› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Tirsdag den 18/4
- Dette emne har 8 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 10 mÄneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 235 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
18. april 2017 kl. 21:15 #159623
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Har lige fanget Jupiter i c14’eren. Nogenlunde god seeing, og mange detaljer pĂ„ planeten. Det er bestemt et forsĂžg vĂŠrd!
mvh
Jens18. april 2017 kl. 22:27 #159626
lindhardDeltager- Super Nova
Vejrmanden er tilsyneladende ikke kommet helt pÄ omgangshÞjde, for skyerne vÊlter ind fra nordvest
mvh
Lars18. april 2017 kl. 23:07 #159627
nightskyDeltager- Neutron star
OgsÄ klart her i Tvis. Kommer nok ikke ud, jeg har fÄet laksefeber. D.v.s. ude fÞr job og ude efter job.
8 kg. fĂŠtter, taget midt inde i Holstebro by her til aften.Nightsky 2017-04-18 23:08:36 18. april 2017 kl. 23:10 #159628
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Fint klart i Egeskov.
Fik et par serier pĂ„ Jupiter, men seeingen drattede hurtigt af, det virkede som om at jetstrĂžmmen pludseligt kom ind over.Transparensen var dog i top, sĂ„ jeg har lige nydt en tur rundt pĂ„ Ăžsthimlen med 8×30 Deltrintem’en. Dejligt at se alle sommerens stjernebilleder pĂ„ vej op, sĂ„ ved man da at lunere vejr er pĂ„ vej.
mvh
Jens18. april 2017 kl. 23:17 #159629
astrojensenDeltager- Neutron star
DMI pĂ„stĂ„r, det er klart her, men det er nĂŠsten helt overskyet (eller var det i hvert fald lige fĂžr). Der kommer pludselige slud- eller snebyger, sĂ„ jeg har ikke lyst til at sĂŠtte op… Desuden er det hundekoldt og blĂŠsende.
Thomas, Bornholm
18. april 2017 kl. 23:58 #159630
mortenDeltager- Super Nova
DMI har ikke vÊret sÊrlig pÄlidelig her i pÄsken.
Det er dog klart her pÄ HalsnÊs lige nu. Tager noget farve pÄ Abell
19. april 2017 kl. 08:50 #159633
outlookDeltager- Super Nova
Jens.Jacobsen wrote: Fint klart i Egeskov.Fik et par serier pĂ„ Jupiter, men seeingen drattede hurtigt af, det virkede som om at jetstrĂžmmen pludseligt kom ind over.Transparensen var dog i top, sĂ„ jeg har lige nydt en tur rundt pĂ„ Ăžsthimlen med 8×30 Deltrintem’en. Dejligt at se alle sommerens stjernebilleder pĂ„ vej op, sĂ„ ved man da at lunere vejr er pĂ„ vej. mvhJens
Ja, jeg observerede Jupiter en times tid og seeingen faldt betydeligt derefter omkring midnat. Kunne ligefrem se jetstrĂžmmen flĂ„ i Jupiter. Sjovt du nĂŠvner Deltrintem’en, sĂ„dan en fĂŠtter har jeg ogsĂ„.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting19. april 2017 kl. 09:01 #159634
spatzekDeltager- Super Giant
Super flot aften/nat. Lukkede kun ned fordi der ogsĂ„ er et arbejde at passe. Fik klaret Herschel objekterne i Sextans og ditto for den Ăžstligste del af Leo. Der er ikke det imponerende udvalg i Sextans pĂ„ nĂŠr en fin edge-on galakse. Ligner en miniversion af M104. Gik ned i Hydra og sĂ„ pĂ„ “Ghost of Jupiter”. Mange Ă„r siden jeg sidst kiggede pĂ„ denne meget fine planetariske tĂ„ge. Kan anbefales. OgsĂ„ nogle gode galakser i den Ăžstligste del af Leo foruden NGC2903.
SÄ pÄ Jupiter fra omkring midnat, hvor GRS stadig var synlig. Fik lige 20 minutter med god seeing, hold da helt ferie med detaljer. Derefter det rene udviskning.
19. april 2017 kl. 11:49 #159638
allan_dystrupDeltager- Nova
Op kl. 01.30 i morges. Bedste observations-nat i mands minde! Klart med god transparens og stabil seeing. Jeg fik studeret, tegnet og taget live video snapshots af M107 og M12. Med min Vixen 80mm refraktor. skĂžnt at vĂŠre i gang igen!
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Tirsdag den 18/4' er lukket for nye svar.