› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › to OOUK spejle
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af morten. This post has been viewed 200 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. august 2016 kl. 22:48 #149205
mortenDeltager- Super Nova
Jeg købte for et par år siden et brugt OOUK Ultra 300 mm f/4 spejl. Efterfølgende fik jeg efterhånden bygget en kikkert omkring dette spejl.
Jeg genbrugte OO’s spejlcelle men fik lavet et CF rør hos Klaus Helmi og fik en Antares PV30 4″ sekundær og en TS heavy duty spider. Korrektoren var en TS 2½” wynne corrector.
Jeg fik også taget nogle gode billeder med det, som jeg har postet her. De klare stjerner var dog dårlige med for mange og for uregelmæssige spikes omkring specielt kl 12. Jeg fik lokaliseret fejlen til spejlet selvom det nominelt var et ultra spejl med en Zygo rapport som “dokumenterede” det til at være pv 10.
Jeg besluttede mig så for at købe et nyt Ultra spejl, ikke uden betænkeligheder. Jeg fortalte dog OO, at spejlet ville blive testet umiddelbart efter modtagelsen.
Nu har jeg haft lejlighed til at teste det nye spejl. Det er klart bedre end det gamle. Jeg poster to billeder som viser, at der klart er mindre spikes omkring stjernerne med det nye spejl vs det gamle.par
Her er et link til et par stjerner med det nye spejl
og her er til det gamle
55_min_abell_gl_spejl_16_3_16.jpg
Spikes er ikke helt væk, men der er en betydelig forbedring. Stjernetest mener jeg også viser en reduktion i SA i forhold til det gamle spejl
morten 2016-08-03 23:01:13 4. august 2016 kl. 00:22 #149207
webweichelDeltager- Nova
Interessant, ikke så betryggende at der er den forskel på to ellers ens spejle fra OO. Har selv et 300 mm F4 Ultra fra OO. Jeg har ikke som sådan set ekstra spikes udover hvad jeg regner med kan henføres til unøjagtigheder i sekundær holder og så jeg stadig kører med det oprindelige VX12 alu tubus (kollimering er ikke 100% stabil). Et eksempel er:
http://clearskies.dk/NGC4291_25Dec15.html
Vedhæfter her zygo for mit spejl:
Kunne være interessant at se dine to zygo’er for de to spejle for at se om der er forskelle i parametre.
Burde OO ikke have det “gamle” spejl tilbage og give en kompensation for offspec. spejl?
4. august 2016 kl. 11:28 #149215
Det nye spejl er OK, her er en stjernetest jeg lavede natten til i går.
Jens Jacobsen har testet begge spejle. Der er overensstemmelse mellem det nye spejl og den medleverede zygo rapport, men nok ikke helt mellem det gamle spejl (fra 1998) og dets zygo, specielt ikke svarende til kanten, som nok er årsagen til de mærkelige spikes.
Det var med nogen betænkelighed at jeg valgte at investere i endnu et “ultra” spejl fra OOUK, dels baseret på egne erfaringer med mit første 300 f/4 spejl og dels på diverse historier fra nettet. Jeg havde dog et fremragende 250mm f/4.8 ultra spejl fra OOUK, og jeg havde set, at de åbenbart kan lave f/3 spejle til TS, som TS får testet i Tyskland (i sig selv ikke særligt betryggende, at TS vælger at ofre penge på en uafhængig test). Kan man lave et f/3 spejl, som står for en uafhængig test, så er man dygtig. (Thomas, jeg ved godt at de masseproducerede SCT spejle er hurtigere, men de er sfæriske).
For mig er det derfor meget befriende, at det nye spejl faktisk lever op til ultra specifikationen, og mine bekymringer gennem de 3 måneders leveringstid er gjort til skamme.
PS jeg ved godt, at stjernetesten viser en anelse SA, det er formodentligt fordi det ikke er kølet helt ned på tidspunktet for testen – under alle omstændigheder er det beskedent. Testen er lavet ved 70 og 140 steps á 4my. Derfor er den for følsom. I flg. Suiters bibel om stjernetest skal man teste med en 10 bølgers defokusabberation. Dette svarer med et f/4 spejl til 700 my og altså 170 steps. I min måske spongioforme hjerne blev det husket til 70 steps, derfor 70 og 140.
Jeg har en stjernetest fra det gamle spejl, som var overkorrigeret, og dermed udviste SA, det kan man se på denne test (som er lavet rigtigt med 170 steps), måske kan man også se den dårlige kant på det uregelmæssige billede.
PPS. Selve zygorapporten på det gamle spejl se fin ud, ligesom den gør for det nye. Problemet er, hvis rapporten ikke svarer til det spejl man har. I så fald så har rapporten en vis brændværdi, og man kan tegne på bagsiden, men ellers er den ret værdiløs. Det er jeg ret overbevist om er tilfældet med mit gamle spejl, mens det nye passer.
PPpS, jeg har naturligvis gjort OOUK opmærksom på at jeg ikke er tilfreds med det gamle spejl. Jeg har købt det brugt og det er 8 år siden, så de har ingen juridisk forpligtelse til noget som helst, og de har ignoreret den del af min henvendelse. Jeg gider ikke indlade mig på et udsigtsløst slagsmål med dem.
RETTELSE, i dag har de svaret fra oouk, de vedkender sig spejlet, men siger, det har arbejdet over tid.
morten 2016-08-04 16:25:59 4. august 2016 kl. 12:15 #149217
astrojensenDeltager- Neutron star
Problemet er, hvis rapporten ikke svarer til det spejl man har. I så fald så har rapporten en vis brændværdi, og man kan tegne på bagsiden
Thomas, Bornholm
4. august 2016 kl. 14:49 #149221
Orion vedkender sig spejlet, og siger, at glasset har arbejdet over tid, og at de kan rekonfigurere det for mig.
morten 2016-08-04 16:06:31 4. august 2016 kl. 16:20 #149224
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Efter aftale med Morten, lige et par kommentarer og nogle billeder.
Jeg har haft lejlighed til at inspicere og teste begge spejle.
Det første spejl, fra 2008, som gav de underlige halo-fænomener, lavede jeg en focault-test på omkring den 10 juni.
Jeg var lidt overrasket over hvad jeg så under knivsæggen, da spejlet havde en ganske ru fremtoning, lidt i retning af hvad man ser fra fjernøsten.
Her er to focougrammer af spejlet.og fokusseret lidt længere ude mod kanten:
En opmåling med en syv-zoners maske gav dette resultat:
For kendere vil det være synligt at kanten syntes lang, og jeg tænkte at jeg helelre måtte tjekke med et Ronchi-gitter, hvor jeg med lidt besvær kunne tage et billede af kanten.
Her kan man faktisk uden besvær se at der er en diskontinuitet mod den ekstreme kant. Dette er forårsaget af en kant som er “rullet”, dvs den fokusserer lidt for langt i forhold til resten af parabolen. En meget træls fejl, og den har absolut ikke noget at gøre på et højkvalitetsspejl.
Spejlet viser iøvrigt en fin, rund afbildning, der er ikke antydning af astigmatisme. Spejlet er meget fint forarbejdet, med en smuk slebet kant, og en nærmest perfekt coatning. Serienummer er fint graveret i spejlets bagside, så herkomst er der ikke noget at komme efter.
Få dage senere fik jeg så lejlighed til at teste Mortens nye OO spejl. Jeg må sige at det var en glædelig overraskelse i forhold til det gamle. Der er søreme sket noget på de 8 år der er imellem de to spejle.
Det nye spejl fremstod fuldstændig perfekt forarbejdet, og var målmæssigt præcist som det gamle, på nær en brændvidde der var ca 5 mm kortere. Også det nye spejl var fint forarbejdet, med en meget smukt slebet kant, og facetslebet (kan man bruge den betegnelse?) fals ind imod den reflekterende flade. Helt iorden og langt bedre end man ellers har set over østfra.
Spejlet kom i testeren, og her var det en anderledes rolig overflade der viste sig.
Og lidt længere ude:
En opmåling med samme syv-zoners maske gav denne:
Her var der en helt anderledes styr på spejlets kant, som jo er så kritisk for et ordentligt resultat. Spejlet fremstod også langt glattere og mere “roligt” i overfladen.
Det gamle spejl er i og for sig brugbart, hvis man blænder de yderste 6-7 mm af. Men det er jo ikke rigtigt det man har ønsket sig, når man har investeret i en f/4 spejl med en Ultra overflade.
Det nye spejl er en helt anden fin sag…
For feinsmeckere kan jeg hilse og sige at diffraktionsringen er umådelig svær at få frem fotografisk på et coated spejl. Den er visuelt synlig, men tydeligt svagere på det gamle spejl, hvilket var en kraftig hint om at noget var galt med kanten.
mvh
Jens4. august 2016 kl. 16:24 #149225
Stor tak til dig Jens, du hjalp mig til at forstå hvad der var galt. Det var virkelig en stor hjælp.
Håber billederne bliver bedre fremover.
Her er et link til en 55min fits af det gamle spejl
https://www.dropbox.com/s/7yy0zk3egn4yq36/55%20min%20abell%20gl%20spejl%2016_3_16.fit?dl=0
og her til det nye
https://www.dropbox.com/s/rpo0iwg84p2us4g/55%20min%20abell%20nyt%20spejl.fit?dl=0
morten 2016-08-04 18:12:13 4. august 2016 kl. 20:10 #149236
wiebenDeltager- Nova
Hej Morten,
Dejligt at det nye spejl lever op til forventningerne.
Det er jo lige ved at du nu bare mangler en ekstra tubus, så kan du køre et bino-foto setup med mono/luminans på det nye fine spejl, og farve på det gamle
5. august 2016 kl. 00:08 #149254
he he, mon min ap900 kan bære den..
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'to OOUK spejle' er lukket for nye svar.