› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Tilmeldning af nye medlemmer
- Dette emne har 85 svar og 25 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 6 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1751 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. juli 2011 kl. 20:02 #66348
mortenDeltager- Super Nova
Jeg vil bare gentage, at jeg er tilfreds med moderatorerne. De kan jo ikke gøre for at der kommer lidt spam ind over hegnet.
18. juli 2011 kl. 20:22 #66350
jesperDeltager- Neutron star
Min løsning på spam “problemet”, ville stadig være, at prikke 4-5 person på skulderen, som alligevel altid hænger ud herinde, og høre om de vil stå for sletning af spamtråde.
Det er efter min mening også den nemmeste og bedste løsning.18. juli 2011 kl. 20:53 #66351
2masDeltager- Nova
jørgen k wrote: 2mas du kan jo tydelig se på yahoo gruppernes tilmeldning,der ser du aldrig spam, hvis folk skal godkendes og vente måske 1 dag
Spørgsmålet er om der ALDRIG er spam, eller det bliver slettet så hurtigt, så du ikke lægger mærke til det. Sådan er det tit på MEGET store forums og news groups.
Og hvis spam kan ligge herinde i flere dage, kan man så også garantere at man bliver godkendt indenfor 24 timer?
jørgen k wrote: Bevares hvis det er torbens astro forum må han jo gøre hvad han vil,Men astronomisk selskab er vel en forening,hvor der hersker demokrati.
Jeg ved ikke hvordan driften af astro-forum.dk er delegeret hos Astronomisk Selskab. Men jeg går, som udgangspunkt, ikke udfra at Torben er gået over hans beføjelser.
Hans (Torbens) beslutning kan man så have forskellige synpunkter på.
Jeg synes også tit at jeg har set sådanne afstemninger/diskurtioner etc. omkring ændringer herinde. Men det er sjældent at der er sket nogle ændringer, på trods af afstemningens udfald. Det er lidt ærgeligt.
Jeg går 100% ind for demokrati på AS, men hvis man ikke har ejerens samarbejde for sagen, så hjælper det ikke meget, desværre. Nu mener jeg ikke kun denne afstemning, men generelt (og jeg ved ikke om du har snakket med admins omkring disse ændringer).
Jeg tror at vi er enige om målet(ingen, eller minimalt spam), det er bare midlerne, vi har en forskellig mening om.
Men jeg vil også slutte mig til Morten, og sige, at jeg generelt er yderst tilfreds med moderationen herinde. Det er en sjældenhed at se admins og mods, blande sig så lidt. Og det er yderst positivt ment.
18. juli 2011 kl. 21:47 #66352
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej folkens
Tak for jeres udmeldinger – og tak for at I reagerede på min lille provokation. Jeg har fjernet vores spammer fra medlemslisten og lågen til astronomisk Tivoli er derefter lukket. Problemet er hermed løst – hvor svært kan det være?Det er jo ikke mig som ejer Astro-Forum – det er jo tidligere fastslået, at det er brugerne, og derfor skal vi praktisere folkestyre. Så nu er det op tl Jer – skal vi åbne lågen igen og risikere, at nogen med skumle hensigter sniger sig ind blandt de lystige astronomiintereserede, eller hvad skal vi?Og her er det så at der er delte meninger …mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
19. juli 2011 kl. 01:29 #66353
squiip- Planet
“Lågen er lukket” hvad betyder så det ? 🙂
19. juli 2011 kl. 09:41 #66357
jespergDeltager- Super Nova
Selvfølgelig skal der være åbent for nye astro-interesserede, og de skal bydes hjertligt velkomne.
Brugerne på Astro-Forum plejer også at byde nye medlemmer velkomne på en pæn måde.
Som tidligere sagt, så vil der nok være et ret begrænset antal anmodninger om optagelse, og det vil være muligt at vurdere seriøsiteten på forhånd, for en stor del af dem.
Admin. skal se på anmodningerne, og godkende dem der ser seriøse ud.
Hvis der slipper spammere igennem alligevel, skal de bare slettes igen, men jeg tror at det vil være meget få.
Sværere behøver det ikke være
Jesper G.
19. juli 2011 kl. 17:28 #66366
joergen.kDeltager- Nova
lige nøjagtigt jesper hvor svært kan det være,et lille problem der kan løses let skal laves om til provokationer lukkes for nye medlemmer.
!!!!!!!!!!!!Torben hvor mange aktive medlemmer er der med mere end 1 indlæg.?19. juli 2011 kl. 17:58 #66369
JohnDeltager- Nova
Ud af ca. 800 brugere er der omkring 30 der har stemt. 10 brugere har skrevet indlæg omkring emnet. Det indikerer måske at spam, eller emnet i det hele taget ikke fylder voldsomt meget og at medlemmerne er godt tilfredse med hvordan moderatorene håndterer problemet.
Hilsen John
19. juli 2011 kl. 19:53 #66374
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej John
Jeg er nok tilbøjelig til at give dig ret. Vist er spam irriterende, men langt de fleste er nok ret ligeglade så længe problemet ikke er mere omfattende.Nu må vi se, om der skal ansættes nogen spamslettere.mvhTorbenTorben Taustrup 2011-07-19 19:55:37 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
19. juli 2011 kl. 23:19 #66378
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Torben,
Ville bare lige, helt OT, sige at jeg tjekkede din hjemmeside, og tabte hagen på gulvet med et klask. Fedt observatorie du har der!
Vh
EDBBob
19. juli 2011 kl. 23:33 #66380
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
John wrote: Ud af ca. 800 brugere er der omkring 30 der har stemt. 10 brugere har skrevet indlæg omkring emnet. Det indikerer måske at spam, eller emnet i det hele taget ikke fylder voldsomt meget og at medlemmerne er godt tilfredse med hvordan moderatorene håndterer problemet. Hilsen John
Det er jeg uenig i. Grunnen til at kun 30 har stemt er fordi de fleste af de 800 aldrig, eller sjelden, er indlogget. Det er dem der er indlogget jevnligt, der ser og svarer på slike polls. Derfor er der kun et fåtald der har skrevet sin mening i tråden også.
En anden interessant ting at observere er at jo lenger polden står åben, jo flere vælger andre valg end det første. Det siger mig at spamproblemet er medst irriterende for dem der er indlogget jevnligt, eller hver dag. Og det er jo naturligt – hvor irriterende er det for en der ikke er her? Ikke i det hele taget.
Så kan man gerne logge ind her en gang hvert skudår og sige at det ikke er irriterende med spam her … Jo, det kan man gerne mene, men har det nogen verdi når man ikke har erfaring med hvad man taler om?
Mvh,
Bjørn20. juli 2011 kl. 00:20 #66384
lasDeltager- Nova
Det er jeg enig i Bjørn….
Jeg har dog stemt på nummer 2 mulighed selvom jeg egentlig syntes spamtråde og spammer blot skal fjernes rimeligt hurtigt.20. juli 2011 kl. 02:40 #66389
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Bjørn T. Jønsson wrote:
Ud af ca. 800 brugere er der omkring 30 der har stemt. 10 brugere har skrevet indlæg omkring emnet. Det indikerer måske at spam, eller emnet i det hele taget ikke fylder voldsomt meget og at medlemmerne er godt tilfredse med hvordan moderatorene håndterer problemet. Hilsen John
Det er jeg uenig i. Grunnen til at kun 30 har stemt er fordi de fleste af de 800 aldrig, eller sjelden, er indlogget. Det er dem der er indlogget jevnligt, der ser og svarer på slike polls. Derfor er der kun et fåtald der har skrevet sin mening i tråden også.
Helt rigtigt.
Det er måske kun 100 medlemmer der skriver 90% af alle indlæggene.
Dertil er vi jo midt i sommerferie agurketiden.Problemet med de spammere vi har haft besøg af på det sidste er, at der er tale om indiske eller kinesiske personer, der for en ussel løn sidder og opretter disse spam indlæg.
Formålet er, at de sider de linker til kommer til at rangere højere i Google søgninger.
Disse folk husker og lærer jo hurtigt, hvor de kommer igennem med deres spam-indlæg og deler disse oplysninger med hinanden. Så gør vi ikke noget vil problemet stille og roligt vokse.Derfor hjælper det ikke meget, at have en captcha kode test, da de jo som mennesker er smarte nok til at kunne skrive koden ind. Captcha spærrer kun for maskiner.
En godkendelse procedure ville måske afholde nogle reelle ærlige brugere fra at deltage og det er jo ikke det vi vil. Det skal jo ikke være en lukket privat klub, vi vil jo gerne udbrede interessen for amatør astronomi. Men den vil nok ret effektivt stoppe disse spammere.
En anden mulighed er, at nye medlemmer først kan poste deres første indlæg efter feks. 24 timer. Det vil få de fleste spammere til at finde et andet forum, men er nok ikke 100% effektiv. (kræver måske programmering på forummet)
Sidste mulighed er at udnævne 2-3 under-moderatorer, hvis opgave ikke er at moderere men blot at fjerne spam-indlæg hurtigst muligt.
Dette er nok den billigste og letteste foranstaltning.20. juli 2011 kl. 08:23 #66392
jespergDeltager- Super Nova
Jeg synes stadig, som flertallet af stemmerne, at det nemmeste og mest effektive, vil være godkendelse ved tilmelding.
Som tidligere sagt, så vil der nok være et ret begrænset antal anmodninger om optagelse, og det vil være muligt at vurdere seriøsiteten på forhånd, for en stor del af dem.
Hvis der slipper spammere igennem alligevel, skal de bare slettes igen, men jeg tror at det vil være meget få.
Jesper G.
20. juli 2011 kl. 10:21 #66393
2masDeltager- Nova
JesperG wrote: Som tidligere sagt, så vil der nok være et ret begrænset antal anmodninger om optagelse, og det vil være muligt at vurdere seriøsiteten på forhånd, for en stor del af dem.
Udfra fra hvilke kriterier ser en profil “seriøs” ud? For mange vil gerne bevare deres anonymitet, er disse så ikke seriøse? Antallet er nye tilmeldinger, har intet med sagen at gøre.
Er der sat ressourcer af til at godkende nye, potentielle medlemmer (hvis man altså får lov til at være med i denne snart eksklusive klub). Hvad med eksisterende medlemmer? Skal de ikke lige re-verificeres?
Denne afstemning virker ikke overhovedet ikke gennemtænkt. Man vil ha at der sker noget, men har ikke baglandet i orden.
Der er ingen indikation på at ledelsen af dette forum, er parat til at sidde og vurdere nye medlemmer, eller har kvalifikationer til det.
Hvis dette bliver indført, vil jeg mene at dette forum, ikke længere kan kalde sig et åbent forum, og er på vej derud, hvor man ikke kan bunde. Men et forum som, pga 1-2 spamtråde hver 3 måneder, nu kræver menneskelig godkendelse?? Nogen der sagde dramaqueen?
Hvad med at sætte godkendelse på nye tråde, nu hvor vi er igang…
Men man kan godt lidt føle, at man snakker for døve øre nogen gange.
Dem der går indfor, manuel godkendelse af nye medlemmer, har INGEN overvejende argumenter for at dette skal indføres. Jeg føler at modargumenter bliver ignoreret. Måske fordi man ved at man har en tynd sag, eller fordi man er ligeglad med, hvad andre medlemmer synes, og “tør” ikke gå imod gamle venner/medlemmer.
Men jeg synes at vi skal have ledelsen lidt på banen her. Der må også være grænser for, hvad de vil lægge af kræfter i det her.
Lad os få en udmelding fra dem, så ved i hvad vi har at gøre godt med.
Hvis ledelsen under ingen omstændigheder, vil være med til denne godkendelses procedure, hvad er det så vi diskutere?
Hvis dette bliver overtrumfet, så synes jeg at tilhængerne(de godkendte), skal lave en lille lukket gruppe, hvor de kan sidde og diskutere autenticitet, væk fra resten af os menige medlemmer.
Nå, jeg skal vist til at passe lidt på, for jeg kan mærke at jeg bliver rigtigt mave-sur over denne sag. Så nu går jeg lige ud, og tager et koldt bad. Så kan det være at verden ser anderledes ud, og ikke føles, som om man slår i en pude.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tilmeldning af nye medlemmer' er lukket for nye svar.