TOA 130 – First Light Foto

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER TOA 130 – First Light Foto

• Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r siden af ac. This post has been viewed 263 times
Viser 12 indlĂŠg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Anonym
      • Super Nova

Endelig Endelig havde vi gÄr aftes lidt udsigt til mÄnen, gennem en diset himmel hos mig i hvertfald. Efter at have hentet min fine TOA 130 hos Bjarne Winkler (Som nu fortsÊtter med mewlon 210), har jeg ligesom alle andre lÊngselsfuldt vendt blikket opad. Ingen i hele nabolaget har kunne sove for en kikkert, som hver nat har tudbrÞlet over den elendighed.
      Pludselig var chancen der sÄ for lidt mÄnepostej pÄ linsen, og mon ikke jeg kan vÊre godt tilfreds!

Fakta er ca. 50 frames taget med min canon 450D med en billig 2 x barlow imellem.

Billedet er stort, men jeg synes det hele skal med for at vise skarpheden.

Jeg er iĂžvrigt ved at lĂŠgge sidste hĂ„nd pĂ„ en testrapport af IND70 med reducer, som jeg lige mangler at fĂŠrdiggĂžre de detaljer pĂ„. SlutbemĂŠrkningen i rapporten kan dog allerede nĂŠvnes: KĂžb den – den er flere gange prisen vĂŠrd!

Med venlig hilsen

johannes2009-02-08 17:55:51

nive
      Deltager
        • Super Nova

Hej Johannes .

Flot stor mÄneposteg .Men det er jo ogsÄ noget af et rÞr sÄdan en Tak 130 .

GlĂŠder mig til din testraport af IND70.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Uha, lad vĂŠre med at offentliggĂžre sĂ„dan et billede – det kan vĂŠre at Bjarne fortryder salget Wink

Det nĂŠste du skal have er vel en dyr Barlow Thumbs%20Up

mvh

TOrben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
            • Super Nova

Hej Torben.

Jeg forventer skam stadig mange flotte fotos fra Bjarne,s hÄnd med den mewlon 210 han nu har sat op.

Du har ret med barlowen – den originale extender 1,6 er bestilt.

Med venlig hilsen.

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Johannes, du skal da lige skyde et par foto uden barlow, med 1000mm sĂ„ skulle det da blive et flot mĂ„nefoto uden, med et Canon…

henrik
              Deltager
                • Nova

Hej Johanne

Fy for et … godt billede!

Det er sjovt sÄ godt du har fÄet de grÄgrÞnne verses grÄblÄ farvenuanvcer med i MÄnehavene.

Hvis du bemÊrker det ligger der Þverst i billedet ogsÄ en klippe formation med et par kratre i der har samme farvespil ifht. omgivelserne.

De blÄ farver menes ifÞlge en artikel i American Mineraologist at stamme fra smÄ Ti og Fe magnetitter i noget at stÞvet pÄ MÄnen, ligesom det findes i lavastrÞmme her pÄ Jorden.

Der mange der pÄstÄr at MÄnen ikke har farve og at man derfor ligesÄ godt kan bruge s/h, men DET har den!

hoest
                Deltager
                  • Nova

Hej Johannes
                  Det er knageme godt.Focus er sÄ perfekt som den kan blive
                  Tillykke med first light

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Johannes
                    Tillykke med instrumentet forresten 🙂
                    Jeg er spĂŠndt pĂ„ at se billeder taget gennem den nye Barlow – det skal nok blive godt.
                    mvh
                    TOrben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
                      • Super Nova

Her lige svar isĂŠr til Rigo.

Aftenen forinden tog jeg i et lille hul mellem skyerne ganske fÄ frames uden barlow, men dog med den originale reducer. Jeg har valgt den bedste af disse frames ud og dette enkelte billede mÄ i ogsÄ gerne lige fÄ til en mere reel bedÞmmelse.

Det eneste jeg har gjort er at croppe det meste af den tomme himmel vÊk, og jeg skal da indrÞmme, at en stackning her ikke er strengt nÞdvendig. Men selvfÞlgelig er detaljerne ikke helt oppe i synet pÄ en, pÄ denne mÄde!

Samme aften tog jeg iÞvrigt de sidste billeder til min test af IND70, som nu skulle vÊre lagt ind pÄ siden!

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

Ser meget beder ud. KLAR OG REN

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Der er ingen grund til at anfÊgte et sÄ fuldkomment teleskop. Er der noget at indvende er det andre faktorer sÄsom andre glas i lysgennemgangen som fx en barlow. IndfÞrer man en glasvej i den i forvejen farverene refraktor, vil der ske en forskydning af farverne med mindre den er korrigeret herfor. En bino fx vil forrykke farverne markant og ikke til det bedre skal det lige hilses og siges. En reducer/flattener vil ogsÄ forrykke balancen men her vejer man det fladere felt hÞjere end absolut farverenhed. Og med en sÄdan refraktor vil det i Þvrigt heller ikke kunne ses, kun mÄles. Men hvis interessen er der sÄ siger dette link absolut alt om dette fÞrsteklasses instrument:

Dog er siden pÄ tysk, men godt illustreret!

outlook2009-02-10 13:47:15

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

ac
                            • Planet

Altid spĂŠndende at lĂŠse den gode Herrr Rohr’s test’s

Ingen tvivl om et TOA’en er topklasse. Det er selvfĂžlgelig ikke en 15″, men det lys den samler afbilledes perfekt.

mvh AC

Viser 12 indlĂŠg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'TOA 130 – First Light Foto' er lukket for nye svar.