Timelaps af solen på fredag

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Timelaps af solen på fredag

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af michaelr. This post has been viewed 32 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Hej alle

Når nu man er så heldig at det bliver totalt skyfrit på Fredag og vil lave en Timelaps af formørkelsen hvad interval ville være godt til solen ???

Har testet lidt i dag hvor jeg har taget 30sek mellem hver billed og det ser rimligt godt ud, men jeg kan bare ikke fornemme hvor hurtig selve formørkelsen vil gå, om jeg så skal ned på 15sek. eller måske helt op på 60sek. det kan jeg ikke vurdere.

Er der nogle der har prøvet det før og vil dele lidt erfaring med mig/os ???

mvh Finn

Ups, tråden landede vist i en forkert katogeri 🙁Finn2015-03-16 14:49:32

habo
      Deltager
        • Super Giant

Hej Finn

Jeg har eksperimenteret lidt, selve formørkelsen varer ca. 2:15, og jeg vil gerne have min TL til at vare 16sek. d.v.s jeg skal bruge 400 billeder, det giver 20 sek. interval mellem hver billede.

MVH

Hans

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Mange tak Hans

Tror jeg går ned på 8-10sek. interval efter de sidste test jeg har lavet. Så kan jeg også lige nå at skifte Mem kortet ud.

Når jeg har optagelserne kan jeg jo også springe hver anden over.

Man ville jo nødig gå glip af den historiske oplevelse.

Takker for svaret Hans det bliver spændende.

Det er første gang jeg skal lave sådan en TimeLaps, findes der et lille og enkelt program til at lave sådan noget i ?????

mvh FinnFinn2015-03-16 17:21:42

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Iflg DMI ser det bestemt ikke ud som om fredag blir en skyfri dag, snarere tværtimod. Men forhåbentlig er vi heldige for den næste partielle formørkelse kommer først i 2021 og dækker kun 25% af skiven!

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Tak Leif

Jeg håber og tror på vi får den vildeste oplevelse i mange år på Fredag

mvh FinnFinn2015-03-16 19:45:00

habo
              Deltager
                • Super Giant

Der er rigtig mange muligheder på nettet, blot søg på Google, jeg bruger selv Lightroom og Aftereffect, men jeg ved at Premiere også kan bruges blot sæt duration for hver billede til 0:04 sek. det giver 25fps, jeg har dog ikke prøvet det med RAW billeder der skal du nok over i Lightroom, men fælles er at det tager meget lang tid at processe dem.

MVH

Hans

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Tak Hans

Jeg har jo selv Lightroom, men kender ikke programmet fuldt ud.

Takker for dit svar.

mvh Finn

michaelr
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Finn

Tag så mange billeder som muligt. Du er mest interesseret i de få minutter, hvor selve formørkelsen er størst.

Har du ikke set min præsentation på KAF´s astro foto blog, jeg har ellers send den rundt her på Forum? Klik på præsentation:

http://kaffoto.blogspot.dk/p/foredrag-og-prsentationer.html

Der ligger også mine eksempler på video og timelapse (det er nu kun et slideshow – ikke rigtig timelapse) fra den totale formørkelse i 2006 i Tyrkiet,

Lightroom kan ikke bruges til at tage billeder med, men til den efterfølgende billedbehandling, herunder af mange billeder på en gang, som du vil få her. Den kan også lave timelapse, men det er lidt bøvlet.

Til at optage med kan du bruge en timer eller en pc, der findes mange programmer der kan, også Canons og Nikons egne. Husk at tage RAW. Og husk at tage højde for lysfaldet.

Der findes mange programmer på nettet som beregner eksponeringstider under formørkelse, der er endda programmer som automatiserer hele processen og selv styrer kameraet hele vejen igennem.

Bedste hilsner

Michael

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Timelaps af solen på fredag' er lukket for nye svar.