centrum..

mvh
                                Jens

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Lidt nyt om TOC14 spejlet.

Glasset var jo på “udflugt” sidste weekend, men alligevel fik jeg smidt nogle sessioner af 20-25 wets i glasset i løbet af ugen. De lange lyse, og knap så kolde aftener er gode at arbejde med glasset.
                                  I fredags nåede jeg så en “sagitta”, fordybning på ca 4,5 mm, hvilket ser ganske drabeligt ud, under en lineal lagt over glasset:

Med måleuret ( som er nul ved 5 mm og tæller baglæns) ser det sådan ud:

Og hele glasset ser nu sådan ud:

Der er således ca 0,9 mm i dybden i centrum tilbage, før den ønskede brændvidde på 1550 mm er nået. Men der skal også være noget til at slibe sfærisk på og også finslibe.

Derfor skal det fortsatte arbejde foregå med et sub-diameter tool. På et spejl på 365 mm skal tool’et være mellem 60 og 70% af diameteren. Jeg havde ikke lige et tool der kunne genbruges, da min sidste 10″ tool har fået en lap på…

Så det var afsted i byggemarkedet for at købe noget gips.

Der blev savet en rund skive af noget krydsfiner ud, som der blev sat en papkant på. I denne blev gipsen støbt.

Her ses finerskiven lidt tydeligere:

Den skal så have en god uge i varmeskabet.
                                  Når den er tørret godt igennem, skal den forsegles med et par lag oliebaseret maling, og så er den klar til at få glasklinker på.

Mere følger.

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 127 i alt)
                                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.