Tilmeldning af nye medlemmer

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Tilmeldning af nye medlemmer

• Dette emne har 85 svar og 25 stemmer, og blev senest opdateret for 12 Ă„r, 6 mĂ„neder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1754 times
Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 86 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Mogens.BildsĂže
    Deltager
      • Nova

Ku’ man evt. illustrere omfanget af spam ved at angive, hvor mange procent af f.eks. det seneste halve Ă„rs trĂ„de, som er startet som spam??? Nej vel- spam er vist ikke et overvĂŠldende problem. Desuden antyder spam-trĂ„denes emneangivelse jo med al tydelighed, at de er netop spam; og sĂ„ kan man jo bare springe den over. SĂ„ jeg mener ikke, at det med det nuvĂŠrende omfang af spam er nĂždvendigt med ĂŠndrede procedurer vedr. tjek af forumtilmeldinger. Bare min mening Wink.

Hilsen Mogens B.

tommy.frank
        • Super Giant

Godt sagt 2mas!

Jeg kan iÞvrigt heller ikke slippe tanken om, at man mÄske blÊser en bagatel op for, at indfÞre en skjult dagsorden.

Det at forum er Äbent syntes jeg er af stor vÊrdi, ikke mindst for dem der ren spontant kan oprette en profil og fÄ svar pÄ spÞrgsmÄl ang. astronomi.

Til BjÞrn kan jeg sige, at din logiske fÞlgeslutning er da ganske interessant hvis man ser bort fra det faktum, at man godt kan bruge forum uden at vÊre logget ind. Det at man har en mening om stort set alt, gÞr jo ikke nÞdvendigvis at man sÄ osse har mere ret.

Men jeg sĂŠtter min lid til admin. som virker ganske besindig!

Mvh. Tommy

jesper
        Deltager
          • Neutron star

I dag er der sÄ kommet endnu en ikke eksisterende spam Wink. http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=6690&PID=69796#69796

Det er jo internettet det her, sĂ„ at konspirationsteorier om skjulte dagsordener bliver luftet er vel kun naturligt. SpĂžrgsmĂ„let er om vi skal tage spammerne i oplĂžbet eller om vi skal vente til de “Nyeste 15 emner” drukner i spam.

2mas
          Deltager
            • Nova

@Jesper, har godt set den, og har ogsÄ rapporteret den.

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

2mas wrote: Udfra fra hvilke kriterier ser en profil “seriĂžs” ud? For mange vil gerne bevare deres anonymitet, er disse sĂ„ ikke seriĂžse? Antallet er nye tilmeldinger, har intet med sagen at gĂžre.
              Er der sat ressourcer af til at godkende nye, potentielle medlemmer (hvis man altsÄ fÄr lov til at vÊre med i denne snart eksklusive klub). Hvad med eksisterende medlemmer? Skal de ikke lige re-verificeres?
              Denne afstemning virker ikke overhovedet ikke gennemtĂŠnkt. Man vil ha at der sker noget, men har ikke baglandet i orden.
              Der er ingen indikation pÄ at ledelsen af dette forum, er parat til at sidde og vurdere nye medlemmer, eller har kvalifikationer til det.
              Hvis dette bliver indfÞrt, vil jeg mene at dette forum, ikke lÊngere kan kalde sig et Äbent forum, og er pÄ vej derud, hvor man ikke kan bunde. Men et forum som, pga 1-2 spamtrÄde hver 3 mÄneder, nu krÊver menneskelig godkendelse?? Nogen der sagde dramaqueen?
              Hvad med at sĂŠtte godkendelse pĂ„ nye trĂ„de, nu hvor vi er igang…
              Men man kan godt lidt fĂžle, at man snakker for dĂžve Ăžre nogen gange.
              Dem der gĂ„r indfor, manuel godkendelse af nye medlemmer, har INGEN overvejende argumenter for at dette skal indfĂžres. Jeg fĂžler at modargumenter bliver ignoreret. MĂ„ske fordi man ved at man har en tynd sag, eller fordi man er ligeglad med, hvad andre medlemmer synes, og “tĂžr” ikke gĂ„ imod gamle venner/medlemmer.

Men jeg synes at vi skal have ledelsen lidt pÄ banen her. Der mÄ ogsÄ vÊre grÊnser for, hvad de vil lÊgge af krÊfter i det her.
              Lad os fÄ en udmelding fra dem, sÄ ved i hvad vi har at gÞre godt med.
              Hvis ledelsen under ingen omstÊndigheder, vil vÊre med til denne godkendelses procedure, hvad er det sÄ vi diskutere?

Hvis dette bliver overtrumfet, sÄ synes jeg at tilhÊngerne(de godkendte), skal lave en lille lukket gruppe, hvor de kan sidde og diskutere autenticitet, vÊk fra resten af os menige medlemmer.

NÄ, jeg skal vist til at passe lidt pÄ, for jeg kan mÊrke at jeg bliver rigtigt mave-sur over denne sag. SÄ nu gÄr jeg lige ud, og tager et koldt bad. SÄ kan det vÊre at verden ser anderledes ud, og ikke fÞles, som om man slÄr i en pude.

2mas – jeg synes at du nu blĂŠser lidt op til storm i et glas vand.

Jeg har ikke set andre end dig tale om at re-validere eksisterende medlemmer, at der skal vĂŠre “godkendte” og “menige” medlemmer og lukkede grupper, at trĂ„de skal godkendes m.v. Dit estimat med 1-2 spamtrĂ„de hvert kvartal holder i Ăžvrigt ikke, jeg kender ikke antallet, men jeg vil tro at der er mindst 10 gange sĂ„ mange. (1-2 om ugen)

Jeg vil forsÞge at svare pÄ et par af dine spÞrgsmÄl.

Antallet af nye tilmeldinger har da betydning for belastningen pÄ administrator, hvis der skal godkendes. Jeg er ret sikker pÄ, at antallet er sÄ lavt, at det ikke vil belaste admin. sÊrligt meget.

Jo – anonyme astro-interesserede medlemmer er lige sĂ„ seriĂžse. Men spammere er IKKE. Der er ingen der har sagt, at man ikke kan vĂŠre anomym, pas nu pĂ„ maven Wink

Hvordan man kender useriĂžse tilmeldinger/spammere ?

Det kan man ikke med sikkerhed, men en erfaren administrator kan tit genkende “stilen” i brugernavne pĂ„ udenlandske spammere og pĂ„ nordiske astro-interesserede.

DernĂŠst skriver de som regel engelsk, det er ellers meget sjĂŠldent her.

2mas. Jeg kan ikke rigtigt se de store og alvorlige konsekvenser du skriver om. MÄske er jeg ikke forstandig nok til at forstÄ problemerne du ser, eller mÄske ser du problemer der ikke er der ?

NÄr nu et simpelt klik fra admin. efter at de har set tilmeldingen, formodentlig vil reducere den stigende (dog endnu ret begrÊnsede) mÊngde spam, hvorfor sÄ ikke gÞre det, til stor glÊde for de mange bÄde anonyme og navngivne seriÞse medlemmer ?

PÄ mit eget lille billed-astro-forum astrophoto.dk oplevede jeg pÄ et tidspunkt et stigende antal spam-tilmeldinger. Efter jeg krÊvede en simpel oplysning om hvilket land man kommer fra, kode (chaptha eller hvad det hedder) og manuel aktivering (kan stadig vÊre anonym), er spamproblemet faktisk fuldstÊndig forsvundet herfra.

Jesper G.

2mas
              Deltager
                • Nova

@Jesper,

Ja, jeg blÊser det op, til noget det ikke er. Det er vi helt enige om. Det er nok fordi jeg synes at andre blÊser spam problemet op til noget det ikke er. Samt lidt ekstra provokation fra min side. Men forstÄ mig ret. Mine meninger og skriverier omkring dette, er lige sÄ meget, for at udfordre afstemningen, hvilket jeg ikke kan se noget galt i.

1-2 spamtrĂ„de hver 3. mĂ„ned. OK, fair nok. Det er lavt sat, det indrĂžmmer jeg… overdrivelse(underdrivelse i dette tilfĂŠlde) fremmer tit forstĂ„elsen.

Ja, en erfaren administrator kan nemt se forskel pÄ en spammer og en non-spammer. Selv ville jeg pÄ fÄ sekunder kunne se om det er en spammer, men har dem der sidder og godkender/afviser samme erfaring?

Jeg ser aldrig problemer, men kun udfordringer og muligheder. Og de udfordringer prÞver jeg at ridse op i mine trÄde, da jeg ikke mener der er taget grundig nok stilling til dem.

PĂ„ den anden side, kunne jeg ogsĂ„ vĂŠre ski… lige glad, og bare fĂžlge strĂžmmen. Men efter som jeg har set andre fora bukke under, pga. sĂ„danne regler, Ăžnsker jeg KUN at udfordre initiativtagerne.

Jeg har en del erfaring indenfor forum drift, og har moddet, admin’et og opbygget fora, fra fĂžr der var noget der hed “internettet”, og gĂžr det stadig. SĂ„ jeg tillader mig at pĂ„lĂŠgge mig selv, en del erfaring indenfor omrĂ„det. Ikke at sige, at mit ord er lov

Jeg tror nu heller ikke at, en manuel verifikation af nye folk, vil fÄ alvorlige konsekvenser eller noget, men derfor er der stadig nogle ting der skal pÄ plads og tages stilling, inden sÄdan en omstrukturingen laves.

Det kommer bare hurtigt til at virke, som en lukket klub, med et hemmeligt hÄndtryk, og det vil vi alle vist godt undgÄ.

Personligt ville jeg ALDRIG tilmelde mig et “Ă„bent” forum, og sĂ„ fĂ„ at vide, at admin’en eller en mod, lige skal kigge mine oplysninger igennem, inden jeg fĂ„r lov til at poste. I min verden er det spild af tid. BĂ„de for brugeren der gerne vil oprettes, samt for admin/mod, der skal gennemgĂ„ disse brugere.

Som skrevet tidligere, sĂ„ ville min lĂžsning, vĂŠre den nemmeste, hurtigeste og mest effektive(efter min mening selvf 😉 ): Flere mods.

Men sÄ lÊnge dette ER et Äbent forum, sÄ er alle (forhÄbentlig) meninger velkomne. Og jeg kan slet ikke se noget galt i at udfordre folks meninger. For tit er tankerne ikke tÊnkt helt igennem, og det kan vÊre svÊrt at overskue konsekvenserne.

Du kender sikkert til mit lille overskyet.dk forum. Der kommer der bestemt ogsÄ spam trÄde inde. De bliver slettet indenfor max 24 timer, tit meget fÞr. Jeg kunne aldrig finde pÄ, at gÞre mig til dommer overfor en ny bruger. Men sÄ snart personen poster noget skrammel, sÄ ryger han/hun ud pÄ rÞven, alle trÄde bliver slettet og IP blokeret. Der er nul tolerance.

Men det er min mÄde at gÞre tingene pÄ.

En ud af mange tilgange til dette problem.

Men som jeg ogsĂ„ skrev til JĂžrgen tidligere i denne trĂ„d, sĂ„ er vi vist alle enige om mĂ„let, men ikke midlerne til at nĂ„ det. SĂ„, sĂ„ langt, sĂ„ godt. Det havde straks vĂŠret vĂŠrre, hvis vi ikke havde samme mĂ„l 🙂

Men det kunne vÊre spÊndende at fÄ nogen flere pÄ banen, og lade dem tilkendegive deres lÞsninger/forslag til hvordan, spam kunne minimeres.

Jeg hÄber virklig at du kan se, den saglighed jeg prÞver at lÊgge for dagen. For jeg prÞver virklig pÄ, ikke at brokke mig, men tager det hele i stiv arm og pÄ en sober mÄde. Dette er et forum, hvor vi udveksler meninger.

SĂ„ hvis jeg skulle ha trĂ„dt nogen over tĂŠerne, sĂ„ undskylder jeg meget, da det aldrig har vĂŠret min hensigt…

Det kan tit vÊre svÊrt at diskutere, sÄdanne emner i et fora. Det er svÊrt at se og reagere pÄ folks kropssprog. Derfor opstÄr der tit misforstÄelser.

Men lad os fĂ„ afsluttet afstemningen, og fĂ„ en udmelding fra ledelsen. Demokratiet har talt. SĂ„ mangler vi bare at se hvordan det virker i praksis. 🙂

pust pust pust. SĂ„ har maven det lidt bedre

Og nu hvor vi er ved det, er der sÄ ikke en eller anden, der kan fylde deres lunger med luft, sÄ puste nogen af forbistret skyer vÊk?? AltsÄ, hvor svÊrt kan det vÊre

al-capone
                  • Asteroid

Jeg synes personlig af ny medlemer skal godkendes for at undgÄ spam evt. inde pÄ cloudynights.com mener jeg at admins skal godkende nye medlemer..???

joergen.k
                  Deltager
                    • Nova

Nu har du skrevet det to gange 2mas,at vi ikke har samme mÄl og nogle andre hensigter.

Det mÄ stÄ for din egen regning,Jeg kom kun med et forslag til at stoppe spam ikke andet 2mas.

Hver gang at man tager initiativ til at forandre aller lave tingene anderledes,bliver der rÄbt konspirations teorier at det er en lukket klub osv,sÄ glem det stop afstemningen der er tydelig vis kun en meget lille procentdel der har stemt alligevel.

Angry

jĂžrgen k2011-07-20 17:56:50

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Tak for den uddybende og fyldige forklaring 2mas.

Jeg synes nu stadig, at det ikke behÞver at vÊre sÄ kompliceret.

Jeg tror at vi er mange der godt kan se, at spam-problemet endnu ikke er stort, men som forventer at dét bliŽr det, hvis det ikke gÞres svÊrt for spammere at forulempe det seriÞse astro-forum med deres reklamer og budskaber. (jeg bliver lige pludselig glad for dÞrsalgsloven, der forbyder at samme slags banker pÄ dÞren derhjemme).

Jeg mÄ indrÞmme, at jeg ikke kendte dit overskyet.dk forum, jeg hÄber at du fÄr gang i det, kan se pÄ forsiden at der ikke er sÄ mange brugere endnu. Men nu fik det da lidt reklame

Jesper G.

las
                      Deltager
                        • Nova

JĂžrgen, det er jo blot de aktive medlemmer der har stemt og ytret sig og derfor skal man ikke regne pĂ„ procentdel af medlemmer ialt… Som BjĂžrn ogsĂ„ var inde pĂ„ mĂ„ det vĂŠre de aktive medlemmers stemmer der tĂŠller! Jeg syntes det er fint at du har sat fokus pĂ„ sagen med denne afstemning, det skal jo til en gang imellem.

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Nu har antallet af indlĂŠg omkring spam oversteget antallet af egentlige spammeddelelser – det er da tankevĂŠkkende Big%20smile

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

2mas
                          Deltager
                            • Nova

jÞrgen k wrote: Nu har du skrevet det to gange 2mas,at vi ikke har samme mÄl og nogle andre hensigter.

JĂžrgen, jeg synes du skal lĂŠse min/mine post igennem igen. For det du skriver, passer ikke.

Jeg har netop givet dig ret. Vi er enige om mÄlet, bare ikke midlerne til at nÄ det.

Jeg har ikke rÄbt konspiration. Der er ikke noget galt med dit forslag eller din afstemning.

Men hvis du ikke kan stÄ ved dit eget forslag, hvor er vi sÄ henne. Du mÄ jo argumentere for det du skriver og mener, ligesom jeg har argumenteret og sat spÞrgsmÄls-tegn ved nogle ting. Det gÄr jeg udfra er OK, sÄ lÊnge vi holder os til emnet.

@JesperG,

Overskyet.dk har eksisteret siden november. Det var nu ikke for reklamere, men snare et eksempel. Det har stÄet i min signatur i 6+ mdr Det blev faktisk lavet i forbindelse med en anden diskution der var herinde. Folk mente ikke de havde et alternativ til astro-forum. Til sidst var jeg sÄ trÊt af at hÞre pÄ det, at jeg banket et forum op pÄ et par minuter. Men det er en heeelt anden snak.

Men ja, der er ikke mange brugere, og det er fint nok. Nu er det der, og det kan bruges, hvis man lyster.

BjÞrn SandÄker
                            Deltager
                              • Neutron star

2mas wrote: Dem der gĂ„r indfor, manuel godkendelse af nye medlemmer, har INGEN overvejende argumenter for at dette skal indfĂžres. Jeg fĂžler at modargumenter bliver ignoreret. MĂ„ske fordi man ved at man har en tynd sag, eller fordi man er ligeglad med, hvad andre medlemmer synes, og “tĂžr” ikke gĂ„ imod gamle venner/medlemmer.

Nej den er for drÞj. BÄde du og dine meningsmodstandere bliver hÞrt i debatten, og alle har argumenter der er verdt at hÞre pÄ. Dine argumenter er ikke bedre enn andres, 2mas. Pas pÄ maven. Wink

Mvh,
                              BjĂžrn

jesperg
                              Deltager
                                • Super Nova

Torben Taustrup wrote: Nu har antallet af indlĂŠg omkring spam oversteget antallet af egentlige spammeddelelser  – det er da tankevĂŠkkende Big%20smile

Ja – og jeg hĂ„ber at du som moderator sĂ„ tĂŠnker:

“selv et indtil nu ret begrĂŠnset antal spam-trĂ„de, generer brugerne ret meget”

og ikke:

“sĂ„dan nogle brokrĂžve, hvad gĂžr den smule spam”

Jesper G.

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

JesperG wrote:

Nu har antallet af indlĂŠg omkring spam oversteget antallet af egentlige spammeddelelser – det er da tankevĂŠkkende Big%20smile

Ja – og jeg hĂ„ber at du som moderator sĂ„ tĂŠnker:

“selv et indtil nu ret begrĂŠnset antal spam-trĂ„de, generer brugerne ret meget”

og ikke:

“sĂ„dan nogle brokrĂžve, hvad gĂžr den smule spam”

Godt sagt Thumbs%20Up
                                  Torben er godt nok ikke uden humor, sĂ„ der skal nok ikke lĂŠgges sĂ„ meget i det…

Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 86 i alt)
                                • Emnet 'Tilmeldning af nye medlemmer' er lukket for nye svar.