To 6 spejle

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER To 6 spejle

• Dette emne har 32 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af jens. This post has been viewed 783 timesjacobsen. This post has been viewed 783 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

For to år siden startede jeg på at slibe og polere to ens 6″ spejle. Spejlene har en åbning på 158 mm og en brændvidde meget tæt på 160 cm. De er begge ubelagt, indtil videre.

Det ene spejl fik jeg ret hurtigt en ok facon på, det har været brugt en del som solkikkert. Det var så tanken at makkeren, spejl #2 skulle belægges, og bruges til en førsteklasses planetkikkert. Spejlet blev poleret ud, men jeg har aldrig fået en fornuftig figur på det. Så det har lagt i godt 1½ år.

Da jeg nu havde arbejdet med 12″eren i en del måneder, fik jeg lyst til noget lettere. Så i søndags lavede jeg lige en polerlap til 6″eren, og har nu poleret på spejl #2 i to aftener. Igen med lange presninger, og godt med pauser undervejs. Dette for at akklimatisere og presse undervejs i figureringen. Og søreme om ikke figuren er blevet meget bedre, med lidt held kan jeg starte på at parabolisere i løbet af weekenden.

Bliver spejl #2 godt, ryger spejl #1 nok på lappen igen. Da spejlene er så godt som ens, kan den samme lap bruges til begge. Så kan jeg arbejde de to spejle “mod hinanden” indtil de begge er gode. Det ene vil så forblive ubelagt, mens det andet muligvis bliver forsølvet.

Jeg håber at kunne tage sol/planet kikkerten med på Starparty (jeg har ikke skrevet året!)

mvh
      Jens

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hej Jens,

Hvad med at lave en bino-kikkert ud af begge spejle?!
        Brændvidden skal selvfølgelig være meget tæt på at være ens, inden for nogle mm.
        Men det er jo ikke noget problem for dig Wink

http://davetrott.com/oversize-binoculars/six-inch-binoculars/

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Jens

Sådan en 6″ f:10 Newton vil sikkert være fin til bl.a. planetobservation, men hvad var dine planer egentlig med spejlene?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

viggo.t
          Deltager
            • Super Giant

Spændende Jens. Jeg vidste ikke du arbejdede med så små spejleSmile

Sky&Telescope havde for mange år siden en side-by-side test med -jeg tror det var -8″ spejle. Tre stk så vidt jeg husker poleret til forskellige p-v wavefront fejl. Formålet var om man kunne se forskel på et spejl poleret til forskellige tolerancer alt andet lige. Det viste sig – igen så vidt jeg husker- at kun den øvede observator kunne se forskel på 1/4 -1/8 pv spejle, og kun ved pv 1/2 var det muligt for en “casual observer” at se forskel på den og så en 1/4 pv wavefront. Var det noget at prøve Jens inden du gør spejlene færdige?

Jeg “faldt” lige over følgende interessanre hjemmeside:

mvh Viggo

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hejsa.

Mine planer var fra starten af en kikkert med dobbelt objektiv, en til planet og en til solen.

Jeg må da også sige at solkikkerten absolut ikke har skuffet, jeg har bare ikke fået lavet objektivet til månen og planeterne færdig.

Jeg kan iøvrigt se at et sfærisk spejl snildt vil holde sig under 1/4 bølgelængde kriteriet med den brændvidde, det endda på trods af at åbningen er næsten 160 mm. Sekundærspejlet er kun ca 2 cm på den korte akse.

Jeg skal nu have lavet en skyggemakse, jeg regner med tre zoner. Præcisionen af de tre zoner behøver ikke være overvældende. Eksempelvis ville en måling med alle tre zoner i nul have 1/7 bølgelængde fejl, men kan man blot ramme 0, 0,25 og 0,5 i korrektion, vil spejlet være bedre end 1/20 bølgelængde, og den største afvigelse er under 15 nm.

Det er selvfølgelig af største vigtighed at spejlet er glat og jævnt, med god kant.
              Jeg håber at få paraboliseret en smule i aften, og så måske tage nogle focougrammer og målinger i morgen.

Men kors, hvor er et f/10 spejl lille under knivsæggen! Og et 6″ spejl er næsten for småt for mine hænder.

Jeg skal dog have lavet et f/6 spejl (også 6″, eller 6½”) bagefter. Til noget fotometri.

mvh
              Jens

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hejsa

Snappede lige et enkelt billede af spejlet inden jegtog det ind for aftenens pres og polering.

Der er stadig en smule rullet kant, men man kan visuelt se diffraktionsringen nu. Det er meget bedre end tidligere. Spejlet er også fint jævnt nu, og særdeles glat.

Jeg skal så have lavet en simpel maske til udmåling og test…

mvh
                Jens

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Så er det lykkedes mig at bringe kanten af spejlet “op”, dvs det har nu den samme brændvidde (sådan ca) som den resterende kant af spejlet. Der er ihvertfald ikke tale om en turned edge mere. Der er så kommet en flad zone i centrum af spejlet, med lidt kortere brændvidde, men den forsvinder hurtigt når der skal paraboliseres.

mvh
                  Jens

Jens.Jacobsen2014-01-11 11:22:21

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Det er jo lige efter bogen

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nive
                    Deltager
                      • Super Nova

Spændende af se du “tryller ” med de glasskiver til de bliver til fine paraboler af glas .Approve

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Hej Jens,

Blot for min egen øvelse Embarrassed

Første foucogram:
                        Kniven kommer ind fra venstre, og rimelig tæt på perfekt fokus.
                        Tydelig TDE og en bred zone (fra 60% – 90% eller deromkring). Midten står som et fladt plateau. Ellers meget glat og jævn!

Andet foucogram:
                        Kniven kommer stadig fra venstre(selvfølgelig), men er du lidt længere fra perfekt fokus denne gang.?
                        TDE er væk Clap Tydelig zone (70% ca), smallere men lidt dybere. Midten stadig høj, men står mere som en kegle.
                        Fin diffraktionsring – også på den mørke side Clap og meget glat og om muligt lidt jævnere en tidligere. Flot arbejde!

Jens, hvordan har du korrigeret? Hvilke strøg har du brugt?

Jeg tænker, at med sådan et lille spejl er der 2 muligheder (3. mulighed med sub-diameter er nok for svær at styre på en 6″ eller?)
                        1) MOT, lige center-over-center strøg med lille amplitude, altså lille overhæng – måske 3-4 cm.
                        Denne metode arbejder mod en sfære igen.

2) MOT, meget bred W-strøg, forstået sådan at man passerer midten i et hurtigt zik-zak, for derefter at lave et tæt W i hver siden med lille overhæng – måske 3 cm.
                        Denne metode vil udnytte at kanten sliber mest, og derfor fjernes der mest glas fra en zone lige indenfor kanten.

Nu tænker jeg på den høje midte, og så er der jo egentligt også skal fjernes en del glas derfra.
                        Korrektion af en TDE handler om at fjerne (en masse) glas indenfor kanten, da vi jo ikke kan opbygge den kant, som er slebet ned.
                        Man kunne med dit spejl – altså med et højt center – kunne have fordel af, at polere med et meget bredt W. På samme måde som beskrevet i 2), men derudover også have helt op til 50% overhæng for derved at fokusere på centeret…

Jens, hvad siger du til mine tanker. Rabler jeg for meget? LOL

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Lars.

Jeg tror dine tydninger af focougrammerne er ok, jeg ville måske blot visualisere centrum som en anelse fladere end resten af spejlet. Det med at tegne sig et billede i hovedet af et bjerg i midten, er en prøvet vej til et hul i centrum. Så jeg prøver at vænne mig af med bjergene. En let flad mark istedet Smile

Jeg har prøvet at arbejde spejlet “længere”, dvs arbejde ned imod sfæren, men alligevel med mere arbejde lige indenfor kanten. Dette er nok den anelse af en 70% ring man kan finde. 1/3 anplitude (1/6 frem og tilbage), men aldrig lige over center. Der var vel 1/3 amplitude på W’et sideværts. Men ellers med godt med presninger. Uden presninger, ved du ikke hvor du har lappen.

Så nu er det paraboliseringer, med lidt mere sideværts, men først til sidst. Som Lockwood siger, så er det at lave kanten kontrolleret det længere end 70% zonen man har brug for (ens nul, om man vil) det sværeste. Centrum er nemt at “hule ud”.

mvh
                          Jens

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Nå, lidt ekstra arbejde på 6″ spejl #2.

Jeg paraboliserede på spejlet først på ugen, en omgang uden meget resultat. Den synlige top var lidt mindre, men ikke meget.

I går aftes besluttede jeg for at friske polerlappen op, rense den med en grydesvamp, og presse godt. Efter en omgang med normal strøg, ville jeg så parabolisere en lille smule, og lavede lange strøg over center, for at flade kanten ud. Resultatet? Wupti!! Straks var spejlet kraftigt paraboliseret, men desværre med en korrektion der er tre gange hvad et f/10 spejl skal have. Var det et f/6 spejl ville korrektionen have været lige i øjet. Så nu skal det have en ½ times normalstrøg for at arbejde tilbage mod sfærisk. Man kan blive overrasket!

mvh
                            Jens

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej.

En opdatering på arbejdet med 6 tommer spejl #2, som jeg kalder det. Jeg har over de sidste par uger arbejdet på spejlet faktisk hver ledig aften. Ikke i timevis hver aften, de fleste aftener med en koldpresning, og derefter korte korrektioner, sædvanligvis kun af 10 minutters varighed.
                              Jeg har to gange måtte polere spejlet tilbage til sfærisk, hvilket efter et hul i midten på ca 3 mm dybde ( regnet i længden på RoC) tager mig ca 1-1½ times tid. Træls, men lærerigt. Jeg kan konstatere at arbejdet med at få en polerlap til at virke konsistent fra aften til aften ikke er trivielt, og man skal undgå at ændre for mange variable af gangen.

Nu regner jeg med at “snige mig” ind på en parabol, og hvis jeg bliver ved med at have problemer med Cerium (som virker så hurtigt at det er svært at kontrollere) vil jeg nok skifte til black rouge.

Der er jo andre ATM optik opgaver som lige er dukket op, jeg “kom til” at købe en hurti RFT linse hos Surplus Shed under deres sidste udsalg… Det er en 110 mm f=495 mm linse fra A Jaegers. Skulle kunne blive til et dejligt lille RFT teleskop. Eller en søger…. Eller…..

Og så er der lige min “bordskåner”, en 165 mm glasskive, som bare venter på en f/6 kurve.. Den fri åbning kan blive 162 mm, med en brændvidde omkring 850-900 mm.

mvh
                              Jens

viggo.t
                              Deltager
                                • Super Giant

Hej Jens. Du hygger dig kan man se. Et f10 spejl er notorisk svært at parabolisere ifølge erfarne spejlslibere. Så det med a skifte ceriumoxid ud med rouge er nok ikke så tosset. Sviner vist lidt mere.

mvh Viggo.

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hej Jens,

Hvor er du henne “figur-mæssigt” lige nu ?
                                  Tilbage til sfære for 2. gang eller?

Jeg ville skifte til rouge nu, tror jeg.
                                  Sviner den sorte rouge lige så meget som den røde ?

PS jeg så godt de Jaegers objektiver. Smart med 55% rabat Approve
                                  Men jeg ville nu hellere prøve et iStar objektiv, hvis jeg skulle prøve et refraktor projekt en dag…
                                  http://www.istar-optical.com/objective-lenses.html

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
                                • Emnet 'To 6 spejle' er lukket for nye svar.