En lille opdatering i gråvejret.
Jeg har arbejdet på 6″ spejl #1, som jeg ikke har været helt tilfreds med. spejl #2 er rigtig godt, og faktisk klar til brug, men #1 har ikke helt ville arte sig.
Jeg er så startet på at figurere spejl #1 igen, da jeg har planer om at sende det til aluminisering, sammen med det 162 mm spejl jeg har lavet til fotometri, HQLC kikkerten.
Imidlertid havde jeg et “uheld” med den første figurering af #1, efter presning af lappen. Lappen arbejdede meget hurtigere end jeg havde forventet, og med standard paraboliseringsstrøg, fik jeg uforvarende lavet et “hul” i midten af spejlet, et område som har en brændvidde ca 6 mm kortere end kanten af spejlet.
Træls, og sådan et hul er ganske svært at slippe af med igen, da man meget hurtigt kan få det poleret ud mod kanten, så man faktisk ender med en turned edge istedet. Så man må gribe i den kreative kasse.
Nu er det sådan at spejlets krumingsradius bliver kortere der hvor man polerer meget. Relativt set bliver radius så længere der hvor man IKKE polerer. Dette kan man udnytte ved at presse med “mellemlæg”.
Da jeg havde fået et hul i midten, pressede jeg med en papirsstjerne på lappens midte, som vist:
![](http://www.egeskovobs.dk/jpeg/6tommer_f12/6tommer-lap.jpg)
Den irregulære form på stjernen gør at der ikke dannes zoner, og da begen kun presses ganske lidt ned, kan man presse begen “på plads” igen efter opretning af hullet.
Efter presningen og en polersession på ca ½ time med normalstrøg, var hullet i midten væk, og spejlet er nu så tæt på sfærisk igen at jeg kan forsøge igen med paraboliseringen..
Læg iøvrigt mærke til gips-tool’et. Genbrug betaler sig, jeg tror det er tredje spejl den gipsskive bruges til.
mvh
Jens