Tilbehør til Nexstar 6SE?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Tilbehør til Nexstar 6SE?

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af bobo. This post has been viewed 908 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

bjoern
      • Asteroid

Dav, jeg er ny til det her med astronomien. Jeg har for nyligt købt et Celestron Nexstar 6SE og skal nu til at investere i noget tilbehør og ville høre hvad andre kan anbefale.. skulle jeg eventuelt investere i en barlow og/eller nogle okulare, og i så fald hvilke?

På forhånd mange tak Smile

thomas
        • Giant

Velkommen til!

Hvilke okulare har du allerede?

bjoern
          • Asteroid
          Tak! Smile

Indtil videre kun det 25mm Plössl okular som fulgte med.

Bjørn2008-09-27 19:56:56

thomas
            • Giant

tja, så ville et eksta okular på 5-10 mm nok være en god ide.

stubbe
            Deltager
              • Main Sequence

Hej Bjørn,

Velkommen til Smile

En tommelfingerregel siger, at et teleskops maksimale forstørrelse er
              to gange objektivets diameter i millimeter. Altså er den maksimale
              forstørrelse for dit 6″(152mm) teleskop ca. 300×. Som alle
              tommelfingerregler skal også denne tages med et gran salt, f.eks. er
              seeingen ofte ikke god nok til at bruge 300×, så et mere realistisk bud på en maksimal forstørrelse er måske nærmere 200-250× på de fleste nætter

Jeg vil foreslå et okular på 6-7mm (215-250×) samt et okular på 10-15mm(100-150×) til at dække området mellem de to andre okulare. Eventuelt kunne du overveje et 12-15mm okular og en god 2× barlow.

Der er skrevet meget om hvilke forstørrelser der passer bedst til hvilke objekter, men det bedste råd jeg kan give dig er at prøve dig frem -Den optimale forstørrelse for et givent objekt afhænger af mange faktorer, ikke mindst observatørens egne øjne.

bjoern
                • Asteroid

Tak for hjælpen, jeg føler jeg har et bedre overblik nu. Smile

bobo
                  • Giant

Hej Bjørn.

Jeg har lige fået en Celstron Ultima Barlow ind af døren, har dog kun haft mulighed for at teste den i dagslys indtil videre, men der ser de lovende ud, og tests fra flere udenlandske sider roser den til skyerne. Den koster godt nok over 1000kr, men hellere købe noget kram første gang.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Tilbehør til Nexstar 6SE?' er lukket for nye svar.