Toa,en er ved at blive varmet op!

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Toa,en er ved at blive varmet op!

• Dette emne har 11 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af Anonym. This post has been viewed 194 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Endelig stabilt og klart vejr, som ganske vist ikke er godt for min forkølelse. Til gengæld starter jeg stille og roligt op med min nye TOA 130, for at lære den at kende. Især farvebalancen driller mig lidt, eftersom den er så pokkers neutral. Lige når billederne kommer ind, virker de næsten sort/hvide hvilket de bestemt ikke er. Faktisk er der så meget saft og kraft i, at det synes næsten umuligt at overstyre farverne. Jeg har netop med vilje givet den en tand ekstra på orion.
      Det er de for tiden gængse objekter, jeg har kastet mig over, og indtil videre er jeg godt tilfreds. Jeg går og venter på den originale toa 1,6 extender, så jeg kan række lidt længere ud efter de mindre objekter. Billederne er taget med min Qcam8 efter min næsten sædvanlige opskrift. Mellem 6 og 10 frames på hver ca. 5 min uden darks og filtrering.

Med venlig hilsen

hoest
      Deltager
        • Nova

F… hvor er de flotte Johannes

wieben
        Deltager
          • Nova

Hej Johannes,

WOW, det ser godt ud. Din Orion er som tyk farve-fløde – måske lidt rigeligt efter min smag, men du siger jo også at den fik en tand ekstra på farverne. Meget “plastisk”, hvis det giver mening, og utrolig flot kontrast.
          Jeg syntes specielt din M45 er flot.
          Du bliver vist glad for den TOA.

Mvh

Heine

ac
            • Planet

StarStarStarStarStar

Rigtigt flot – specielt at trapez’et i M42 stadig ses som 4 stjerner samtidig med at tågerne også er fint med.

M45 står bare flot og rig på struktur i reflektionstågen.

mvh AC

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Nydelige billeder Johannes

Kan du ikke skrue lidt på Orion-optagelsen, så grænsen mellem tågen og himmelbaggrunden ikke bliver så skarp?

Farverne er forskellige fra det man normalt ser i forbindelse med M-42 – mangler der grøn eller hvad?

De syv Søstre er smukke.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Clap

steffan
                  • Giant

Rigtig flotte billeder Johannes. Det er godt håndværk :).

Mvh Steffan

bwinkler
                  Deltager
                    • Nova

Hej Johannes

Den er da kommet i “gode” hænder, jeg har næsten aldrig set så flotte billeder, særlig Orion Tågen synes jeg er fantastisk, det har jeg aldrig kunnet gøre så flot.

nive
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Johannes .

Ultra flotte billeder. Der går nok en 30 – 40 år for jeg når det niveau. Cry

henrik
                      Deltager
                        • Nova

Hej Johannes

Whauw – de er flotte!

M45 er utroligt detaljeret til trods for det store felt og tripletten er også godt detaljeret.

Er det taget med DSLR kamaeraet?

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Fede billeder! Med M42 især, kan man få det som man vil. Efter smag og behag. Og denne udgave er dejlig fed i farverne som en natsværmer på himlen. M45 er i en klasse for sig. Men hvad er det for en “boble” i midten til højre i billedet?

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
                            • Super Nova

Tak for roserne.

Den boble der nævnes, har jeg også spekuleret over. Jeg tror det er en refleksion, af en af de store stjerner, mellem beskyttelsesglasset på min Qcam8 og fieldflatteren. Afstanden her imellem er ca. 8 cm. Eller også er det dug (dråbe) på linsen? Hvad det end er, finder jeg såmænd nok ud af det på efterfølgende billeder, og så skal jeg også nok vide at undgå det.

Mvh.
                          Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Toa,en er ved at blive varmet op!' er lukket for nye svar.