› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › To 6 spejle
- Dette emne har 32 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af jens. This post has been viewed 784 timesjacobsen. This post has been viewed 784 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. februar 2014 kl. 23:40 #113650
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Lars.
Jeg har lige figureret en ½ omgang, så tæt er jeg på. Nu får vi se hvordan det ser ud, men den er nok ganske tæt på. Kan man blot få ROC til at blive ca ½ mm længere ud mod kanten er man umådeligt tæt på et parabolsk spejl…
Jaeger linsen kostede $44, eller omkring de 250 kroner, og for en 110 mm RF linse er det svært at finde billigere. Der er også noget nostalgi ved at have en af de fine linser som jeg husker at have læst om i S&T for mange år siden.
Og Rougen + mere skal hentes på posthuset i morgen. Desværre fandt posten på at de skulle fortolde denne gang, de sidste tre-fire gange er pakkerne fra SS ellers gået ubesværet igennem.. Men win some, lose some..
mvh
Jens7. februar 2014 kl. 16:51 #113657
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Jens,
Bare 250 kr, herre Gud, det er jo et fund!
Men bortset fra det tror jeg at iStar objektiverne er langt bedre.Surt med tolden. Tjaa tolden er jo så det mindste, for posten kræver jo lige et standard gebyr på 180 kolde kr – uanset beløbet man har købt for. Og så momsen!
Men som du skriver: Win some – loose some
Du må meget gerne post dine focugrammer med din fortolkning af dem i det omfang du orker
Jeg synes, at det er spændende af følge med i, og så er det lærerigt!I øvrigt har jeg spændende nyt fra mit eget slibeværksted.
Jeg har vist fået styr på den forhøjede ring og så har jeg lavet den første ronchi test.
Men jeg laver en post med billeder om det en gang i aften…8. februar 2014 kl. 12:40 #113669
En lille opdatering…
Der kom en pakke fra USA i går, med bl.a rouge.
Jeg rensede derfor lappen og startede med rouge.
Det føles en del anderledes at polere med, og “napper” en del. jeg gav derfor lappen en dråbe opvask, og det hjalp straks.Men man skal passe på ikke at svine alting til:
Jeg tog et par focougrammer efter poleringen, og det ser således ud:
Et lidt kortere belyst:
En måling med en simpel tre-zoners maske giver denne kurve:
Som det ses vil et f/10 spejl med en let parabolisering være næsten ideelt. Nu er det kun glatheden jeg jagter (og den meget svage top i midten). Men kontrasten ved et sfærisk spejl er meget voldsommere end ved et paraboliseret spejl. På en parabel f.eks med 3 mm i forskel mellem kant og midte, vil en zone med 1/10 mm forskel ikke se ud af meget, hvis den overhovedet er synlig. Men her, på spejl #2 vil 1/10 mm nok ca være den lille top der er i midten… Så jo tættere på sfærisk man er, jo lettere er det at se zoner.
Jeg målte iøvrigt RoC idag, den er skrumpet med 17 mm siden jeg startede med at refigurere spejl #2
Jeg tror der skal en runde mere med Rouge til, så er det det..
mvh
Jens8. februar 2014 kl. 12:44 #113671
astrojensenDeltager- Neutron star
P-V 1/55 bølgelængde… Jens, jeg tror, du hellere må tage det spejl med til MAF, i en dertil egnet tubus, selvfølgelig.
Thomas, Bornholm
8. februar 2014 kl. 13:23 #113674
Hej Thomas.
Tubus har jeg allerede, det er den åbne konstruktion jeg bruger til solobservationer. Har du iøvrigt ikke kigget i den med spejl #1??
Jeg havde lige spejl #2 ude for et hurtigt kig på solen, da der var huller i skyerne. Sjældent har jeg set så meget aktivitet på solen, solpletgrupper til den ene og anden side, små mørke pletter, solpletter med flot stribet penumbra, fakkelområder, kort sagt alt godt.
Og spejl #2 kan snildt vise granulationen selv i middelmådig seeing…
mvh
Jens10. februar 2014 kl. 23:30 #113758
Hej.
En opdatering…
Rouge er noget griseri! Ingen tvivl om det. Men om det er umagen værd…
Der er to ting man skal være opmærksom på.Rouge har en tendens til at “nappe” i glasset, hvilket ret let kan ses.
Hvis man sammenligner dette foucogram, taget efter den sidste omgang cerox, kan man se den top i midten, som har voldt mig en del problemer…
Men glasset ser fint, glat ud.
Jeg har så poleret ca ½ time med rouge, og det har givet et glas som spreder en del mindre lys, men også virker mindre glat. Der er lidt “dog-bisquit” over det. Jeg har prøvet at tage et billede af figuren efter rougen:
Overfladen virker mere “nervøs”.
Jeg er sluppet af med toppen, der er lidt mere “hul” over midten.
Figuren målte jeg her til aften:
Jeg tror jeg vasker lappen, og så en lille smule cerox, meget fortyndet.
mvh
Jens10. februar 2014 kl. 23:42 #113759
Meget meget imponerende Jens!
Jeg havde dog den opfattelse, at rouge ville give en glattere jævnere overflade.
Hvad med at slutte af med en fortyndet rouge i stedet for fortyndet cerox?Men P-V på 1/58 og strehl på 0,999
11. februar 2014 kl. 00:22 #113760
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Jens.
Dog bisquet: er det kæden af cirkler som i det første billede går lodret ned gennem centrum du mener? I så fald er de jo næsten forsvundet og de er vandret lidt længere ned på det sidste billede.Og ja, spejlet virker knap så glat, men har det nogen praktisk betydning tror du?Tillykke med resultatet. pv 1/58mvh Viggo.23. februar 2014 kl. 23:08 #114367
Hejsa.
Lidt opdatering til 6″ spejl #2.
Jeg havde store problemer med at få rouge til at opføre sig ordentligt. Det er et helt andet game at polere med end Cerox.
Jeg tillod mig så at starte en tråd på Cloudynights, et konkurrerende forum baseret i staterne.
Jeg må sige at udbyttet ved at kunne smide et billede af spejlet overflade, et foucogram på nettet, og få minutter senere få svar og råd fra nogle af verdens absolutte kapaciteter er guld værd, især nå man ikke kan hente hjælp i bøgerne og ved hjælp af søgemaskiner på nettet. Der er åbenbart ikke mange der gør i rouge-polerede spejle med et f-forhold omkring de 10.Tråden kan findes her:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Board/atm/Number/6374073/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/3Det sidste billede jeg har taget, her til morgen, er her:
Spejlet er meget meget tæt på sfærisk, den største afvigelse finde ude mod kanten, som fokusserer 0,1 mm længere end resten af spejlet. Jeg har fået bugt med den ret ujævne overflade og har fået faconen på plads.
Jeg må sige at det har været utroligt lærerigt at kunne korrespondere med folk som har prøvet det før, og brugen af en hård, tynd lap er meget nyt for mig. Det er helt i mod hvad de kloge gamle bøger (også Texereau) foreskriver. Bl.a den generelle tendens til at have et plateau i midten, som jeg fik forklaret, det er egentligt på grund af begens tendens til at flyde. Den vil helt naturligt komme, og den eneste måde er at bruge hård, tynd beg. Det virker faktisk..
Mere følger.
mvh
Jens24. februar 2014 kl. 19:07 #114387
Nå, så er der dømt sfærisk spejl.
Har lige taget dette billede af mit 6″ f/10 spejl #2.
Tættere på sfærisk er det svært at komme, den største afvigelse < 0.05 mm på brændvidden.
For at vurdere “glatheden”, lavede jeg et billede med knivsægge lige forbi “mørke” således mikro-ujævnheder ville vise sig med et spredt lys fra overfladen. Dette viser iøvrigt også smukt diffraktionsringen.
Jeg prøver nok at parabolisere i aften.
mvh
Jens25. februar 2014 kl. 11:04 #114409
Hej Jens,
Meget interessant tråd på CN
Sidste kommentarer opfordrer dig til at arbejde endnu mere på at få kanten skarp.
De vil have diffraktionsringen ens hele vejen rundt.Og jeg synes, at dit spejl ser nærmest perfekt ud nu, haha.
Du får kamp til stregen – på den gode mådeDejlig at se en kapacitet som Mike Lockwood som den første der svarer dit spørgsmål!
Interessant med channels, de skal være ret så brede åbenbart!Og der er vist bred enighed om at ridse (microfaceting) lappen.
Alt i alt mange gode input !
25. februar 2014 kl. 20:09 #114421
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Flot resultat – men stadig et “s” for meget
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
4. marts 2014 kl. 19:41 #114666
Hejsa.
Her er dagens resultat.
Jeg har tre gange nu, i den sidste uges tid, haft spejlet paraboliseret, og har under knivsæg test fundet en uregelmæssighed, som jeg ikke har været tilfreds med. Her er forsøg #4. Nu ser det rimeligt ud. Visuelt er spejlet fuldstændigt glat og uden zoner:Der ses lidt lufturo på billedet, plus det er ikke helt i focus for kameraet. Men man får vist indtrykket.
Paraboliseringen måler således:Næste trin er test på stjernerne. Nu skal spejl #1 en tur på lappen.
mvh
Jens4. marts 2014 kl. 21:26 #114671
Meget meget flot !!
8. marts 2014 kl. 22:55 #114821
Hejsa.
Lavede lige en simpel test, tog et billede at månen i primærfokus med kamerahuset blot holdt op imod udtrækket, da jeg ikke kunne komme langt nok ind til focus.
Derfor ikke helt i pivskarp focus. Men alligevel:
Det visuelle indtryk på månen og jupiter var som at se i en stor refraktor, dog uden farvefejl.
mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'To 6 spejle' er lukket for nye svar.