› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Tilbehør til Meade ETX
- Dette emne har 6 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 4 år, 1 måned siden af Jos. This post has been viewed 853 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. februar 2020 kl. 12:16 #322779
JosDeltager- Asteroid
Hej Allesammen,
Jeg har arvet et Meade ETX70 AT. Teleskopet er desværre forsøgt modificeret uden at blive færdigt og jeg har ingen ide om hvad planen var. Okular-røret er afmonteret og finjusteringsskruen er også blevet pillet ved. Se vedhæftede billede. Kunne nogen af jer gode mennesker derude have en ide til hvordan jeg kan få gang i teleskopet igen? Kunne nogen tilmed eventuelt ligge inde med nogle reservedele? Jeg tænker umiddelbart at det er mest realistisk at montere en prisme nede i fotoindgangen og blænde den normale okularplacering. Finjusteringsskruen ved jeg ikke om kan fungere som den er men måske? Jeg håber at der er nogen har tid til at give nogle tips og takker på forhånd for at du læste opslaget.
Vh. Jos
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
3. februar 2020 kl. 17:16 #322782
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jos
Astro er den officielle Meadeforhandler her i Danmark.
Måske er du heldig, at de har reservedele på lager.Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
4. februar 2020 kl. 12:55 #322783
JosDeltager- Asteroid
Mange tak for input Torben! Jeg håber at nogen måske ligger inde med en prisme som de ikke bruger som jeg kan købe eller låne. Jeg ved endnu ikke om resten af teleskopet er funktionelt – det ville være rart at vide før jeg køber noget dyrt. De originale Meade reservedele koster næsten lige så meget som et brugt teleskop.
Bedste hilsner,
Jos4. februar 2020 kl. 13:01 #322784
I orden Jos
Hvis du er fiks på fingrene, så kan du sikkert lave en alternativ mekanisk løsning, der virker lige så godt som den originale.
Ved du, om teleskopet har været opsat til foto?Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
4. februar 2020 kl. 13:14 #322785
JosDeltager- Asteroid
Endnu engang tak Torben! Desværre aner jeg ikke hvad teleskopet har været sat op til eller hvorfor det originale okular rør og focus-skrue er afmonteret så fint… det må have været besværligt. Jeg kan blot se at spejlet indeni kan vippes hvorved at indgangen nederst kan bruge og den har gevind og 1.25″ hvor man vel kan montere foto el en prisme. Jeg bør måske hellere efterlyse en prisme i køb/salg/bytte.
Bedste hilsner,
Jos4. februar 2020 kl. 14:09 #322786
Det er mange år siden, at jeg sidst så et ETX, så jeg har været inde og søge på billeder.
Det vippespejl, som du omtaler, er jo det, som kaster lyset op til okularrøret.
Der er ikke behov for et prisme.
Du kan tjekke, om der kommer lys gennem teleskopet, både i forlængelse af kikkertrøret (tubus), når vippespejlet er nede, og i okularenden, når vippespejlet er vippet ned.Mvh
4. februar 2020 kl. 14:25 #322787
JosDeltager- Asteroid
Det er utrolig pænt af dig at hjælpe Torben. Problemet er at jeg ikke har noget at sætte okulare i – de passer ikke hverken i den ene eller den anden ende. I enden af tubus er der et gevind til som jeg tror er tiltænkt foto men der er jeg også nød til at have et eller andet jeg kan skrue på som kan holde okularet.
Vh. Jos
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.