› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › to forskellige okularer…
- Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af pbm77. This post has been viewed 283 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. april 2009 kl. 09:14 #14869
outlookDeltager- Super Nova
Nu hvor det kolde, kontinentale vinterhøjtryk over Europa er brudt ned mens det tilsvarende højtryk over Rusland stadig er intakt, altså det vi kalder Påskeøsten er kommet for at blive et stykke tid, har vi alle muligheder for at se stjerner og galakser. Især nu, hvor Månen først står op efter midnat. Så kan jeg endelig komme i gang igen med lidt videoassisteret astronomi på Virgohoben’s galakser, hvis ikke jeg i stedet vil spole nogle film ind af Saturn.
I aftes da Månen stod op før midnat valgte jeg for en gangs skyld at glo på Saturn visuelt (det er jo heller ikke koldt mere), men med et 6mm orthoskopisk okular fra Baader og så et 6mm vidvinkel fra Skywatcher bare for at sammenligne dem lidt med hinanden. Seeing’en var egentlig ikke altid til så høj en forstørrelse (med en 8″ SCT omkring 330x) men i de øjeblikke, hvor luften var nogenlunde rolig kunne jeg dog se fordele og ulemper.Orthoskopisk design. Fladt og skarpt synsfelt.Dog skal det siges, at det absolut bedste billede såmænd var det tilsvarende 9mm okular fra Skywatcher, men altså kun pga. seeing’en. Nu har jeg læst i et udenlandsk forum, at 6mm’eren kan blive lige så god som 9mm’eren, hvis man vender barlow linsen, den nederste linse i okularet om og som sagt så gjort. Og ja, det er blevet lige så anvendeligt som 9mm’eren bare med den højere forstørrelse. Og det er egentlig underligt, da man skulle formode, at billedet vil lide under det.Helt samme forstørrelse som med Baader 6mm’eren syntes jeg ikke, jeg kunne se, men “omvendelsen” skal da også have en eller anden form for konsekvens. Men det er tæt på samme forstørrelse bortset fra det optiske bedrag det er pga. det lille synsfelt på omkring 40 gr som Baader leverer og som kan give det indtryk at man ser objektet større end med et vidvinklet okular med samme brændvidde. Det orthoskopiske okular består af en cementeret triplet linse og en enkelt frontlinse og giver et ret lille, men skarpt, fladt og farverent billede.Men er der så nogen optisk gevinst at hente med et orthoskopisk okular på planeten. Ja, men kun i de øjeblikke vil jeg hævde som man har med et godt spejl på 1/6 wavefront eller derunder, altså på et mørkt sted og når seeing’en er god, da springer og kun da springer forskellene optisk sig markant ud.Men en anden ting ved designet er, at reflekser som man ser i næsten alle andre okular design’s brillierer ved deres fravær. Og det alene retfærdiggør anskaffelsen af disse orthoskoper sammen med en bedre kontrast på planeten. Men begge okularer var når seeing’en altså tillod det gode på den optiske akse og med det vidvinklede Skywatcher kunne man også nyde de fleste måner i det større felt.Skywatcher’s ultravidvinkel serieMed det orthoskopiske design begrænses feltet til ca. 40 gr mod Skywatchers 66 gr. Til gengæld kan man så fokusere på det egentlige, nemlig planeten alene, hvad jo også gør en forskel. Det orthoskopiske design er et special design som ikke kun planetentusiaster især vil have gavn af, men også til obs. af dobbeltstjerner og kuglehobe er det yderst velegnet qua sin skarpe optik. Det bør derfor ikke mangle i den visuelle observatørs okularkuffert. Et sæt bestående af 6-9-12 mm vil gøre god fyldest på de nævnte objekter.negativt Baader HD negativt Skywatcher Ultra vidvinkel
– lille synsfelt – reflekser
– lille øjerelief – moderat kontrast
– dyrt – moderat skarphed
positivt positivt
– skarp på aksen – højt øjerelief
– ingen reflekser – stort synsfelt
– god kontrast – billigt
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting12. april 2009 kl. 10:11 #14873
palle.b.Deltager- Nova
Hej mener Du virkeligt at man blåt adskiller sin 6mm SW ultra widefield og vender foreste linse ?
har lige set på min 6mm og kan se at det hvist ikke er så vanskelig en opgave, en dag hvor der er ro til det.jeg har ikke ofret en 9mm endnu, eftersom midt teleskob kom med en (skod) 9mm med celestron logo, og uden yderlige beskrivelser. Men det ligger lige som om i din tekst at9mm SW U.W. er god til prisen..?12. april 2009 kl. 20:51 #14896
pbm77- Moon
Tak for en interessant rapport. Jeg vidste ikke det med at vende ”barlowen” i 6mm’erne. Det kunne da være man skulle prøve.
Jeg har 6mm og 9mm af skywatcher okularene og må sige at jeg er meget glad for 9mm versionen som jeg synes er bedre end 6mm versionen der dog bestemt ikke er dårlig, men som du skriver lider det af refleksioner på planeterne og månen. Mener at 9mm versionen er et af de bedste okularer man kan få i forhold til prisen.
Har overvejet nogle orthoskopiske okularer, men når man mest bruger dobson er det rart med et større synsfelt, men du har helt ret i at det mindre synsfelt kan være en hjælp til at fokuserer på ”opgaven” og lukke andet ude af synsfeltet (specielt på månen synes jeg det kan være en fordel).
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'to forskellige okularer…' er lukket for nye svar.